View unanswered posts | View active topics It is currently 17 May 2026, 01:27

Reply to topic  [ 1 post ] 
Ny högtalare 
Author Message

Jag måste få komma med ett tips till alla er som (liksom jag) jagar det perfekta ljudet. Jag har en tid nu lirat på en Peavey Delta Blues 115. Den var väl OK, men det saknade något i ljudet som jag inte direkt kunde sätta fingret på. Ett tag tänkte jag sälja den, men så blev det inte. I stället började jag fundera på hur man skulle kunna modda den lite så att ljudet passade mig bättre. Det enklaste var så klart att byta högtalare. Jag kontaktade Janne på Vintage Vibe, (även känd som "janjo" på GMF-planket, om ni mins det!) och efter lite mejlande och snackande kom vi fram till att en Weber California skulle passa mig utmärkt. Jag beställde en av Janne, den kom fram på tre dagar, och efter en kvart hade jag monterat den! Skillnaden var ENORM!!!!!! Det var som att ta bort en filt som legat över förstärkaren! Nu är basen tajt och spänstig och diskanten har ett helt annat skimmer! Distkanalen, som tidigare var den svagaste länken har fått ett nytt liv! Den distar nästan lite mindre nu, men mycket snyggare! Det vassa, lite opersonliga ljudet är numera ersatt av en överstyrning med snygg strängseparation, mycket värme, och mycket bättrre anslagskänslighet! ALLT låter flera gånger bättre än med orginalhögtalaren!
Så alla ni som går och undrar hur man kan modda fram ett bättre ljud i stärkaren, ta kontakt med Janne och skaffa en Weber-högtalare! Inte var det särskillt dyrt heller! Att sen Janne är en mycket trevlig prick att ha att göra med gör ju inte saken sämre.

Om ni undrar är jag INTE sponsrad av Vintage Vibe, jag tycker så här i alla fall!

Molle

18 Aug 2003, 02:13
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 1 post ]