View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 18:12

Reply to topic  [ 5 posts ] 
HJÄLP! Förstärkarn har börjat låta illa 
Author Message

Post HJÄLP! Förstärkarn har börjat låta illa
Har länge varit nöjd med min Laney LC15, speciellt efter byte av OT (Hammond 125E) och högtalare. På de senaste repen har jag märkt att den låter betydligt sämre än tidigare. Speciellt märks det på disten, som blivit mycket fulare. Låter tunt, raspigt, vasst och livlöst - kanske lite som dålig transistordist. Värmen och hänget är borta. Det är ganska subtilt och svårdefinierat, men tillräckligt för att jag ska tappa all inspiration och spelglädje. Tror att ljudvolymen är i stort sett oförändrad (men är inte helt säker), så det känns ju lite som felet sitter före slutsteget, rätta mig om jag har fel.

Har provat med en komplett uppsättning helt nya rör, och med en annan gitarrkabel rakt in i förstärkarn, men strulet kvarstår (även om jag inte testat i replokalen än). Upplever att fenomenet kom plötslig. Möjligen har jag under en längre tid upplevt att den komprimerar lite konstigt, och lite för mycket, när jag spelat med rejäl dist och med pickuper med stark utsignal - liksom kvävs och sätter i halsen när man trycker på lite. Kan ju tänkas att det finns ett samband.

Vill få tillbaka min ”gamla” LC15, och är i stort behov av hjälp. Var ska jag börja leta efter felet?

Schema finns här:
http://www.freeinfosociety.com/electron ... eylc15.pdf

Försteget liknar ju Marshall (t ex 2204) rätt mkt, och det är väl många av er som har erfarenheter av.

För övrigt är min LC15 försedd med skärmgallermotstånd och kylfläkt. Slutrören är biasjusterade enligt Laney, vilket innebär att de går riktigt kallt (låter faktiskt bäst så). Har också modifierat NFB genom att montera in en presencekontroll (kanske kan kalas variabel feedback också).

13 Nov 2014, 15:02
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: HJÄLP! Förstärkarn har börjat låta illa
kall lödningar................................. behövs lödas igenom .... sen bör du vara med

13 Nov 2014, 15:27
Profile WWW

Tack för tipset Zven. Hoppas att du har rätt. Trevligt om det är så "enkelt" och billigt att åtgärda. Visserligen förekommer det en hel del ytmonterade komponenter, så det kan bli lite pilligt.

Har du själv råkat ut för liknande problem som orsakats av kallödning?

Tror du att det finns något speciellt område i kretsen där det är störst chans att hitta felet, d v s ett område där det är lämpligt att starta lödkolvsattacken?

14 Nov 2014, 16:01
Profile ICQ YIM WWW

rörsocklar...

15 Nov 2014, 00:11
Profile WWW

Har nu varit på flertalet lödpunkter med kolven (hoppade dock över några ytmonterade komponenter). Har inte haft tillfälle att testa på riktigt förrän igår, men nu verkar det faktiskt som om fuldisten är borta. Problemet var ju rätt subtilt, så jag vågar kanske inte fullständigt ropa hej riktigt än, men det ser (låter) lovande ut. Stort tack Zven!

09 Dec 2014, 14:33
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]