badlands wrote:
Vad är problemet?
Så länge du går via pedalbordet vid rep/gig så är ju styrkan intakt oavsett om du har pedaler inkopplade eller ej?
Jag har mina pedaler (en hög av dessa) i kedjan hela tiden. Det som ligger i loopen är en Boss Rv + en MXR Micro Amp. Utöver detta är varje pedals nivå/volym ställd för att leverera det den är tänkt att göra.
Switchar du mellan att ha bordet i eller inte?
Om så kan jag förstå att du känner en viss skillnad men om du alltid kör via bordet så borde inte problemet vara så stort.
http://www.missingpieces.seAbsoulut! Det går alltid via pedalbordet. Har väl tänkt att kanske fixa en a/b-box som kan sitta mellan gitarr pedalbord/stärk, men sladdlängden kommer ändå bli så lång att det behöver vara en a/b-box med buffer och då blir det ändå inte samma sak som med en enkel sladd in i stärken.
Jag håller med om att det inte är ett problem, det är det som är själva grejen med frågeställningen. Det har varit mycket prat om buffrar, true bypass mm i trådar. Själv har jag nog haft en hang-up på att jag vill få pedalbordet när allt är bypassat utan sista pedalen att låta som om gitarren gick rakt in i stärken. Och då behövs en volymhöjare i slutet. MEN, det kanske är en onödig pedal då jag har buffrar som är på även då de är bypass i pedalbordet och jag har inget diskanttapp, det enda som märks skillnad på är att utvolymen från sista pedalen i jämförelse med om gitarren går rakt in i stärk är lite lite lägre.
Med detta i åtanke så är frågan: är jag dum i hela huvet? [;)]
1: Förmodligen
X: Inte alls
2: Gotland
Seriöst. Det är ett ickeproblem, jag var bara nyfiken på vad det lilla volymtappet gör, om det gör något. Jag börjar tro att det inte spelar någon som helst roll, det finns ju volym på stärken så att det räcker och blir över. Dock är det ju schysst att mata in lite högre signal in i rören. Där kommer kompormissen in. Tar jag bort min sista pedal som egentligen bara höjer volymen och skär yttepytte i diskanten så får jag in en annan ren effekt då jag har andra buffrar i kedjan.
Mycket blaj nu. Svårt att beskriva detta i text. Lite komplext.
"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"