| Author |
Message |
|
Goran
|
 Stacka pedaler
Nån som har järnkoll på, eller tankar om, hur man stackar overdrives/fuzzar/distar för bästa resultat? Självklart måste man testa själv vad som funkar, men all erfarenhet som ni kan dela med er av är av värde. Finns det någon kombination som man måste känna till? Vad bör man tänka på?
En stackning (som inte inbegriper två OD) som jag brukar köra med, och som ger stor förbättring vid användande av Big Muff, är att ha en kompressor före. Låter mycket bättre.
|
| 26 Jan 2011, 09:16 |
|
 |
|
spufuz
|
Ang. att stacka en Big Muff så tycker jag om att ha någon EQ eller nåt TS-liknande som kan ge lite extra mellanregister till muffen.
Annars är jag också nyfiken på att läsa hur ni andra stackar era pedaler!
|
| 26 Jan 2011, 12:18 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Skulle säga att det beror på egenskaperna mellan pedalerna. Det klssiska knepet är ju att knuffa på en dist elle fuzz med en booster. Germanium boster tycker jag har funkat bäst med fuzzar. Har en MR ranger eller Rust driver som gör det jobbet galant d.v.s före andra pedaler. Oftast ser jag mig använda en moddad ts eller od med gain i mellanklassen efter dist och fuzz. Det brukar ge mer liv och driv i tonen. Knepet är väl att använda med måtta och sällan blir det bra med fullt utslag på rattarna. Man har inte ett pedallabb för inte! Jo om man är supernördig [:D]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 26 Jan 2011, 14:52 |
|
 |
|
Steven
|
Vill man tämja en fuzz som är för skrikig i en ren stärkare så är BJFE Honeybee helt fantastisk. I övrigt brukar jag inte gilla att stacka dirtprdaler men jag börjar gilla Wampler Paisleydrive in i Wampler Plextortion. Riktigt fläskigt utan att låta artificiellt. http://www.myspace.com/h2band
|
| 26 Jan 2011, 16:05 |
|
 |
|
monk
|
När jag spelade på en ren Marshall 1959 brukade jag stacka en TS-808 in i ZVEX Box of rock. Till solon kopplade jag in en Paul C TIM ställd som clean boost, efter de andra pedalerna för att få upp volymen.
|
| 26 Jan 2011, 16:17 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
En gång för länge sedan i en butik där de hade Boss test-bord. Ni vet det med nästan alla aktuella pedaler på som är ihopkopplade. Runt 20 st eller så. Jag testade för skoj skull att dra på samtliga distar och od men hade gain på minimum på samtliga. Blev ett jävla häng i den tonen! Det var coolt. Vet inte vad jag ville få sagt med det, men så var det! [;)] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 26 Jan 2011, 16:45 |
|
 |
|
greigoroth
|
jag stackade för första gången i torsdags ochdet var förvånansvärt coolt. blev en Ts-7 i en hotcake. det sägs att lägst gain till högst funkar som tumregel, men jag hade nog mer hår på Ts:an. funkade bra! sista pedalen i stacken skapar tonen, första bara driver den pådue skönt sätt. låg dist och gain på de stackade pedalerna är, såvitv jag förstå en bra princip.
Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah
|
| 26 Jan 2011, 18:49 |
|
 |
|
spufuz
|
Shoegazers Anonymous wrote: En gång för länge sedan i en butik där de hade Boss test-bord. Ni vet det med nästan alla aktuella pedaler på som är ihopkopplade. Runt 20 st eller så. Jag testade för skoj skull att dra på samtliga distar och od men hade gain på minimum på samtliga. Blev ett jävla häng i den tonen! Det var coolt. Vet inte vad jag ville få sagt med det, men så var det! [;)] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"  Din stackare... [:D]
|
| 26 Jan 2011, 19:24 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
MP Sweet Honey OD är en grym pedal att ha efter t ex en TS-pedal eller en överstyrd stärk. Den tillför mer dynamik och klarhet plus att den skjuter på det där extra. Tycker att det är så den pedalen funkar bäst, gillar den inte som ensam od. Honey Bee är väl den som SHOD är byggd efter, har för mig att det finns A/B-test på YT nånstans. Matte mslcases@gmail.com
|
| 26 Jan 2011, 19:46 |
|
 |
|
Overdriver
|
Körde väldigt länge med Ibanez TS-9DX in i en Boss DS-1 och sist en MXR Linedriver/booster. Funkade fint i min Marshall JMP http://www.myspace.com/thegoddamned
|
| 26 Jan 2011, 19:58 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Brukar köra med en Catalinbread DLS före en MP SHOD. Gain kl 11 (ungefär) på DLS och kl 12 på SHOD, blir riktigt biffigt o gött [8D]
Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 26 Jan 2011, 22:19 |
|
 |
|
Vibrolux
|
Analogmans Beano boost in i en Barber LTD kör jag med. Hängigt med skägg.
|
| 26 Jan 2011, 23:20 |
|
 |
|
kri
|
Goran wrote: Nån som har järnkoll på, eller tankar om, hur man stackar overdrives/fuzzar/distar för bästa resultat? Självklart måste man testa själv vad som funkar, men all erfarenhet som ni kan dela med er av är av värde. Finns det någon kombination som man måste känna till? Vad bör man tänka på?
<b>En stackning (som inte inbegriper två OD) som jag brukar köra med, och som ger stor förbättring vid användande av Big Muff, är att ha en kompressor före. Låter mycket bättre.</b>
På vilket sätt blir det bättre? Mjukare eller?
|
| 27 Jan 2011, 00:45 |
|
 |
|
Goran
|
kri wrote: På vilket sätt blir det bättre? Mjukare eller?
Ja mjukare, fetare och bättre strängseparation, lite mindre fuzz och mer dist. Testa själv!
|
| 27 Jan 2011, 08:29 |
|
 |
|
AMI
|
Jag har ofta kört med en boost före, som driver på, od/dist-pedalerna och en efter, som rundar av, fettar till och ökar strängseparation. Man kan också få ett väldigt trevlig resultat och dynamiskt genom att bara köra de två boostpedalerna. 
|
| 27 Jan 2011, 09:00 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
spufuz wrote: Shoegazers Anonymous wrote: En gång för länge sedan i en butik där de hade Boss test-bord. Ni vet det med nästan alla aktuella pedaler på som är ihopkopplade. Runt 20 st eller så. Jag testade för skoj skull att dra på samtliga distar och od men hade gain på minimum på samtliga. Blev ett jävla häng i den tonen! Det var coolt. Vet inte vad jag ville få sagt med det, men så var det! [;)] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"  Din stackare... [:D] [:D] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 27 Jan 2011, 10:00 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
jag brukar ofta köra en kompressor efter wah när jag kör clean kompwah. men detta kanske alla gör?
|
| 27 Jan 2011, 13:07 |
|
 |
|
Hej02
|
1. En pedal som ger lite overdrive för mer häng i det "rena" ljudet 2. Distortion ställd på lite boost och dist. För att kompa med aggresivare sound 3. TS-liknande pedal för att boosta mellanregister efter de andra två. Ger lite Marshall feeling i Fendrar 4. Clean boost. solovolym. 5. Fender Blackface volym ca 4 så att den börjar ge lite = otrolig allround rig med flera gainnivåer . i sista solot är självklart alla pedaler på 
|
| 28 Jan 2011, 19:56 |
|
|