View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:09



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Vilken kompressorpedal luddar inte till basen? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Vilken kompressorpedal luddar inte till basen?
Funderar på att införskaffa en kompressorpedal, då jag gillar effekten av dem, dvs att man kan lyfta dom lite svagare tonerna och kanske till och med som pyttelite boost överlag. Problemet är att jag gillar inte hur dom låter!
Dvs, dom jag har provat eller ägt har mer eller mindre påverkat ljudet till det negativa framförallt i form av luddig/rund/soft/odistinkt bas. Ja ibland även på det övriga registret. Något jag inte kunnat acceptera utan dom har helt enkelt åkt ut på begagnat marknaden.
Användningsområdet är främst halvskitigt till crunch, så det är alltså med gain i olika nivåer och inte någon funk eller chickin pickin sound jag är ute efter.

Så, finns det förslag på kompressorer som INTE har ovan nämnd inverkan på tonen så emottager jag det tacksamt. (Märks mest på gain-ljud)

Pedaler som jag kommer ihåg att jag ägt som lider av problemet är: Xotic SP compressor, Boss cs-3, Mooer Yellow (Diamond kopia).

Pedaler som jag utan att direkt veta något om som jag är nyfiken på är: Cali 78 origin, Suhr Koji, Mad professor Forrest green, Carl Martin Comp/limiter.

Tack på förhand..


26 Dec 2022, 13:01
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vilken kompressorpedal luddar inte till basen?
Kanske kika efter en pedal där det går att blenda komprimerad signal med torr, för att bibehålla attack och mer av originalkaraktären?
Jag tror t.ex. Cali76 har den möjligheten.
En limiter lyfter inte de svagare tonerna utan plattar bara till de starkare (vilket iofs gör att man kan vrida upp totalen…).

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Dec 2022, 16:07
Profile

Joined: 13 May 2008, 20:52
Posts: 562
Location: Stockholm
Post Re: Vilken kompressorpedal luddar inte till basen?
Kolla in Jackson Audio Bloom som har en blendkontroll dessutom en bra eq som kan köras utan att kompressorn är på.


26 Dec 2022, 18:24
Profile

Joined: 12 Apr 2008, 17:05
Posts: 283
Location: Järvsö
Post Re: Vilken kompressorpedal luddar inte till basen?
Donatello wrote:
Funderar på att införskaffa en kompressorpedal, då jag gillar effekten av dem, dvs att man kan lyfta dom lite svagare tonerna och kanske till och med som pyttelite boost överlag. Problemet är att jag gillar inte hur dom låter!
Dvs, dom jag har provat eller ägt har mer eller mindre påverkat ljudet till det negativa framförallt i form av luddig/rund/soft/odistinkt bas. Ja ibland även på det övriga registret. Något jag inte kunnat acceptera utan dom har helt enkelt åkt ut på begagnat marknaden.
Användningsområdet är främst halvskitigt till crunch, så det är alltså med gain i olika nivåer och inte någon funk eller chickin pickin sound jag är ute efter.

Så, finns det förslag på kompressorer som INTE har ovan nämnd inverkan på tonen så emottager jag det tacksamt. (Märks mest på gain-ljud)

Pedaler som jag kommer ihåg att jag ägt som lider av problemet är: Xotic SP compressor, Boss cs-3, Mooer Yellow (Diamond kopia).

Pedaler som jag utan att direkt veta något om som jag är nyfiken på är: Cali 78 origin, Suhr Koji, Mad professor Forrest green, Carl Martin Comp/limiter.

Tack på förhand..


Det är liksom lite grejen m kompressor eftersom det mesta energin ligger i det registret...

_________________
Mvh
//GP


26 Feb 2023, 20:58
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Vilken kompressorpedal luddar inte till basen?
Kanske en eq istället?


26 Feb 2023, 21:15
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Vilken kompressorpedal luddar inte till basen?
För mig har Rothwell "Love squeeze" funkat utmärkt. Passade på att kritiskt testa innan jag skrev svar och den gör o mina öron precis det du frågar efter.


06 Sep 2023, 19:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.