|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
110 volt vs 230 volt transformator Fender
| Author |
Message |
|
Pilen
|
 110 volt vs 230 volt transformator Fender
Har nypt en 63 Fender Concert på Ebay och har möjligheten att få power transformatorn bytt till en 230 voltare innan stärken skeppas. Har hört att många 110 voltare låter "bättre" än 230 voltare, kan detta stämma? Är det värt att behålla originaltrafon och konka runt på en omvandlare?
Attachments:
$_5d7.JPG [ 111.19 KiB | Viewed 2805 times ]
|
| 20 Dec 2014, 21:13 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: 110 volt vs 230 volt transformator Fender
Byt !!!! En power trafo låter inte.... se till o få med båda trafos 
|
| 20 Dec 2014, 22:45 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Stopp i lagens namn!  Låt inte någon gå in och röja i en sån extremt fin och ovanlig stärkare. Byta nättrafo är inget litet ingrepp, HV mitt-tapp m.m. måste lödas loss från chassiet, och blir inte det bra gjort kan det bli tråkigt. En jätteenkel lösning är att skaffa en 230 till 2x55V / 225VA ringkärnetrafo som ligger i botten på kabinettet. Den bidrar väldigt lite till vikten på hela stärkaren, men du har kvar ditt förstärkarchassie i originalskick. Med 55V lindningarna på sekundären i serie, ger denna trafon strax under 120Vac vid tomgång, den sagar bara ett par volt vid full last. Du får dessutom en extra galvanisk isolering mellan 230V nätspänning och kretsarna i stärkaren. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... famid54440Attachment:
353300f.jpg [ 15.91 KiB | Viewed 2776 times ]
Montera trafon på en liten träplatta tillsammans med en lite kopplingsbox för att ansluta 230V nätkabel till trafon och förstärkarens strömsladd till sekundären. Om du känner dig minsta osäker på hur man gör, låt någon elkunnig hjälpa dig. Eller skippa träplattan och skruva den (endast en skruv i mitthålet) direkt i kabinettets botten, så den inte åker runt när stärkaren fraktas. Till sist, grattis till en jättefin stärkare!! Jag har en precis lika dan 
|
| 21 Dec 2014, 00:51 |
|
 |
|
Amp Healer
|
AHjelmAmp wrote: Stopp i lagens namn!  Låt inte någon gå in och röja i en sån extremt fin och ovanlig stärkare. Byta nättrafo är inget litet ingrepp, HV mitt-tapp m.m. måste lödas loss från chassiet, och blir inte det bra gjort kan det bli tråkigt. En jätteenkel lösning är att skaffa en 230 till 2x55V / 225VA ringkärnetrafo som ligger i botten på kabinettet. Den bidrar väldigt lite till vikten på hela stärkaren, men du har kvar ditt förstärkarchassie i originalskick. Med 55V lindningarna på sekundären i serie, ger denna trafon strax under 120Vac vid tomgång, den sagar bara ett par volt vid full last. Du får dessutom en extra galvanisk isolering mellan 230V nätspänning och kretsarna i stärkaren. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... famid54440Montera trafon på en liten träplatta tillsammans med en lite kopplingsbox för att ansluta 230V nätkabel till trafon och förstärkarens strömsladd till sekundären. Om du känner dig minsta osäker på hur man gör, låt någon elkunnig hjälpa dig. Eller skippa träplattan och skruva den (endast en skruv i mitthålet) direkt i kabinettets botten, så den inte åker runt när stärkaren fraktas. Till sist, grattis till en jättefin stärkare!! Jag har en precis lika dan  Först till TS, Nä byt nättrafo , att det skulle vara ljud skillnader är bara trams , som kommer av dom som inte har koll på läget och vill hypa försäljning av äldre stärkare. Till Anders, är smått förvånad över ditt: "Stopp i lagens namn!" att någon som säger sig mecka rörstärare låter myter från dom som inte förstår sig på rörstärkare styra dig är förvånade! Helt ärligt jag är förvånad över din urbota dum kommentar i denna tråden ! Ge mig ETT gott argument varför TS inte ska byta TP??????
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 21 Dec 2014, 02:16 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Amp Healer wrote: Till Anders, är smått förvånad över ditt: "Stopp i lagens namn!"... Ok, försöket till en humoristisk inledning av inlägget gick alltså inte hem... Jag gav bara uttryck för min åsikt, Owe. Har inte påstått att det ska låta bättre. Men det förändrar inte min ståndpunkt; jag tycker det är dumt att modifiera förstärkare med så pass hög "vintage-faktor", eller vad man nu ska kalla det. Andra får tycka olika, naturligtvis. Amp Healer wrote: Ge mig ETT gott argument varför TS inte ska byta TP?????? Sen tänkte jag också, att det är väl inte DU som ska begära några argument för eller mot byte av nättrafo. Det är för trådskaparens skull jag svarar.
|
| 21 Dec 2014, 02:53 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Hej igen,
Jag kom att tänka på en annan aspekt förutom vintage-faktorn, och det är elsäkerhet. Om säljaren, eller någon som denne anlitar, erbjuder sig att byta nättrafo i stärkaren, är det rimligt att anta att denna person har nödvändiga kunskaper för att göra det på ett säkert och korrekt sätt. Sen är det upp till dig som köpare att ”lita” på det, eller ej. Ett alternativ är att du ber att få med 230-trafon löst, och göra modifieringen i Sverige.
Nätkabeln behöver samtidigt bytas till en svensk/europeisk jordad nätkabel.
Death-cap:en ska tas bort, det är kondensatorn som sitter mellan ground switchen och chassie. Den var redan borttagen på Concerten jag köpte.
Till sist är det önskvärt att även byta nätbrytaren till en tvåpolig bytande omkopplare. Det har varit ett krav i Sverige sedan 60-talet (osäker på exakt när) att elektriska apparater av denna sorten ska bryta både fas och nolla. Bara rent funktionsmässigt går det lika bra att ha kvar fenders enpoliga brytare, men om man går in och gör en modifiering av de komponenter som har med elsäkerhet att göra (näkabel/nättrafo) så är det nog bra att göra det ”riktigt”. Alla fender som importerades av Albin Hagström var tvungna att nätbrytaren byttes på, för att de skulle kunna S-märkas.
För att undvika att byta något alls i min Concert, använde jag mig av ringkärnetrafon, vilket jag beskrev i inlägget en bit upp.
|
| 21 Dec 2014, 09:36 |
|
 |
|
Pilen
|
Tack för tipsen! Behåller originaltrafo, din lösning AHjelmAmp, verkar vara bra! Kanske återkommer när det är dags att koppla in 
|
| 21 Dec 2014, 11:21 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
AHjelmAmp wrote: Stopp i lagens namn!  Låt inte någon gå in och röja i en sån extremt fin och ovanlig stärkare. Byta nättrafo är inget litet ingrepp, HV mitt-tapp m.m. måste lödas loss från chassiet, och blir inte det bra gjort kan det bli tråkigt. En jätteenkel lösning är att skaffa en 230 till 2x55V / 225VA ringkärnetrafo som ligger i botten på kabinettet. Den bidrar väldigt lite till vikten på hela stärkaren, men du har kvar ditt förstärkarchassie i originalskick. Med 55V lindningarna på sekundären i serie, ger denna trafon strax under 120Vac vid tomgång, den sagar bara ett par volt vid full last. Du får dessutom en extra galvanisk isolering mellan 230V nätspänning och kretsarna i stärkaren. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... famid54440Montera trafon på en liten träplatta tillsammans med en lite kopplingsbox för att ansluta 230V nätkabel till trafon och förstärkarens strömsladd till sekundären. Om du känner dig minsta osäker på hur man gör, låt någon elkunnig hjälpa dig. Eller skippa träplattan och skruva den (endast en skruv i mitthålet) direkt i kabinettets botten, så den inte åker runt när stärkaren fraktas. Till sist, grattis till en jättefin stärkare!! Jag har en precis lika dan  Kan nog vara rätt i detta fall...Vintage-faktor!...samt hur f-n vet man att den nya trafon ger samma karaktärrstik? Men en elsäkerhetsöversyn av kompetent person = JA!
|
| 21 Dec 2014, 11:45 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Pilen wrote: Tack för tipsen! Behåller originaltrafo, din lösning AHjelmAmp, verkar vara bra! Kanske återkommer när det är dags att koppla in  Du är välkommen! Mvh/Anders
|
| 21 Dec 2014, 12:54 |
|
 |
|
Amp Healer
|
farbrortäpp wrote: AHjelmAmp wrote: Kan nog vara rätt i detta fall...Vintage-faktor!...samt hur f-n vet man att den nya trafon ger samma karaktärrstik?
Men en elsäkerhetsöversyn av kompetent person = JA!
Ja hur f-n vet man det när det finns ett antal transformator tillverkare i dag som gör exakta kloner på äldre PT:s för att inte ens gå in på elsäkerhet nya kontra gamla PT:s
|
| 21 Dec 2014, 16:45 |
|
 |
|
Amp Healer
|
AHjelmAmp wrote: Amp Healer wrote: Till Anders, är smått förvånad över ditt: "Stopp i lagens namn!"... Ok, försöket till en humoristisk inledning av inlägget gick alltså inte hem... Jag gav bara uttryck för min åsikt, Owe. Har inte påstått att det ska låta bättre. Men det förändrar inte min ståndpunkt; jag tycker det är dumt att modifiera förstärkare med så pass hög "vintage-faktor", eller vad man nu ska kalla det. Andra får tycka olika, naturligtvis. Amp Healer wrote: Ge mig ETT gott argument varför TS inte ska byta TP?????? Sen tänkte jag också, att det är väl inte DU som ska begära några argument för eller mot byte av nättrafo. Det är för trådskaparens skull jag svarar. Vad är det som är dumt??? Köper du en gitarr från 63 med original strängarna på och tycker det är coolt. Ja då tror jag inte du köpte den gura för att spela på. När det kommer till gamla rörstärkare så lever det kvar någon idiotisk föreställning om att ALLT SKA VARA ORGINAL annas så påverkar det värdet. Låt mig ge ett exempel : Ta hem en gammal bil från 63,ingen skulle då ifrågasätta att du byter ut batteri eller däck till nya utan det skulle påverka värdet av bilen. Men nåde den som byter en E-konding i en gammal stärkare , då är den ju inte original. Vill TS bära på extra kg, fine , men att detta med att byta till korekt PT skulle påverka värdet av stärkan , tycker jag bara är sjukt.
|
| 21 Dec 2014, 17:08 |
|
 |
|
Frisk
|
Amp Healer wrote: Vad är det som är dumt??? Köper du en gitarr från 63 med original strängarna på och tycker det är coolt. Ja då tror jag inte du köpte den gura för att spela på.
När det kommer till gamla rörstärkare så lever det kvar någon idiotisk föreställning om att ALLT SKA VARA ORGINAL annas så påverkar det värdet. Låt mig ge ett exempel : Ta hem en gammal bil från 63,ingen skulle då ifrågasätta att du byter ut batteri eller däck till nya utan det skulle påverka värdet av bilen. Men nåde den som byter en E-konding i en gammal stärkare , då är den ju inte original.
Vill TS bära på extra kg, fine , men att detta med att byta till korekt PT skulle påverka värdet av stärkan , tycker jag bara är sjukt. Dessutom så kan man ju spara den gamla transformatorn så om någon av någon konstig anledning vill återställa den någon gång så är det ju enkelt. Båda alternativen som har presenterats i tråden fungerar ju bra men jag lägger nog min röst på att byta till en ny PT också. Det kostar ju lite mer men det blir ju så mycket snyggare och bättre tycker jag. Bara onödigt att ha en extra transformator som egentligen inte behövs. Sen ska ju ingreppet göras av en kunnig person i vilket fall, så ur den synpunkten så spelar det ingen roll, det blir inte svårare eller lättare för ägaren beroende på vilket alternativ man väljer. Ofta så begriper jag inte detta med "detta sänker värdet på min pryl"-snacket. Om man inte har tänkt sälja förstärkaren så spelar det väl ingen roll, det viktigaste är ju att den fungerar som man vill om man ska använda den. Hade man tänkt sälja den så kan jag begripa det dock.
|
| 21 Dec 2014, 17:32 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
Visst låter en nät-trafo, men inte på det viset som man annars menar med "att det låtet" gällande avvikelser i frekvensgång/tonbalans och liknande.
En Fender orginaltrafo låtet givetvis på ett speciellt sätt hur stadig eller vek stärkaren känns vid höga effektuttag, beroende på om trafon är under eller överdimensionerad i sin konstruktion. Dessutom så låter orginaltrafon på ett annat sätt i USA än här i Sverige, eftersom den är gjord för 60 Hz, som dom har i USA, men här har vi 50 Hz, och detta ändrar också hur trafon mättas när man spelar högt.
Det går givetvis att få en 230 volts 50 Hz trafo att låta exakt som en orginal, om den dimensioneras på ett liknande vis som orginalet med liknande typ av kärna, med kompensering för 50 Hz, och att den inte göres varken "bättre eller sämre" i kvaliten på något sätt. Men det går INTE alltid bara välja någon "export/ersättnings typ" från exempelvis firmor i Tyskland, om man skall exat efterlikna orginaltrafon, för deras dyrare typer brukar ofta vara bättre, och deras billigare Kina/Tawain typer mycket sämmre på olika vis.
En extern trafo/omformare påverkar också karaktären om den är för liten eller allt för stor tilltagen, eller om den är gjord med vanlig "EI" eller toroid/ringkärn samt om det är en skydds eller spar-kopplad trafo.
Tänk också på att en "sparkopplad" trafo inte ger någon elsäkerhet om förstärkar-chassit blir spänningsförande.
--Bosse--
_________________Hansén AudioGöteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 21 Dec 2014, 21:48 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|