View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 13:12

Reply to topic  [ 8 posts ] 
driveröret 
Author Message

Post driveröret
En fråga från en fullständig novis, driveröret, vilken betydelse har det för ljudet? Påverkar det båda kanalernas ljud eller bara distkanalens ljud? Om man vill mjuka upp ljudet, är det idé att byta också detta? Och i så fall, om det är ett 12ax7, vad ska jag välja istället?

05 Nov 2014, 14:41
Profile

Post Re: driveröret
Driverör kan hänvisa till mer eller mindre vad som helst,varför det nog skall till att du är lite mer specifik.

Vilken maskin? Var sitter röret? Vad e det vi diskuterar?

05 Nov 2014, 22:21
Profile

Min första association var att du refererar till fasvändarröret (=röret som "driver" slutrören). Viss kan du får en stärkare att delvis ändra karaktär genom att laborera med detta. T.ex. 12AX7 och 12AT7 är hyfsat kompatibla, och byta mellan dem bör inte kunna påverka förstärkarens funktion i fel riktning. Det påverkar båda (alla) kanalerna i stärkaren.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

06 Nov 2014, 09:31
Profile

Fasvändarröret brukar väl vara AX7? Men inte några större krav på brusfrihet etc. Kina funkar bra.
Ingångsröret påverkar mer. 12 AT-AU-AX (fínns några till)-7
en beror det på hur många steg du har. Men V1 (första röret i kedjan) bestämmer gain/hårdhet etc.
Men som sagt, beroende på stärk. Har du en higain kanske inte AX är det bästa som V1 i en massor-av-förstärkarsteg-stärk.

06 Nov 2014, 21:20
Profile

Nu vet jag inte om du ville ha något svar= många ha svarat och du varit frånvarande.
Vill du veta , ja då kommer jag ge dig min synpunkt, men ställa frågor o inte bry sig om svaret när personer på forumet gör sitt bästa för att svara på din fråga
och du bara "försvinner" då pratar vi för respekt för den som tog din fråga på allvar .

07 Nov 2014, 17:42
Profile

Amp Healer wrote:
Nu vet jag inte om du ville ha något svar= många ha svarat och du varit frånvarande.
Vill du veta , ja då kommer jag ge dig min synpunkt, men ställa frågor o inte bry sig om svaret när personer på forumet gör sitt bästa för att svara på din fråga
och du bara "försvinner" då pratar vi för respekt för den som tog din fråga på allvar .

Men Owe?? Vadan denna beska?

Det jag ser är helt vanlig forumaktivitet; man ställer en fråga, några svarar. Frågeställaren läser svaren, kontemplerar, kanske testar enligt lagda förslag. Det finns inga regler, explicita eller implicita, som säger att man måste svara i sin egen tråd inom viss tid.

Det kan f.ö. finnas massor av olika skäl som vi inte har någon aning om, och inte ska lägga oss i, till varför man svarar eller inte svarar i en tråd. Man kan vara bortrest, blivit sjuk, datorn gått sönder, åskan knäckte bredbandet, tappat lösenordet, gått till sjöss, sålt smöret, tappat pengarna, ...

Du har massor av kunskaper och erfarenhet i ämnet, det vet jag! Vill du delge den, blir alla glada.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

07 Nov 2014, 18:25
Profile

AHjelmAmp wrote:
Amp Healer wrote:

Men Owe?? Vadan denna beska?

Det jag ser är helt vanlig forumaktivitet; man ställer en fråga, några svarar. Frågeställaren läser svaren, kontemplerar, kanske testar enligt lagda förslag. Det finns inga regler, explicita eller implicita, som säger att man måste svara i sin egen tråd inom viss tid.

Det kan f.ö. finnas massor av olika skäl som vi inte har någon aning om, och inte ska lägga oss i, till varför man svarar eller inte svarar i en tråd. Man kan vara bortrest, blivit sjuk, datorn gått sönder, åskan knäckte bredbandet, tappat lösenordet, gått till sjöss, sålt smöret, tappat pengarna, ...

Du har massor av kunskaper och erfarenhet i ämnet, det vet jag! Vill du delge den, blir alla glada.

Nä du har nog rätt Anders, antar jag saknar tiden från GMF plankets tid då rör planket var levande o fullt av energi :oops:
Nä livet var roligare när Janne , Sven-johan, Johan o många fler var här, nu görs inlägg mer med baktanke av : ge jobb.
Tyvärr är livet annorlunda nu, någon man hjälp genom timmar av snacka i luren, hotar slå ihjäl dig om du dyker upp på SRF. Eller hjälper någon när ingen tror på han, att fixa till det sista för att låta bra.
Nä förlåt jag är bitter, blev för mycket av inte kunna åka till SRF utan se över min axel.

Jag är nog naiv att tro forum är något där vänner möt med samma intressen , men tyvärr har det inte varit min upplevelse.

08 Nov 2014, 00:23
Profile

Matsk wrote:
En fråga från en fullständig novis, driveröret, vilken betydelse har det för ljudet? Påverkar det båda kanalernas ljud eller bara distkanalens ljud? Om man vill mjuka upp ljudet, är det idé att byta också detta? Och i så fall, om det är ett 12ax7, vad ska jag välja istället?

Går on-topic igen, diskussioner om forumtrivsel är nog så viktiga men kanske i en separat tråd ?...

Om vi antar att "drive-röret" är det rör som förstärker signalen som sista steg före slutrören så kan man svara:

- Det påverkar samtliga kanaler då det ligger strax före slutsteg
- Det kan vara samma rör som fasvändaren (ex LTPI), där förstärks signalen i fasvändarröret. OM fasvändaren är av LTPI typ , så kommer ett byte av 12AX7 till ex 12AT7 eller 12AU7 att minska signalen till slutrören. OM den "hårda" disten uppkom tidigare i preampen, så blir det ingen förändring där genom att byta fasvändare.
- Det kan vara ett rör före fasvändaren (ex om en concertina eller trafo används som fasvändare) , men byts det så påverkas även där signalen för alla kanaler till slutrören.
- Det är svårt att ge ett mera specifikt svar då man inte vet vilken förstärkare som avses.

..redo att bli kritiserad och klippt jämns med fotknölarna...

LF Audioservice

08 Nov 2014, 11:43
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]