|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Blev svansen längre med presence-kontroll?
| Author |
Message |
|
David Wikström
|
 Blev svansen längre med presence-kontroll?
Vissa kanske har läst min tråd angående NFB-loop, och efter att krångla lite med en felaktig pot och fellöd OT så kom jag idag iväg till repan för att testa.
Vad jag genast tycker mig höra är att med NFB-loopen urswitchad så låter stärkaren bättre än innan, då den inte ens hade loopen. Innan så var ju katoden från fasvändaren kopplad via 475 ohm till 10K ner till jord. Men nu har jag ju byggt in en presenceratt så nu går ju katoden via 475 ohm till 10K och sedan genom poten på 5K. Kan det var dessa extra 5K som förlängde svansen (long-tail) som påverkade ljudet till det bättre?
_________________ David
|
| 22 Dec 2014, 21:41 |
|
 |
|
bb5000
|
 Re: Blev svansen längre med presence-kontroll?
David Wikström wrote: Vissa kanske har läst min tråd angående NFB-loop, och efter att krångla lite med en felaktig pot och fellöd OT så kom jag idag iväg till repan för att testa.
Vad jag genast tycker mig höra är att med NFB-loopen urswitchad så låter stärkaren bättre än innan, då den inte ens hade loopen. Innan så var ju katoden från fasvändaren kopplad via 475 ohm till 10K ner till jord. Men nu har jag ju byggt in en presenceratt så nu går ju katoden via 475 ohm till 10K och sedan genom poten på 5K. Kan det var dessa extra 5K som förlängde svansen (long-tail) som påverkade ljudet till det bättre? Kan så vara..tail-resistorn påverkar balansen i LTPI:ns utsignaler till slutsteget.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 22 Dec 2014, 22:07 |
|
 |
|
David Wikström
|
I originalutförande var den på hela 1,2K + 47K (av Vox-snitt tror jag) som jag inte tyckte lät så bra. Allt lät liksom mosigt och brötigt. 475 + 10K lånade jag rakt av från min Marshallbok, men de flesta Marshalls hade ju även 5K-poten också som jag inte hade då. Kanske hade Ken Bran och Dudley Craven finslipat fram ett vinnande recept, för som det är nu så låter det riktigt mysigt tycker jag. 
_________________ David
|
| 22 Dec 2014, 23:12 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Man kan förenklat,rent praktiskt,säga att ju "längre" svans (dvs högre total resistans) desto mindre förskjutning i balans för en LTP,som BB mkt riktigt ger uttryck för ovan.
Det hör rent praktiskt till saken att avbalanserandet av katodresistor vs det med tailresistorer mkt riktigt även påverkar hur "mjukt" ljudet blir. Enkelt sagt justerar du till stor grad det vi kan kalla definition i den där 470 Ohm till 1,2k katodresistorn,och hur påfallande effekten av det i sin tur blir justerar du med svansen på en LTP fasvändare. Mkt riktigt är det svårt,för att inte säga hart när omöjligt,att sätta en PI så att den är i total balans vid alla laster och alla frekvenser,vilket är en av orsakerna till varför det med att förändra svansvärdet mot backen har den påverkan det har.
Nu ligger det naturligtvis mer till det än bara det jag beskriver där i ngr korta textrader,men för att gå framåt i labbandet kring det så kan det i detta fallet kanske vara vettigt att hålla resonemanget just kort.
Mao David. Prova att BARA byta katodresistor mellan lite olika värden skall se du vilken effekt det har på ljud såväl som definition osv. 470 Ohm behöver inte på NÅGOT sätt vara den nedre gränsen. Finns inget som förhindrar att du e hela vägen nere på tex 150 Ohm å lattjar. Åt andra hållet..prova hela vägen upp till 3,3k skall du se. Ambitionen med den övningen e att du skall uppleva skillnaderna i framför allt definition. Högst sannolikt kommer de lägre värdena till slut att göra att du upplever maskinen som allt för mkt "in your face",viiiiiiiiilket då till del kan kompenseras av att leka med svansvärden.
I detta..glöm inte av att AC jorda ner det bortre gallret på fasvändaren medelst en kondensator. Dess värde/kapacitans i sin tur styr hur mkt bottenfrekvenser du vill ha ur PI´n. Utan...kommer maskinen att vara mkt mkt effektsvag i ljuset av setup.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 24 Dec 2014, 12:58 |
|
 |
|
David Wikström
|
Tack för ett mycket lärorikt inlägg. Och God Jul! 
_________________ David
|
| 24 Dec 2014, 14:09 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|