View unanswered posts | View active topics It is currently 25 May 2026, 01:24

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Kabel till pedal? 
Author Message

Post Kabel till pedal?
Har alltid varit lite motståndare till pedaler och alltid bara kört rakt in i förstärkaren.
Nu har jag tvingats kapitulera och skaffat en pedal. Då kommer dessa rookiefrågor.

1. Om jag har 7m mellan gitarr och förstärkaren. Spelar det då någon roll om pedalen hamnar nära förstärkaren eller nära gitarren?

2. Påverkar det ljudet om jag använder en gitarrkabel eller högtalarkabel mellan pedal och förstärkare?

01 Jun 2024, 13:14
Profile

Post Re: Kabel till pedal?
Nyfiken på varför du frågar istället för att helt enkelt prova? Är det så att du tänker att andra kan höra skillnader som du inte hör själv?

01 Jun 2024, 14:10
Profile

lpstd wrote:
Nyfiken på varför du frågar istället för att helt enkelt prova? Är det så att du tänker att andra kan höra skillnader som du inte hör själv?

Nej. Frågade mest för att jag tänkte köpa på mig lite passande kablar.

01 Jun 2024, 22:18
Profile

Dodger wrote:
2. Påverkar det ljudet om jag använder en gitarrkabel eller högtalarkabel mellan pedal och förstärkare?

Ja, det gör det. Ingen jefla högtalarkabel föhelvete.

På din andra fråga är svaret nej. Men man vill inte ha för långa sladdar. De påverkar
ljudet negativt - menar de flesta. Kapacitansen ökar å såna grejjer.

02 Jun 2024, 01:04
Profile

Dodger wrote:
1. Om jag har 7m mellan gitarr och förstärkaren. Spelar det då någon roll om pedalen hamnar nära förstärkaren eller nära gitarren?

Det blir ingen hörbar skillnad.

Teoretiskt kan man resonera såhär:
Vi vill ju inte ha långa kablar mellan gitarr och stärkare; en pedal nära gitarren kan möjligen ha den gynnsamma effekten att den agerar buffer, beroende på vilken pedal det är. Även i off/bypass-läge.
En buffer kan göra signalen mindre känslig för de negativa effekter en lång kabel kan ha (förlorad diskant, minskad ”kraft” i signalen).
En buffrande pedal kan därmed i någon mån agera ”förstärkande” och teoretiskt är det bättre att detta sker nära gitarren dvs. innan signalen försvagats av långkabelseffekter. Närmre stärkaren sker förstås samma sak, men med en degraderad signal.

I praktiken dock inte hörbart med ett avstånd på 7 m, om kabeln är av god kvalitet.
Vissa pedaler passar dessutom- av praktiska skäl - bättre att ha närmre gitarren, t.ex. wahwah.

Om det istället handlar om t.ex. ett fjäderreverb av typen ’Fenders fristående’ ska det vara så kort kabel som möjligt mellan det och stärkaren, för att undvika diskantförlust, helst inte mer än 0,5 m; skillnaden är här väldigt tydlig.

Får man fråga vad för pedal som lockade till köp efter mångårigt motstånd?

02 Jun 2024, 08:00
Profile

Dodger wrote:
Har alltid varit lite motståndare till pedaler och alltid bara kört rakt in i förstärkaren.
Nu har jag tvingats kapitulera och skaffat en pedal.
Nyfiken fråga. Vad fick dig att kapitulera?

02 Jun 2024, 20:26
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Dodger wrote:
Nu har jag tvingats kapitulera och skaffat en pedal.
Nyfiken fråga. Vad fick dig att kapitulera?

En låt där jag som kompgitarrist även ska göra ett oändligt antal fills. Tröttnade på det evinnerliga skruvandet på volymkontrollen...

02 Jun 2024, 22:31
Profile

Marshall wrote:
Dodger wrote:

Det blir ingen hörbar skillnad.

Teoretiskt kan man resonera såhär:
Vi vill ju inte ha långa kablar mellan gitarr och stärkare; en pedal nära gitarren kan möjligen ha den gynnsamma effekten att den agerar buffer, beroende på vilken pedal det är. Även i off/bypass-läge.
En buffer kan göra signalen mindre känslig för de negativa effekter en lång kabel kan ha (förlorad diskant, minskad ”kraft” i signalen).
En buffrande pedal kan därmed i någon mån agera ”förstärkande” och teoretiskt är det bättre att detta sker nära gitarren dvs. innan signalen försvagats av långkabelseffekter. Närmre stärkaren sker förstås samma sak, men med en degraderad signal.

I praktiken dock inte hörbart med ett avstånd på 7 m, om kabeln är av god kvalitet.
Vissa pedaler passar dessutom- av praktiska skäl - bättre att ha närmre gitarren, t.ex. wahwah.

Om det istället handlar om t.ex. ett fjäderreverb av typen ’Fenders fristående’ ska det vara så kort kabel som möjligt mellan det och stärkaren, för att undvika diskantförlust, helst inte mer än 0,5 m; skillnaden är här väldigt tydlig.

Får man fråga vad för pedal som lockade till köp efter mångårigt motstånd?

Det blir nog en pedal till. Blev inte nöjd med den första. behöver en typ av boostpedal som ger (rent) bluesigt ljud...

02 Jun 2024, 22:33
Profile

Om vi pratar om pedal med buffer så ha bara samma kabellängd du alltid haft fram till pedalen om du vil ha 100% samma fladdermusöronkänslig ton som innan. Kabelns kapacitans är interaktiv med gitarrmicken och påverkar dennes resonansfrekvens därav.
Mest skillnad hör man mellan kabel vs ingen kabel alls givetvis typ om man har en buffer i gitarren.
Kabeln blir även mer påtaglig ju fler lindningsvarv micken har som i en hetare humbucker. Där hörs det faktiskt ganska mycket. Sätter man en buffer i guran på en sådan börja den låta mer som en klenare humbucker i tonen fast med hög output.

Efter pedalen är det inte så noga med längd. Du behöver ine ens köpa en dyr kabel för buffern tar bort effekten av en billigare.
Högtalarkabel påverkar inte tonen efter en buffer men den är inte skärmad och man vill ha skärmad kabel till lågnivåaudio.
Buffern dämpar visserligen störningar rejält för den dunkar ned dessa till jord pga sin låga utgångsimpedans. Men inte fullt ut om kabeln inte är skärmad.

07 Jun 2024, 19:20
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]