View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 16:13

Reply to topic  [ 5 posts ] 
JJ 6L6 GC i Cathodebias ? Frågor och funderingar 
Author Message

Post JJ 6L6 GC i Cathodebias ? Frågor och funderingar
Nytt bygge , testkörd och mätt. Få fram att Anodströmmen är på 47 mA per rör ( 46 med biasprobe) och att dom skulle ha 18w "Plate Dissipation" (anodförlust?) per rör. Lite väl kallt va?
Katodmotståndet är på 270 Ohm. Anoderna mäter 403 volt och jag har 26,4 på katoden. Skärmen har jag tappat bort vad jag mätte, men tappade 2 volt över 1 khom motståndet.
Mitt första bygge med 6L6 så därav frågorna. Jag biasjusterar ju inte så ofta heller.
Kan med det jag har hemma byta katodmotståndet till 235 Ohm eller 200 Ohm. Vad tror ni?
Bosse

14 Dec 2014, 23:47
Profile

Post Re: JJ 6L6 GC i Cathodebias ? Frågor och funderingar
Nah.
Som det sagts tidigare så e detta med ljudskillnader från biasjustering,alltså som anodförlust i tomgång,nyanser på sin höjd.
Så länge vi inte snackar om att det står så illa justerat att vi närmast talar cutoff så e det nog snarare så att det där med bias just ÄR nyansskillnader.
Mao,förvänta dig inga himlaomvälvande förändringar av att du justerar om bias. Skillnad..ja. Stor skillnad,nej.
Kika tex på skillnaderna när det kommer till dessa bitarna mellan det som oftast anges för gitarr/basmaskiner vs Hi-Fi. Ta min Braun CSV-13/1 tex. Där reffas det för de 2*2*EL-84 till 18mA-24mA vid 315VDC. Dvs mellan knappt 50% och 65% ung. Detta då förvisso för en fixed bias maskin.

Sen e en annan femma att man ofta justerar just katodbias maskiner till maximalt angiven effekt för röret ifråga. Men som också sagts tidigare,det där med "biasförlust" kontra total uteffekt,det hänger inte riktigt ihop.

Även om jag håller med dig om att 18w per flaska för en katodbias 6L6 maskin e kallt...så..mja.
Om du inte e helt nöjd med utfallet i ljud hade jag nog iaf börjat med att leta annorstädes.

15 Dec 2014, 01:04
Profile

Jag sänkte till 235 Ohm. Bättre. Inte bara ljudet utan också gensvaret. Det där lilla som är så svårt att beskriva men finns där när man lirar.
Borde inte vara så stor skillnad och det är inte mycket det skiljer i anodeffektförlust (heter det så?), men ändå upplever jag ganska stor skillnad.
Bosse

15 Dec 2014, 21:17
Profile

T.ex så har SGM, droppmotstånd/drosseln stor inverkan och måste värderas i samband med katodmotståndets storlek, liksom kondingbankens dimensionering. I vissa fall låter det bättre och mer dynamiskt med högre katodmotstånd, beroende på hur resten av slutsteget är konstruerat. (klass A är inte alltid det bästa när det gäller upplevd dynamik!) Vilket kan vara ett plus när det gäller värmeutveckling och driftssäkerhet. T.ex så skulle jag, vid såpass låg B+ som du har, även prova att sänka värdet på ev. droppmotstånd och SGM. Hur ser kondingbanken ut? Och har du katodkonding på slutrören? Hur ser fasvändarn ut?

http://kuhnamps.com

16 Dec 2014, 19:12
Profile ICQ WWW

Häpp tack för hjälp!
Sänkte första droppmotståndet och nu är det en anodeffektförlust på knapp 21 watt. Låter bra och där stannar jag.
Bosse

17 Dec 2014, 20:12
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]