View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 21:52

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Hohner Concertophon III 
Author Message

Post Hohner Concertophon III
E som bekant så att jag har en svag plats för gamla Hohners. Om ni frågar mig varför e svaret handen på hjärtat vettifaen.?
En bra tid tebax vart det som så att polarn som lirar munspel kom till mig med en RIKTIGT gammal Hohner å ville ha hjälp.
Andreas kom inte genom dörren med en Concertophon. En Concertophon II.

Nu e det samtidigt som så att jag grunnat lite på det där med munspelsförstärkare,å Andreas e mkt riktigt munspelare. En ganska duktig sådan. Å se...de gossarna e fan inte bortskämda med rörisar som levererar. Just därför ser vi ofta att de använder maskiner från andra sidan pölen,å se...det duger fan inte.
Så jag modda glatt. Efter eget huvud,å...har ju gjort ngr enstaka maskiner för ändamålet,å...mja. I ren självkritik,mja. Gitarr. Se...gitarr fattar jag. Så e det ju. När man står på en scen vet man vad som skall till,men detta med munspel.? Svårt mina herrar. Svårt. Det rundar å lever fan å låter i sin tur sådär som bäst när man väl begränsat rundandet.

Många e dem som lirar munspel genom gitarrmaskiner å när de gör..begränsningar.

I ena bandet har vi en sångare som e en jävel på munspel,John,å...provat göra till hnm med men...naaaeee...näfan. Blir..ok,men bara ok.

Så. Av rena tillfälligheter dök det upp en Concertophon III till salu här i stan i hyggligt originalskick,å....jaja...så skjut mig då! :mrgreen:

Image

Mm. Mailade Hohner uppgifter å fick tillbaka schema...å uppgifter som sa att denna maskinen e tillverkad -59 alt -60. Oki. Vackra..e dem inte,men...udda iaf! :lol:

Image

Rattar hade ngn bytt under tidens gång,med undantag av två av originalen som var kvar.

Image

Å på vanligt Hohner maner...ingångar så fan skulle ledsna om så var.

Image

Å mina herrar..charm. Detaljer. Man har alltså tom en liten lucka...vilken man innanför lindar in original nätkabeln. Våkkert tamigfan!

Image

Å appropå charm. Denna maskinen är så gammal å så egen att..all text faktiskt är på svenska!! Hur go e itte den då?

Image

Till skillnad från senare Orgaphon mfl så e dessa Concertophon mer ordinärt bestyckade. Vi snackar ett par EL-84 i katodbias...å ett ECC-83 som PI å driver. Driver? Jaaa...givetvis som vanligt med duska maskiner e re tal om concertina. Å steget innan...u guessed it,driver.

Image

Ååååå....rörlikriktat via ett EZ-81. Inte mukke å orda om!

Image

Preampen så. Hardwired var order...inklusive tremolo givetvis. Fattas fan bara annat!

Image

Gammal. Sett service. Sett ngn mindre hugad tech...som inte riktigt gått kursen vad avser jord vs skärm. Nåja... :shock: :mrgreen:

Image

Vet att det inte riktigt faller väl ut ihop med en post jag lägger ut men...original... (läskigt som fan att ens skriva!!!) :mrgreen:

Image

"Tyska kondningar läcker alltid". Öh....nej? Öh...FUCK NO! Faktum e...inte alls faktiskt! Sanningen e att maskin mest bara fungerade. Inte mer med det.

Image

Huvudmultilyten (!!!) var ledsen. Nåja. We fix.

14 Nov 2014, 00:43
Profile

Post Re: Hohner Concertophon III
Image

Å hör å häpna,jag byggde om den. Lite. :mrgreen:
Mukke nya gräjer så....å en PPIMV. Kan fan aldrig skada!!
Fasvändaren fick nya uppgifter. Vart en LTP av det. Å i sin tur begåvades g2 på slutrören med zeners...har ni fan aldrig hört förut det heller... :mrgreen:

Image

Mm. När man skruvar (!!!) bort faceplaten sitter pottarna försänkta. Rent praktiskt innebär det att pottarna sitter i en ren skitfälla,så de demonterades å togs isär å gjordes rent...de som skulle återanvändas dvs.
Fö. Sa jag de att jag...byggde om den lite? Nämnde jag det?

Image

Jaja. Jag VET att jag e patetiskt. Har en Dymo å den får arbeta. E därför jag skaffat den se. På det lite friska rattar så det hela blir...gagnam..sorry...Racing style.. :shock: :D

Image

Mm. Man kan...bygga om åxå. Ja. Det kan man. Tänkarmysse. Kaffe...begränsat med trioder..=relästyrning.

Image

PTP. Ja. Jo. Det BLIR "kladdigt". Det GÖR det,men samtidigt...under uppbyggnadsfas ...asså...jag gillar just det rent mkt mkt..."ta på" konceptet det förmedlar. Att det sedan....

Image

...när det väl e färdigt ser ut som en hög älskande ormar e en annan femma. Man vet ändå,iaf som byggherre,vad fan de e man har framför sig.

Image

Sa jag det? När jag kom in i bilden var maskin orörd i princip. Telefunken. Vi gillar Telefunken.

Image

Med det sagt e ´re så att vi gillar även Aleks. Aleks levererade ju baffeltyg till Roost projektet,å se där vart ngr bitar över. Såg ju genast bra FAN mkt bättre ut!!

Image

Munspel. Mm. Dymon har fått arbeta igen. Relästyrt. Switch. Jack. Jafan.

Image

PSU´n till det där med reläerna i sin tur e mkt mkt enkelt å se jag gillar enkelt. Som en människa som står på scen ibland e jag i likhet med alla andra sådana en herre som e bekant med Mr Murphy. Å se PSU´n till detta...måste fan tilltala Mr Murphy tom. Enklare än såhär blir ´e inte.

Image
Ett extra hål,av uppenbara anledningar. Åsså Den där förbannade Dymon. Igen.

Image

Ett antal timmar senare så...jaja...NOW we´re koka!!! :mrgreen: Originaltrattarna fick respass efter första försöket. Ersattes med ett par billiga generiska PA dito,å ärligt sagt...de duger inte de heller. E dock bra FAEN mkt bättre än originalen.

Ok.
Så va faen e då resultatet?
Jaaa..asså....gitarrkanalen tyckte jag ju att jag hade kontroll på. Vart vettig skit som riktigt skitig bluesrock dito om man ville.
Munspelsdelen då,som bottna i ett ECC-82 för båda stegen,var en annan femma.

Nu e det samtidigt så att denna maskin var ngt jag plockade ihop på prov vad avser just den biten för en av våra egna. Bojaren Johan (Kpt Gitarr när det begav sig) lirar just trynorgel å...härom dagen kom han till plats ute i verkstan å jag yttrade förbehåll åt alla håll vad avser just munspel. Har ju som sagt försökt ngr ggr med halvdant/ok resultat.

Men..se denna ggn vart det mera rätt. Ngt Johan gärna får fylla i. Maskinen begränsades som den stog av sin egna högtalare,men koppla man in den i en 212 lr liknande så vakna fan själv.
Tonkontrollerna e givetvis av James typ och MKT differensierade i vad de är satta att hantera! Munspelsditon e bra fan mkt mer "neutral" än gitarrditon av det enkla skäl att vad avser gitarr vet jag vad det e jag har att slåss med,men...med handen på hjärtat...det mest fungerade.

När Johan tog fram micken å börja blåsa var det helt enkelt instant blues.

Long story short?
Här har jag lärt ett å annat om det med munspel. För ändamålet e ECC-82 da shit!! 8)

14 Nov 2014, 01:04
Profile

:D ECC-82 brukar tämja dom till de flesta munspelares behov. En annan variant kan vara att ha kvar ECC83 och switcha om preampen till runt 90 volt för riktig sketljud för gura å bra munspel.. :D

19 Nov 2014, 20:35
Profile WWW

För att då göra avslut som det så vackert heter så kan jag meddela panelen att denna förstärkare numer matas med en st VHT och en Wearehouse av tio tums storlek och behovet av extern låda är inte särskilt påtagligt. Blev ett helt annat tryck med dessa trattar. Nu levererar den volymer som gör den brukbar vid rep och mindre gig om man har en förstående trumslagare. Detta var den initiala tanken och projektet får betraktas som en framgång i det avseendet. Nu går det utmärkt att ta med sig munspelsväska i en hand, förstärkare i nästa och guran på ryggen och man klarar sig i de flesta lägen. I alla fall för min del som spelar i gärdsgårdserien. Dessutom bara en vända! Sånt spelar roll ju äldre man blir, tro mig.

19 Nov 2014, 20:53
Profile

@arnenym.
Yup. Hör dig,men i detta fallet får allt preampen "full" arbetsspänning. Vi har debatterat det där en del både fram och tillbaka och nog är det så att generellt taget skiter munspelskillarna om de lirar i "plattland".
Som det en ggn uttryckts, Max Headroom e en kille med jävligt platt skalle.

Men som sagt,det gååååår att få till det med knappa 300VDC i rail med,vilket iom denna maskinen är att betrakta som bevisat-igen.

Jag tror vad vidare är att det med 82´ans kapacitet att svälja ström gör gott för trynorgel. Eller,det verkar så iaf.
Har ju ngr misslyckade försök med att skapa munspelsmaskiner i ryggen varför detta varit en process. Dvs,att nå dithän att det faktiskt blir användbart på allvar.
Det 82 kanalen har med sig,iom de högre spänningarna,är att den ÄVEN blir användbar för gitarr. Något som får sägas vara positivt iom att man kan kontrollera valet av kanal via pedal på golvet. Mao,scenvänligt.

Iom att en DEL munspelskillar sitter fast i kristallmick träsket och andra använder dynamiska diton (å för all del andra varianter med) så blir detta med munspelsmaskiner som jag ser det mkt mer riktat än motsvarande gitarrmaskiner.
Mkt bottnande i att de olika mickarna de använder kan skilja så GRYMT i ren output.

20 Nov 2014, 13:17
Profile

Jo, munspelare tillhör "The platters" :lol:
Vi gillar förstärkare som låter som högtalaren är monterad i en lovikkavante av tjockare modell.

Jag har byggd några munspelsförstärkare baserade på deluxe 65 som har herrejössesvolym och ett bra fett ljud.
De har blivit uppskattade av mitt bands gitarrister också De var nöjda med dom som dom var, men jag ville själv göra och gjorde senare en switch som kopplar ur återkopplingen till normalnivå ochen drivepot som tar bort en annan dämpning.

20 Nov 2014, 17:06
Profile WWW

Ja.

Det som skall göras framgent i denna änden nu är en dito 60 wattare. Skall bli intressant. :P

20 Nov 2014, 23:15
Profile

60W concertophon? :shock: :o :D
Nästan alla stora förstärkare för munspel baseras på stora Fendermodeller. Det vore kul om du kunde hitta ett annat koncept. :lol:

21 Nov 2014, 18:05
Profile WWW

Mm.
Det som ligger på tapeten är den kraftigt ombyggda Roland Bolt jag mekade med för ngt år sen. Den tillhör just vår ene leadvokalist i ena bandet,och som då e hyggligt hemma i det med munspel.
Sedan tidigare är den en maskin med ECC-83 i preampen,men det kan man ju nu lugnt sagt säga att man lärt är meningslöst.
Eller meningslöst,en trynorgelmaskin skall inte HA ett ECC-83 i min mening. Det blir helt enkelt att elda för kråkorna,med påföljande problem vad avser upplösning på pottar mm. I sin tur..tror det är vaket att försöka bibehålla en voicing på en dito maskin som är hyggligt "platt". Dvs neutral.
Poängen är att på så vis tror jag man släpper fram mer av själva munspelet och micken som används i sig,vilket i min mening då (i dagsläget iaf) enbart är av godo.

Hur som.
Den där maskinen blir nu försedd med lite annan topologi å...som sagt ett ECC-82.

Fasvändaren är en konventionell LTP appropå ingenting,och flaskan som används ett ECC-81.
Tänker i banorna av att använda ganska hård återkoppling (NFB) nu när effekten skall upp såpass.

Likaledes är det en combo det är frågan om. Iom det...högtalare. Om inte minnet sviker är det original Roland Bolt elementet som sitter monterat. Mkt osäker på om det verkligen är rätt val,men med det i tankarna av munspel så vetti faen om det med superhög verkningsgrad på elementet eg är önskvärt.?
För en 18w e nog svaret ja. I fallet med 60w ser jag inte det svaret som lika självskrivet längre.

23 Nov 2014, 16:38
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]