View unanswered posts | View active topics It is currently 31 May 2026, 17:25

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Hur få det bästa av båda världar? 
Author Message

Post Hur få det bästa av båda världar?
Jag gillar pedaler. Det är bara att trycka igång dem när andan faller på och böja sig ner och vrida på en ratt om man vill ha lite mer dist, djupare chorus, snabbare tremolo osv. Men ibland är det också skönt att bara kunna trycka på en knapp så får man ett preset där allting är inställt som man bestämt sedan tidigare.

Finns det något sätt att få dessa två världar att samsas på ett pedalbord? Jag har både pedaler och multieffekt med midibord, men det innebär i praktiken två pedalbord. De golvmultieffekter jag sett brukar ha en del av den funktionaliteten, men det verkar oftast bli en massa knapptryckande och val i menyer innan man kommer fram till det man vill ha. Det funkar inte live.

17 Oct 2010, 13:42
Profile
med "master bypass".

TGT11.se har en sådan...

17 Oct 2010, 13:48

En dubbel loop-pedal,
med "master bypass".

TGT11.se har en sådan...

Jo, det är ett alternativ, men även där måste man då ställa in sin "preset" i farten så då är det nästan samma sak som att bara ha pedaler. Fast man slipper såklart en massa pedaltramp.

17 Oct 2010, 13:55
Profile

Freppezon wrote:

En dubbel loop-pedal,
med "master bypass".

TGT11.se har en sådan...

Jo, det är ett alternativ, men även där måste man då ställa in sin "preset" i farten så då är det nästan samma sak som att bara ha pedaler. Fast man slipper såklart en massa pedaltramp.

Så här ser den ut som löser ditt (90% :P) problem!
Image
RoadRage Masterbypass..

17 Oct 2010, 13:57

Jyda wrote:

Freppezon wrote:

En dubbel loop-pedal,
med "master bypass".

TGT11.se har en sådan...

Så här ser den ut som löser ditt (90% :P) problem!
Image
RoadRage Masterbypass..

Nja. Den löser kombination av effekterna, men inte inställningen av dom.

17 Oct 2010, 13:59
Profile

Något sånt här skulle du kanske behöva:
http://www.loopersparadise.de/de/prod.php?p=143

17 Oct 2010, 15:34
Profile ICQ YIM WWW

Det korta svaret är väl "nej"... Ditt problem verkar olösbart. Men en sån här kan delvis hjälpa dig att uppnå det du är ute efter: http://www.musictoyz.com/guitar/pedals/tip.php

Image

Dock måste du ju ha en till varje pedal och kontroll du vill kunna ändra under gång. För mig funkade det med en loooper och sen ha de pedaler man vill kunna vrida på på ett bord i midjehöjd. Nackdelen är att det tar längre tid att rigga och kan upplevas som rätt fjantigt, rent estetiskt alltså.

Ett annat alternativ är att bara köpa Moog MF-pedaler, där i prioncip varje kontroll går att styra med expressionspedaler, men det blir snabbt rätt dyrt (och utrymmeskrävande) :)

http://www.myspace.com/kokongband

18 Oct 2010, 13:01
Profile ICQ WWW

Jag gillar pedaler. Det är bara att trycka igång dem när andan faller på och böja sig ner och vrida på en ratt om man vill ha lite mer dist, djupare chorus, snabbare tremolo osv. Men ibland är det också skönt att bara kunna trycka på en knapp så får man ett preset där allting är inställt som man bestämt sedan tidigare.

Finns det något sätt att få dessa två världar att samsas på ett pedalbord? Jag har både pedaler och multieffekt med midibord, men det innebär i praktiken två pedalbord. De golvmultieffekter jag sett brukar ha en del av den funktionaliteten, men det verkar oftast bli en massa knapptryckande och val i menyer innan man kommer fram till det man vill ha. Det funkar inte live.

En annan lösning är väl att skaffa 2 pedalbord!?

18 Oct 2010, 13:06

Det jag skulle vilja ha är nog en pedalbordsvariant av min Nova Delay. Där kan man växla mellan att använda presets och manuellt läge med en knapptryckning. Och det manuella läget har (nästan) bara rattar som man behöver skruva på.

18 Oct 2010, 13:34
Profile

TC Nova system.

musik: http://www.myspace.com/peppermintville

18 Oct 2010, 15:41
Profile ICQ WWW

Jag har en Alesis X-guitar som har effekterna inbyggda i gitarren. Det är en väldigt bra idé då man enkelt kan ratta utan att böja sig ned och effekten alltid följer med gitarren.
Tyvärr så är effekterna av urusel kvalitet [:(!]
En liten trådlös kontrollenhet till en multieffekt vore kanske optimalt (även om att nämna multieffekter verkar vara som att svära i kyrkan)[;)]
Image

19 Oct 2010, 20:43
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]