| Author |
Message |
|
inferno
|
 Startläge för poten i en Crybaby?
Har en gammal standard crybaby som jag nyss börjat använda igen. Den har legat i delar ett längre tag innan jag nu skruvat ihop den och däri kommer mitt problem. Om man lossar på den taggiga stången/skenan som roterar potskaftet när man wahwahr så kan man ju rotera poten mycket längre än vad pedalen kan när den vickar upp och ner. Problemet är nu att när jag monterat ihop den så har jag wahläget i hälposition och woh i tåposition. Det ska väl ändå vara tvärtom? Det mörkare läget i hälposition och det skrikigaste/burkigaste läget i tåposition alltså. Saknar det dära nasala crybaby ljudet vid solon.
Funkar poten så att det mörkaste läget är i bottenläget åt bägge hållen medans skrikigaste läget är i mitten? Eller hur har jag annars lyckats kasta om lägena sådär? Har inte haft lös några kablar vad jag vet, den har i och för sig varit utlånad till kompis efter kompis i ett års tid så nån kanske har gjort nåt i den men det tror jag ju inte.
|
| 13 Jan 2011, 03:27 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
mörkaste läget är i hälposition och vice versa.
"III Sides to every story".
|
| 13 Jan 2011, 15:31 |
|
 |
|
inferno
|
Det var det jag misstänkte. Jag får skruva upp den igen och låta nån spela genom den medans jag rattar på poten tills jag hittar ett mer välljudande läge alltså.
|
| 14 Jan 2011, 02:56 |
|
 |
|
poxxed
|
inferno wrote: Det var det jag misstänkte. Jag får skruva upp den igen och låta nån spela genom den medans jag rattar på poten tills jag hittar ett mer välljudande läge alltså.
Om du byter plats på två av ledarna på poten så ändras så att boten går åt andra hållet. Har du inte rört tåtarna på poten så är det ju mycket märkligt att den går åt fel håll. 
|
| 24 Jan 2011, 15:31 |
|
 |
|
inferno
|
poxxed wrote: Om du byter plats på två av ledarna på poten så ändras så att boten går åt andra hållet. Har du inte rört tåtarna på poten så är det ju mycket märkligt att den går åt fel håll.  Jag misstänker att det är något som är ordentligt fel på den här pedalen. Jag fick till svepet, verkar vara någon konstig utbytespot på den då svepet är mycket större än vad det brukar vara på en crybaby, men nu sist när jag repade med den gick den inte att stänga av. När jag klickade den i bottenläget så lät det som när den är på och i hälläget men det gick inte att wahwah med den, så jag klickade den i bottenläget igen och då gick den igång och funkade som den skulle. Provade flera gånger och den slog av ungefär varannan gång och fastnade sådär i hälläge varannan gång. Nu ligger den i skamvrån tills jag får råd att köpa ny pot och ny switch. Ska fixa true bypass och lysdiod till den.
|
| 26 Jan 2011, 07:21 |
|
 |
|
poxxed
|
inferno wrote: poxxed wrote: Om du byter plats på två av ledarna på poten så ändras så att boten går åt andra hållet. Har du inte rört tåtarna på poten så är det ju mycket märkligt att den går åt fel håll.  Jag misstänker att det är något som är ordentligt fel på den här pedalen. Jag fick till svepet, verkar vara någon konstig utbytespot på den då svepet är mycket större än vad det brukar vara på en crybaby, men nu sist när jag repade med den gick den inte att stänga av. När jag klickade den i bottenläget så lät det som när den är på och i hälläget men det gick inte att wahwah med den, så jag klickade den i bottenläget igen och då gick den igång och funkade som den skulle. Provade flera gånger och den slog av ungefär varannan gång och fastnade sådär i hälläge varannan gång. Nu ligger den i skamvrån tills jag får råd att köpa ny pot och ny switch. Ska fixa true bypass och lysdiod till den. Det där bekymret eller något liknande har jag haft på en wah med kass switch.. att den liksom inte blev bypassad ibland när man klickade av den. Ny pot och switch löser det garanterat. http://www.banzaimusic.com har massor med wah-delar.. lite lurigt att hitta då de är under fel flik.. http://www.banzaimusic.com/Wah-Parts/
|
| 26 Jan 2011, 14:54 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Jag hade problem med min wah för ett tag sen. Trodde först att det var switchen, hade den tom på felsökning och fick det tipset. Men det visade sig vara poten iaf. Så den är bytt nu till en Dunlop Hot Potz 2. Lite knölig att löda, men när det är gjort så är den poten kanon. Håller enligt rekalmen grymt länge och är helt sluten. Mitt tips! Och köp den inte i musikaffär, de borde skämmas över prissättningen på den. Gav långt under halva priset från en svensk firma i malmö... "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 26 Jan 2011, 16:09 |
|
 |
|
inferno
|
Ska beställa ny pot och ny switch och lite andra smågrejer. Blir att modda den till en Zakk Wylde Wah fast med true bypass och lysdiod. Just nu får jag köra utan wah när vi repar vilket påminner mig om mina svagheter som sologitarrist. Nu hör jag allt sånt som jag tidigare wahwaht bort [:D]
|
| 28 Jan 2011, 02:52 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
inferno wrote: Just nu får jag köra utan wah när vi repar vilket påminner mig om mina svagheter som sologitarrist. Nu hör jag allt sånt som jag tidigare wahwaht bort [:D]
Det är därför det finns delay... [;)] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 29 Jan 2011, 11:22 |
|
 |
|
inferno
|
Shoegazers Anonymous wrote: Det är därför det finns delay... [;)] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"  Du menar så att man får höra alla sina misstag upprepas flera gånger efter varann [;)][:D]
|
| 03 Feb 2011, 06:03 |
|
|