| Author |
Message |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
 Kompressor - vad är den bra till, egentligen?
Tar väl en fundering till: Har alltid haft en kompressor på pedalbordet för att det fått plats. Använder den då och då till rena ljud, men har kommit på att jag har den egentligen bara för att lyfta fram det rena ljudet lite mer i bandet. Jag har den inte som sustainer. Men jag har en solo-pedal/clean boost, skulle ju lika gärna kunna använda den och skippa kompressorn helt. En pedal mindre! Ni kan nu övertyga mig om att kompressorn är bra till bla bla bla så kanske den får stanna kvar. Jag kanske bara inte lärt mig uppskatta den helt enkelt! "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 18 Jan 2011, 13:34 |
|
 |
|
Krippa
|
I mitt tycke är kompressor till gitarr oanvändbart till annat än rena ljud. Kör man med skapligt med gain är det ändå såpass komprimerat att det enda som händer är att en massa oljud börjar ta plats i ljudbilden.
|
| 18 Jan 2011, 14:55 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
|
Krippa wrote: I mitt tycke är kompressor till gitarr oanvändbart till annat än rena ljud. Kör man med skapligt med gain är det ändå såpass komprimerat att det enda som händer är att en massa oljud börjar ta plats i ljudbilden.
De gånger jag använder den så är det på rena ljud. Den fetar till det rena ljudet och jag gillar hur det låter, men den dödar ju all dynamik med anslaget och det gillar jag inte. Det som den är bra på är om man ska spela någon melodislinga eller så på en sträng, då boostar den lixom lite lagom och sen kan man dra till med ett ackord som inte sticker iväg allt för mycket i volym. Till det är den ju kanon. Min tanke var att volymökningen till melodierna går att få via en boost, sen får man vara försiktigare med ackorden eller slå av boosten till det. Känns som om mycket till synneve och sist handlar om volym ändå. Men jag vet inte. Därför frågar jag er! [:)] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 18 Jan 2011, 15:03 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
jag använder kompressor till två saker.
dels kör jag den ofta efter wah för att jag tycker det låter bäst. ska kanske tilläga att jag aldrig använder wah till solon utan spelar bara med cleant ljud och komp.
för det andra använder jag den ibland då jag spelar funk. då maxar jag compressorn så att det verkligen låter komprimerat.
jag använder den alltså nästan alltid som en tydlig effekt. transparanta compressorer är inget jag går igång på. jag vill att det ska höras när jag stampar på den annars kan det lika gärna vara.
det är alltså så jag använder den när jag spelar gitarr. på bas har jag så okänsliga fingrar så den får ligga på hela tiden för att få till ett jämnt ljud.
|
| 18 Jan 2011, 15:12 |
|
 |
|
Tubis
|
Har man en väldigt dynamisk förstärkare(vet inte om sådana finns men när jag bygger själv)blir det ju inte så mycket sustain. Har fått för mig att det skulle kunna bli lite mer häng men ändå behålla det separerade strängljudet man får med mer jämna övertoner om man lattjar dit en kompressor så jag ska börja labba lite med att addera just en sådan..... Kär man med boss metalzone hör man nog dock ingen skillnad om man har 100kompressorer i kedjan.......
|
| 18 Jan 2011, 16:39 |
|
 |
|
kjelle
|
Låter som om du har för lite attack i kompressorinställningen (om du har den möjligheten). 
|
| 18 Jan 2011, 18:47 |
|
 |
|
verktyg
|
Precis som Tubis skriver, så använder jag en väldigt stiff och dynamisk låg-watts förstärkare, som i princip inte har något häng alls hur mycket man än drar på.
Och med den förstärkaren måste jag ha en kompressor för att få ett användbart rent ljud, för att den inte ska dista vid hårdare anslag, men jag ändå får ha kvar samma grundljud på samma volymnivå vid mjukare anslag.
Funkar bra för mig. Det är rätt intressant att en kompressor för det ändamålet sällan låter bra som en boosta-och-få-mer-häng sustainer kompressor. Eller tvärt om. Något som ofta saknas i diskussionen när man snackar om vilken som är bästa kompressor tycker jag.
Tidigare kännd som Toolfreak på gamla planket, för dom som minns =)
|
| 19 Jan 2011, 00:00 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Dels beror det ju på vilken compressor man har och som tas upp i tråden så är ju möjligheten att ställa attacken jävligt viktig, dels också hur man ställer i sin kompressor. Det vanligaste felet är väl att lägga på för mycket eller köra med samma inställning till allt. Tar man exempelvis (finns många andra bra) T.rex comp nova eller tc vintage compressor och ställer attacken lite lagom snabbt och inte vrider på för mycket så får man just lite stöd för sustain och funkar bra på både dist, fuzz och OD. Skall man sen köra disco komp eller leka country kung ja då får man ha en helt annan inställning för där är man mer intresserad av att compressorn stenhårt håller nivån!
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 19 Jan 2011, 00:39 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Verkar som de flesta kör sin kompressor till tidigt i kedjan och mestadels till rent ljud. Testa att lägga en kompressor efter en od-pedal, bra till att tämja spretig dist och jämnar ut t ex legaton. Keeley rekommenderar den placeringen till sin kompressor. Jag älskar min AnalogMan DynaCompRossor, har den efter stämmaren först i kedjan inställd med mycket volym och lite sustain- bättre boost har jag inte testat, ger ett extra snyggt och fett skimmer som funkar till både rent och som driver till en lätt od. Matte mslcases@gmail.com
|
| 19 Jan 2011, 05:51 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
clapton71 wrote: Verkar som de flesta kör sin kompressor till tidigt i kedjan och mestadels till rent ljud. Testa att lägga en kompressor efter en od-pedal, bra till att tämja spretig dist och jämnar ut t ex legaton. Keeley rekommenderar den placeringen till sin kompressor. Jag älskar min AnalogMan DynaCompRossor, har den efter stämmaren först i kedjan inställd med mycket volym och lite sustain- bättre boost har jag inte testat, ger ett extra snyggt och fett skimmer som funkar till både rent och som driver till en lätt od. Matte mslcases@gmail.comSå har jag också kört compressor i större pedalbord! "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 19 Jan 2011, 23:38 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
|
Jag har en Boss CS-2 med attacken på max. Volym runt kl: 2 och sustain runt kl: 10. Jag tycker att den låter bra och allting. Min frågeställning var mer riktat till vilket användningsområde man kan använda en kompressor och hur ni andra använder era? Boost, sustainer etc. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 20 Jan 2011, 13:29 |
|
 |
|
Goran
|
Jag använder mest till att feta/tjocka till tonen lite, men också för att få OD´s och fuzzar att låta lite bättre.
|
| 20 Jan 2011, 13:41 |
|
 |
|
Matt Helm
|
Jag har en Demeter Compulator först i kedjan och använder den bara till att jämna ut anslagen vid rent ljud. Just Demetern är väldigt transparent och ger ingen squish-squash-gummibandseffekt som t ex dynacomp vilket i o f s kan vara fräckt till funkkomp o liknande...
|
| 20 Jan 2011, 14:19 |
|
|