View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 20:44

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Blackstar HT Modulation 
Author Message

Post Blackstar HT Modulation
Testade en sån idag. Måste säga att den var jävligt användbar. Om man inte är så inne på modulation men vill kunna använda dem någon gång då och då, eller åtminstone kunna ha möjligheten till det så är den här pedalen perfekt.

Den har två fotomkopplare. En på/av och en slow/fast. Om man håller nere s/f så kopplar den bort speedratten och har två förbestämda presets vad gäller hastighet. Om man ställer alla reglage på typ kl.12 så har du en kompromiss vad gäller inställingar som funkar hyggligt på alla 8 effekter och behöver således bara välja effekt via vridpot. Sen har du via foten långsamt eller snabbt att välja på. Minimalt rattande och månsidigt. Det som var ett extra plus var att när man växlar mellan slow och fast så sker detta gradvis åt båda håller på alla effekter.

Om man rattar fram ljud så kan man tweaka till det efter perfektion. Då får man riktigt schyssta ljud och varje effekt har sin sweetspot där och låter riktigt bra. Personligen så är jag sån att jag är av set and forget typ. Men som ett komplement till pedalbordet så får du Leslie, Tremolo, Chorus x2, Multichorus, Phaser x2 & Flanger. Som en platssparande pedal är det kanon om du orkar ratta lite. I studio är det ett bra arbetsredskap. Röret går att överstyra lite och komprimerar signalen.

Håller på och funderar på om det ska bli en sån eller inte... Lite lockar det allt. Jag gillar konceptet och att den skulle kunna vara en kul pedal att ha på bordet då den ger öppningar till spännande ljud. Men sen är det ju om jag orkar skruva som sätter begränsningen...

2400:- går den loss på och den är inte true bypass för de som undrar.

Effekten är rördriven och en egen strömförsörjning följer med. 22v... Lite udda, men den följer ju med som sagt. Funkar säkert med 18v oxå om man törs prova.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

15 Jan 2011, 17:31
Profile WWW

Det som var ett extra plus var att när man växlar mellan slow och fast så sker detta gradvis åt båda håller på alla effekter.

Tufft!
Halvkapar tråden och frågar dom som kan, det är inte så vanligt väl?
Finns det andra som gör så?

15 Jan 2011, 17:46
Profile
Reply to topic   [ 2 posts ]