View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 07:53

Reply to topic  [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 25  Next
pedalbordstråd... 
Author Message

Post Re: pedalbordstråd...
jazzfromhell wrote:
Steven: du som kör CrunchBox....har du testat nya Super CB? Har hört lite klipp där den låter riktigt riktigt bra och då är jag inget stort fan av CB:n.

Jodå jag har Super Crunchboxen också. Jag tycker den är bra men jag har den nog inställd precis som min gamla vanliga Crunchbox. Super CBn har fler inställningsmöjligheter med ett lowgain/highgain läge och tre compressionsnivåer typ. Den har också presence-ratten på utsidan som på den vanliga CBn sitter innuti och just den ratten är väldigt bra för att ställa in ljudet, nästan mer än tone ratten. Jag har alltid gillat CBn men smaken är ju olika. Har nu också köpt Mooers variant men den har jag knappt hunnit testa.

12 Jul 2013, 15:13
Profile

Image

22 Jul 2013, 18:33
Profile

Länge sedan jag la upp mitt aktuella pedalbord...
Image

23 Jul 2013, 22:47
Profile WWW

Image
Image
Basistens rack. Styrs med en voodoo lab gcp.
Sound of silence har gjort rackpanelen på baksidan.

28 Aug 2013, 07:03
Profile

Image

Senaste versionen.

28 Aug 2013, 07:13
Profile

Så här är det nu:

Image

Image

Väldigt nöjd just nu.

30 Aug 2013, 11:45
Profile

Steven wrote:
Så här är det nu:

Image

Image

Väldigt nöjd just nu.

Snyggt!

Vad tycker du om Royal blue? Har du jämfört med t ex sweet honey eller någon annan mad professor?

30 Aug 2013, 14:00
Profile

southbeck wrote:
Steven wrote:
Så här är det nu:

Image

Image

Väldigt nöjd just nu.

Snyggt!

Vad tycker du om Royal blue? Har du jämfört med t ex sweet honey eller någon annan mad professor?

Jag har bara haft Little Green Wonder förut så jag har svårt att göra nån jämförelse med MPs andra pedaler. Jag har ännu bara kört RBODn hemma men skall gigga imorgon så då vet jag bättre hur den funkar "på riktigt". Hittills är jag iallafall väldigt imponerad av RBODn. Superb anslagskänslighet/dynamik och en väldigt bra EQ. Den låter bra hur man än ställer overdriven - clean boost, light OD, mycket OD, nästan dist typ. Och den låter bra oavsett vilken gitarr/micktyp man kör på (Les Paul, Tele, Stratta, P90, Filtertron). Jag har RBODn inställd med Overdriveratten på typ kl 1 vilket ger en fet overdrive samtidigt som jag kan få ett nästan rent sound genom att spela svagare eller dra der gitarrvolymen till typ 5. Smaskens!

30 Aug 2013, 14:22
Profile

Så här ser ett av borden ut just nu. Håller på att uppdatera de andra, som vanligt. :oops:

Image

17 Sep 2013, 22:06
Profile WWW

Efter mycket testande.....(tack TGT11!!!)...

Image

....blev det till slut en Bogner Red. Verkar trevlig, ska bli intressant att testa den live.

Image

23 Sep 2013, 11:06
Profile

Image

Nöjd än så länge!

29 Sep 2013, 16:42
Profile ICQ YIM WWW

jazzfromhell wrote:
Image

Trevlig storlek på bordet! Vilket är det? Ett pedaltrain tror jag mig ha listat ut genom diverse trådar.. men vilken?

07 Oct 2013, 20:12
Profile

Tack!
Det är ett Pedaltrain Junior.

07 Oct 2013, 20:22
Profile

Senaste pedalbordet....innan förstärkarbytet, Så det är egentligen redan inaktuellt..
Den röda är en DeepBlueDelay-klon
Den silverfärgade med rattar är en Joyo tremolo med inbyggd klon-buffer.

Image

15 Oct 2013, 15:05
Profile WWW

jazzfromhell wrote:
Efter mycket testande.....(tack TGT11!!!)...

Image

....blev det till slut en Bogner Red. Verkar trevlig, ska bli intressant att testa den live.

Image

Kan man få en signalkedja, samt tänk bakom upplägget?

ps. Hur lät den live den röde?

18 Oct 2013, 12:56
Profile WWW

Hehe, den låter kanon live. Skär igenom precis på rätt sätt, känns extremt förstärkarlik. Jag var så impad av Red att jag var tvungen att slå till på den Bogner Blue som fanns här på Bojen, så nu är det faktiskt den som sitter på bordet. Den har samma kvaliteter som Red men går längre ned i gainregistret. Den går i princip från clean boost till EVH, medans den röda börjar vid "het" Marshall och går till "infinity". Jag ser den som en renodlad higain/metalpedal nu.
Den blåa är mycket mer allround och flexibel. Detta gjorde att jag kunde plocka bort min VFE Blues King (satte dit en Arion SCH-1 istället) och ändå ha ett svinbra edge-of-breakup-grundljud (Blue på vanliga kanalen, gain kl 2) och sen skjutsa på med Kokon och Blue's egen boost efter behov.

Tanken är att detta bord ska klara allt jag lirar i covers- och originalmusikväg, förutom riktigt hård metal, och att jag ska kunna plugga in i vilken backlinestärk som helst och ha bra ljud.
Bordet ska också funka kanon att spela in med. Live kan man ju komma undan mycket; körde länge med en Boss Power Stack som faktiskt funkar skitbra i en tät mix men inte låter lika roligt i studion under lupp. Jag körde ju Plexitone länge och jag älskar den pedalen men tyvärr bara genom Marshallstärkare. Jag var tvunget att hitta nåt med samma "äkthet" i tonen men med mer flexibel EQ......Blue/Red fixar allt detta och mer därtill.
Jag hatar även att bära mycket prylar så ett PT Junior är maxstorlek på bord för mig har jag upptäckt, så mobilitet är svinviktigt. Hade ett PT2 förut men dels så vägde det bly och på vissa scener var det svårt att få plats med skiten. Tycker att ett PT Mini är perfekt storlek men jag kan inte banta mer just nu utan att göra avkall på flexibiliteten.

Jag behöver ca 5 ljud: Helt cleant, The Edge/Keith Scott-aktigt nästan-rent, Malcolm Young kompdist, EVH/moddad-Marshall samt en higain/soloton och det fixar denna setup lätt. Jag lirar ju allt från Elvis och BB King via all 70/80/90-talsmusik (Yngwie, Zeppelin, Nik Kershaw, Elton John, Bob Marley, Pink Floyd, VH, Michael Jackson, Audioslave etc etc etc) fram till moderna grejer som Avicii och Swedish House Mafia så det måste gå att tweaka fram det mesta. Choruset gör ju förutom den vanliga 80-tals Landau/Luke-tonen även ett grymt fake-synthleadljud om man drar ned tonkontrollen på gitarren och använder en wah som ett filtersvep. SCH-1:an gör ju även leslie/rotaryeffekter ok. Phasern funkar ju som ett vibe-substitut också samt på maxspeed kan man få fram flummiga men användbara ljud. På delayet använder jag nästan alla presets (slapback, U2 dot8's m modulation, stort delay, reverbliknande delay, EVH 1 repeat, hög mix etc) och det gör ju mycket för ljudbilden också, hur gitarren sitter i mixen.

Koko+Blue är för övrigt som gjorda för varandra, mycket trevlig kombo. Dom gifter sig helt perfekt med varandra och alla stärkare jag testat hittills (Peavey Classic 30, mina TSA15/30:or, Marshall JCM800, JMP, Laney VC30, Fender Deluxe Reverb, Vox AC15).
Jag är fortfarande mitt i honeymoonfasen ska villigt erkännas men det känns som dessa kommer stanna en stund.

Signalkedjan på bordet är:
Polytune - EVH Phase90 - Xotic SP Comp - Koko Boost - Bogner Blue - Arion SCH-1 chorus - Nova delay - Boss GE7 mid/volymboost.

Kör även med en Dunlop Crybaby From Hell wah framför bordet men den används 9 av 10 gånger som ett sorts filtersvep. Det är inte världens bästa wah men den är grymt flexibel iom voicing-ratten och gör allt från avgrundsvrål till Schenker och porrwah. Har även en Hardwire SC-2 innan bordet ibland för att få till en riktigt "Paul Gilbert-krispig" och komprimerad leadton dom gångerna jag känner att jag behöver det. Både wah, SC-2 samt alla kablar får plats i gigbagen.

Så här ser det ut nu...jäkligt dammigt är det också.
(förövrigt så hade jag stora problem med brum, brus och knaster, för första gången i mitt liv, just på detta gig förra helgen vilket tvingade mig att i veckan införskaffa en isolerad Cioks Link-series Big John strömförsörjning. Så nu väger bordet ett kilo till.....fan.)
Image

19 Oct 2013, 14:38
Profile

Grymt bord, jazz! Trots att jag känner mig duktigt nöjd med min drivesektion så infinner sig ändå ett stort sug efter en Bogner Blå....skulle kanske kunna motivera en pedal som utgår från den rena kanalen...har förstått att Bogner är designade att låta bäst utifrån ren kanal, eller?

Matte

22 Oct 2013, 13:54
Profile

Bogner låter bra ihop med en neutral clean kanal tycker jag. Har själv den röda och provat den blå. Tar även boostpedaler bra. Jag har testat att köra Klon, KoT, EP Boost före Bogner pedalen. Den röda är lite i brusigaste laget dock, brusar betydligt mer än förstärkarens egna dist i jämförbara gainnivåer.

22 Oct 2013, 17:41
Profile

clapton71 wrote:
Grymt bord, jazz! Trots att jag känner mig duktigt nöjd med min drivesektion så infinner sig ändå ett stort sug efter en Bogner Blå....skulle kanske kunna motivera en pedal som utgår från den rena kanalen...har förstått att Bogner är designade att låta bäst utifrån ren kanal, eller?

Matte

Tack Matte! :-)
Japp, dom låter klart bäst genom helt rena stärkare.

22 Oct 2013, 18:05
Profile

monk wrote:
Bogner låter bra ihop med en neutral clean kanal tycker jag. Har själv den röda och provat den blå. Tar även boostpedaler bra. Jag har testat att köra Klon, KoT, EP Boost före Bogner pedalen. Den röda är lite i brusigaste laget dock, brusar betydligt mer än förstärkarens egna dist i jämförbara gainnivåer.

Håller med, den brusar en del. När jag provade pedalen hade jag bara en OneSpot tillgängligt men när jag sen testade ihop med mina Cioks PSUs så var bruset klart mindre. Om man kollar TGP så verkar vissa ha stora problem med brus samt switcharna medan andra inte har några problem alls.

22 Oct 2013, 18:09
Profile

Giggade covers i fredags för första gången på säkert två år. Pedalbordet för kvällen:

Image

kedjan är: wah- tuner-Mod Force- Rook Royale- Route 66- EWS Chorus- stärk. X4 ligger i loopen.

Matte

28 Oct 2013, 08:52
Profile

Kul att min "gamla" Budda wah hamnade i närheten till slut...

28 Oct 2013, 10:42
Profile WWW

kjelle wrote:
Kul att min "gamla" Budda wah hamnade i närheten till slut...

Ja, den låter kanonbra men funderar på att plocka ner den från bordet ändå. ..tung köump som jag använder alldeles för lite. Men wahwah måste ju vara med, finns liksom inget substitut.

Matte

28 Oct 2013, 18:49
Profile

Har hållit på att omorganisera på ett par av pedalborden. Det här går numera under beteckningen "The Earthquake Machine" :mrgreen:

Image

07 Nov 2013, 09:31
Profile WWW

Låter väl lite lätt överstyrt, kan jag tro... :mrgreen:
Styr du all gain/fuzz med gitarrens volym, live med ett band?
Blir man inte helt borta i mixen?

09 Nov 2013, 15:29
Profile ICQ YIM WWW

fixade lite med fyra av mina pedalbord.

bordet med memorylanepedalen behöver en chorus och en phaser. har ni några tips? är empress phaser så överlägsen alla andra som den låter på tuben?

bordet med xotics minipedaler skulle ju behöva en sp-compressor så det får bli en med nästa skepp från tysken.

Attachments:
20131119_201743.jpg
20131119_201743.jpg [ 163.02 KiB | Viewed 13904 times ]
20131119_201709.jpg
20131119_201709.jpg [ 210.13 KiB | Viewed 13904 times ]
20131119_200511.jpg
20131119_200511.jpg [ 169.59 KiB | Viewed 13904 times ]
20131119_200406.jpg
20131119_200406.jpg [ 204.5 KiB | Viewed 13904 times ]
20 Nov 2013, 00:32
Profile

frans wrote:

bordet med memorylanepedalen behöver en chorus och en phaser. har ni några tips? är empress phaser så överlägsen alla andra som den låter på tuben?

bordet med xotics minipedaler skulle ju behöva en sp-compressor så det får bli en med nästa skepp från tysken.

... fyra av mina pedalbord. Grymt vad med pedaler! Beträffande chorus tror jag mycket på Jam Pedals, som jag precis själv köpt men bara hunnit snabbtesta. Providence's chorus verkar också låta varmt och gott.

20 Nov 2013, 00:51
Profile

albert wrote:
frans wrote:

... fyra av mina pedalbord. Grymt vad med pedaler! Beträffande chorus tror jag mycket på Jam Pedals, som jag precis själv köpt men bara hunnit snabbtesta. Providence's chorus verkar också låta varmt och gott.

ja, men dom andra borden är den lilla storleken. ett till bas, ett till akustiskt och ett till lapsteel.

ja, det där Jam Pedalschoruset verkar ju inte gå av för hackor! men det var inte direkt billigt heller...

20 Nov 2013, 10:46
Profile

Attachment:
Pedaler2size.jpg
Pedaler2size.jpg [ 207.56 KiB | Viewed 13860 times ]

En till pedal och lite omflyttat. Kan tänkas få vara så här ett tag.

20 Nov 2013, 13:42
Profile

FrankBoyette wrote:
Image

En till pedal och lite omflyttat. Kan tänkas få vara så här ett tag.

Själva bordet var ju supercoolt!

20 Nov 2013, 17:56
Profile
Reply to topic   [ 723 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 25  Next