View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 01:50

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Utvolym från pedalbordet 
Author Message

Post Utvolym från pedalbordet
Jag har nästan alltid haft en pedal sist i kedjan som återställer volymen till densamma som om jag kört gitarren rakt in i stärken.

Nu jobbar jag på ett optimalt litet bord och då är det ju en pedal som egentligen inte tillför någon effekt. Att jag har haft det så innan är mer för att jag haft plats och för att det känns logiskt. Men å andra sidan så repar/giggar jag på stärkare som gott och väl klarar att vridas upp lite mer om det skulle behövas. Jag vill ha rent grundljud, men inte kraftlöst. Om jag stänger av den sista pedalen så blir det ett litet volymdropp. Tonen är densamma, men bara lite lägre.

Så, vad är för och nackdelar med att ha en sån pedal mot att skita i den? Hur gör ni? Om man kollar på olika bands riggar (iaf inom min musiksmak) så verkar de skita i det. Kan detta vara ännu en hang-up i mitt huvud bara?[:o)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

18 Jan 2011, 13:18
Profile WWW

"Det är aldrig försent att ge upp"

18 Jan 2011, 13:33
Profile WWW

Medicinen heter DOD FX10 [:D]

Hmm, fast då blir det ju fortfarande en pedal. Höja volymen har jag en pedal till idag och det är den som jag kanske ska ta bort för att få in ett reverb i stället. Har lite GAS på en Boss FRV-1...

Image

18 Jan 2011, 13:36
Profile WWW

Är det inte smartare att just ha en volymhöjare i slutet och istället lägge reverbet i loopen så kan du ha nått bättre än ett reverb i pedalform ex; ett Nanoverb eller liknande så blir ju paletten så mycket större att måla med!

18 Jan 2011, 14:25
Profile WWW

Är det inte smartare att just ha en volymhöjare i slutet och istället lägge reverbet i loopen så kan du ha nått bättre än ett reverb i pedalform ex; ett Nanoverb eller liknande så blir ju paletten så mycket större att måla med!

Använder inte loop, annars skulle jag nog göra så.

Image

18 Jan 2011, 14:58
Profile WWW

Jag kanske missförstår något (är ibland lite dum i huvudet[:)]) men om du inte har samma signalstyrka ut från pedalbordet som direkt in i stärken utan pedalbord kanske det är någon pedal som är dålig/trasig? Eller att du behöver en buffer som "återställer" ljudet efter pedalerna? Utan buffer och med många pedaler och långa sladdar kan det ju bli lite diskantfattigt på något vis och det kanske uppfattas som att volymen minskar? Annars har jag svårt att se hur ett pedalbord - med bra sladdar och bra pedaler - skulle kunna åstakomma en verklig volym-minskning. Kanske en hang-up?

http://www.myspace.com/h2band

20 Jan 2011, 15:16
Profile

Så länge du går via pedalbordet vid rep/gig så är ju styrkan intakt oavsett om du har pedaler inkopplade eller ej?
Jag har mina pedaler (en hög av dessa) i kedjan hela tiden. Det som ligger i loopen är en Boss Rv + en MXR Micro Amp. Utöver detta är varje pedals nivå/volym ställd för att leverera det den är tänkt att göra.

Switchar du mellan att ha bordet i eller inte?
Om så kan jag förstå att du känner en viss skillnad men om du alltid kör via bordet så borde inte problemet vara så stort.

http://www.missingpieces.se

20 Jan 2011, 15:24
Profile WWW

Jag kanske missförstår något (är ibland lite dum i huvudet[:)]) men om du inte har samma signalstyrka ut från pedalbordet som direkt in i stärken utan pedalbord kanske det är någon pedal som är dålig/trasig? Eller att du behöver en buffer som "återställer" ljudet efter pedalerna? Utan buffer och med många pedaler och långa sladdar kan det ju bli lite diskantfattigt på något vis och det kanske uppfattas som att volymen minskar? Annars har jag svårt att se hur ett pedalbord - med bra sladdar och bra pedaler - skulle kunna åstakomma en verklig volym-minskning. Kanske en hang-up?

http://www.myspace.com/h2band

Jag tror att om man har många pedaler så behövs nog en bufferpedal för att återställa high-end som tappas, men min erfarenhet är att det blir lite volymtapp trots buffer med många pedaler och långa sladdar även om sprillet finns kvar. Buffertpedaler lägger nästan till lite extra brilljans på toppen. För att fixa till volymtappet kan man ha en pedal som alltid är på men som kan reglera volymen ut. Ex en eq. Jag förstår ditt inlägg men det är inget problem, mer en tanke på om det är värt platsen på pedalbordet med en buffer som höjer volymen lite när jag har andra buffertpedaler på bordet.

Image

20 Jan 2011, 15:38
Profile WWW

Vad är problemet?
Så länge du går via pedalbordet vid rep/gig så är ju styrkan intakt oavsett om du har pedaler inkopplade eller ej?
Jag har mina pedaler (en hög av dessa) i kedjan hela tiden. Det som ligger i loopen är en Boss Rv + en MXR Micro Amp. Utöver detta är varje pedals nivå/volym ställd för att leverera det den är tänkt att göra.

Switchar du mellan att ha bordet i eller inte?
Om så kan jag förstå att du känner en viss skillnad men om du alltid kör via bordet så borde inte problemet vara så stort.

http://www.missingpieces.se

Absoulut! Det går alltid via pedalbordet. Har väl tänkt att kanske fixa en a/b-box som kan sitta mellan gitarr pedalbord/stärk, men sladdlängden kommer ändå bli så lång att det behöver vara en a/b-box med buffer och då blir det ändå inte samma sak som med en enkel sladd in i stärken.

Jag håller med om att det inte är ett problem, det är det som är själva grejen med frågeställningen. Det har varit mycket prat om buffrar, true bypass mm i trådar. Själv har jag nog haft en hang-up på att jag vill få pedalbordet när allt är bypassat utan sista pedalen att låta som om gitarren gick rakt in i stärken. Och då behövs en volymhöjare i slutet. MEN, det kanske är en onödig pedal då jag har buffrar som är på även då de är bypass i pedalbordet och jag har inget diskanttapp, det enda som märks skillnad på är att utvolymen från sista pedalen i jämförelse med om gitarren går rakt in i stärk är lite lite lägre.

Med detta i åtanke så är frågan: är jag dum i hela huvet? [;)]
1: Förmodligen
X: Inte alls
2: Gotland

Seriöst. Det är ett ickeproblem, jag var bara nyfiken på vad det lilla volymtappet gör, om det gör något. Jag börjar tro att det inte spelar någon som helst roll, det finns ju volym på stärken så att det räcker och blir över. Dock är det ju schysst att mata in lite högre signal in i rören. Där kommer kompormissen in. Tar jag bort min sista pedal som egentligen bara höjer volymen och skär yttepytte i diskanten så får jag in en annan ren effekt då jag har andra buffrar i kedjan.

Mycket blaj nu. Svårt att beskriva detta i text. Lite komplext.

Image

20 Jan 2011, 15:47
Profile WWW

Medicinen heter DOD FX10 [:D]

hur ligger det till med den pedalen, är det en ren volymboost eller återställer "diskantförlusten" på ljudet? eller går det att ratta lite hursom?

http://www.myspace.com/mikaelwigstrom

20 Jan 2011, 18:29
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]