| Author |
Message |
|
peterh
|
 En 2w push-pull gitarrförstärkare med 3 rör
Onekligen en kompakr grej ! Trioder som slutrör har sina finesser... http://diyguitarfreak.wordpress.com/201 ... niamp-2-0/
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 24 Sep 2014, 23:02 |
|
 |
|
d95err
|
 Re: En 2w push-pull gitarrförstärkare med 3 rör
Den var onekligen kompakt. Tube-Town har ett gäng olika byggsatser baserade på samma koncept, fast inte riktigt lika kompakta. Se t.ex. TT Molly, Emma, Lummerland-Express: http://www.tube-town.net/ttstore/Kits/V ... 4_436.html
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 26 Sep 2014, 19:35 |
|
 |
|
peterh
|
Jag undrar hur det låter med trider i slutsteget. Någon som byggt ?
|
| 26 Sep 2014, 20:30 |
|
 |
|
Frisk
|
peterh wrote: Jag undrar hur det låter med trider i slutsteget. Någon som byggt ? Jag har varit nyfiken på dessa under ganska lång tid nu och har precis tryckt på skjutknappen på en Emma. Ska bli intressant att se och höra hur det går. Måste erkänna att jag är lite skeptisk inställd, gillar oftast stora slutsteg, har således inga direkt stora förväntningar, men då finns ju chansen att man blir positivt överraskad!
|
| 30 Sep 2014, 10:19 |
|
 |
|
peterh
|
Frisk wrote: Jag har varit nyfiken på dessa under ganska lång tid nu och har precis tryckt på skjutknappen på en Emma. Ska bli intressant att se och höra hur det går.
Måste erkänna att jag är lite skeptisk inställd, gillar oftast stora slutsteg, har således inga direkt stora förväntningar, men då finns ju chansen att man blir positivt överraskad!
Jag väntar med spänning (sic)
|
| 30 Sep 2014, 16:27 |
|
 |
|
d95err
|
Också nyfiken på hur det kan tänkas låta. Marshall kör ungefär samma variant i sina 1-wattare (60-årsjubileumsmodellerna). En del ljudklipp på dem låter rätt bra.
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 01 Oct 2014, 16:06 |
|
 |
|
Frisk
|
Jodå hon pruttar på ordentligt Emma. Nu har jag aldrig testat en riktig Tweed Deluxe, det närmaste jag har kommit är digitala simuleringar. Men av ljudklipp att döma så låter Emma väldigt likt orginalet. Jag är inget större fan av blocking distortion, faktiskt första gången jag upplever det i denna mängd och nog fan är det enklare att lyssna på, värre när man spelar själv, allt känns ju knas liksom. Men det är väl lite det som är grejen kan jag tänka mig. Ångrar att jag inte byggde Molly istället nu. Tycker i alla fall att det helt klart är bättre att bygga en sån här liten flicka än att använda en attenuator, det skulle jag göra alla dagar i veckan. Det är bra med kräm men man klarar i alla fall av det utan att det gör ont. Nu kör jag den i en Laney 4x12:a, använder halva lådan och det blir ett bra jävla tryck. Något som förvånade mig lite var hur pass tajt botten var, jag hade förväntat mig att den skulle vara rena bajset där med tanke på denna design, möjligtvis så hjälper transformatorn till med sitt begränsade omfång, vad vet jag. Med en Tubescreamer går det till och med att spela hårdrock och det låter bra även när man spelar snabbt på låga E-strängen. Själva kittet i sig var ingen höjdare dock. En del prylar man behövde fick man inte med och snålt med kabel fick man också. Jävligt små grejer också, var nästan mer som att bygga en pedal. Vilket är fjuttigt och tråkigt 
|
| 09 Oct 2014, 16:11 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Frisk wrote: Jodå hon pruttar på ordentligt Emma. Nu har jag aldrig testat en riktig Tweed Deluxe, det närmaste jag har kommit är digitala simuleringar. Men av ljudklipp att döma så låter Emma väldigt likt orginalet. Jag är inget större fan av blocking distortion, faktiskt första gången jag upplever det i denna mängd och nog fan är det enklare att lyssna på, värre när man spelar själv, allt känns ju knas liksom. Men det är väl lite det som är grejen kan jag tänka mig. Ångrar att jag inte byggde Molly istället nu. Tycker i alla fall att det helt klart är bättre att bygga en sån här liten flicka än att använda en attenuator, det skulle jag göra alla dagar i veckan. Det är bra med kräm men man klarar i alla fall av det utan att det gör ont. Nu kör jag den i en Laney 4x12:a, använder halva lådan och det blir ett bra jävla tryck. Något som förvånade mig lite var hur pass tajt botten var, jag hade förväntat mig att den skulle vara rena bajset där med tanke på denna design, möjligtvis så hjälper transformatorn till med sitt begränsade omfång, vad vet jag. Med en Tubescreamer går det till och med att spela hårdrock och det låter bra även när man spelar snabbt på låga E-strängen. Själva kittet i sig var ingen höjdare dock. En del prylar man behövde fick man inte med och snålt med kabel fick man också. Jävligt små grejer också, var nästan mer som att bygga en pedal. Vilket är fjuttigt och tråkigt  Tack för info o utvärdering ! Angående blockning distorsion så sätt ett motstånd på 100-220k på ingång på pinne 7 V2, det brukar hjälpa.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 09 Oct 2014, 20:57 |
|
 |
|
peterh
|
Amp Healer wrote: Frisk wrote: Jodå hon pruttar på ordentligt Emma. Nu har jag aldrig testat en riktig Tweed Deluxe, det närmaste jag har kommit är digitala simuleringar. Men av ljudklipp att döma så låter Emma väldigt likt orginalet. Jag är inget större fan av blocking distortion, faktiskt första gången jag upplever det i denna mängd och nog fan är det enklare att lyssna på, värre när man spelar själv, allt känns ju knas liksom. Men det är väl lite det som är grejen kan jag tänka mig. Ångrar att jag inte byggde Molly istället nu. Tycker i alla fall att det helt klart är bättre att bygga en sån här liten flicka än att använda en attenuator, det skulle jag göra alla dagar i veckan. Det är bra med kräm men man klarar i alla fall av det utan att det gör ont. Nu kör jag den i en Laney 4x12:a, använder halva lådan och det blir ett bra jävla tryck. Något som förvånade mig lite var hur pass tajt botten var, jag hade förväntat mig att den skulle vara rena bajset där med tanke på denna design, möjligtvis så hjälper transformatorn till med sitt begränsade omfång, vad vet jag. Med en Tubescreamer går det till och med att spela hårdrock och det låter bra även när man spelar snabbt på låga E-strängen. Själva kittet i sig var ingen höjdare dock. En del prylar man behövde fick man inte med och snålt med kabel fick man också. Jävligt små grejer också, var nästan mer som att bygga en pedal. Vilket är fjuttigt och tråkigt  Tack för info o utvärdering ! Angående blockning distorsion så sätt ett motstånd på 100-220k på ingång på pinne 7 V2, det brukar hjälpa. Du menar som den jag visade : http://diyguitarfreak.wordpress.com/201 ... niamp-2-0/
|
| 09 Oct 2014, 21:06 |
|
 |
|
Tubis
|
Frisk wrote: Jävligt små grejer också, Små delar innebär mindre antenner så ingen nackdel om man inte är amerikan... 
_________________ Johan Hansson
|
| 09 Oct 2014, 21:10 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Japp, även om jag tror 1M är lite mycket.
|
| 09 Oct 2014, 21:19 |
|
 |
|
Frisk
|
Tubis wrote: Frisk wrote: Jävligt små grejer också, Små delar innebär mindre antenner så ingen nackdel om man inte är amerikan...  Jo, det är ju skitbra att det är små saker egentligen, på alla sätt och vis. Var bara det att jag inte hade en tillräckligt liten spets på min lödkolv denna gång, måste handla nya Fast det är ändå inte lika tufft att löda på kretskort Amp Healer wrote: Tack för info o utvärdering ! Angående blockning distorsion så sätt ett motstånd på 100-220k på ingång på pinne 7 V2, det brukar hjälpa. Får ta och prova det när jag får ork att pilla igen... Imorgon kanske 
|
| 09 Oct 2014, 23:16 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Intressant bygge, jag hade planer på att göra nåt liknade bygge att ha i stugen men denna sommar sket som det mesta sig i livet så stärkare och sånt har jag inte tänkt på alls. Nu börjar dock ett visst sug efter nåt bygg projekt komma.
Vad som jag funderar på är fasvändaren i dessa byggen, Emma är ju kretsmässigt väldigt lik orginalet med skillanden på slutrören medans ex Lummerland Express som skall baseras på Trainwreck inte har en longtailed fasvändare vilket väl Expressen har orginal, hur kan man tänkas att man har cathodyne fasvändare påverkar istället det hela? TT Molly som baseras på AC30 har ju en Longtailed fasvändare.
Om jag skulle bygg nåt sånt här skulle det nog antingen bli en Dr Z Route 66, eller en Trainwreck Rocket vilket väl är samma som Z-wreck stärkaren men med ett ECC99 som slutrör. R66 skulle ju funka med LTP fasvändare och två förstegsrör men om man skall bygga en Rocket med LTP så måste man ju ha tre förstegsrör.
En tanke som slår mig är hur skulle det funka med dubbla slutrör och sen ha som på en Matchless (om man minns rätt) att man kan växla mellan i detta fall ett eller två slutrör? Då borde man ju kunna skrämma ut en 6-7W och då skulle man ju ha en hyfsad stärkare till mina behov för jag repar ofta med 5W SE antingen ett Champ bygge eller en moddad Vox AC4 med helt nytt innandömme.
|
| 10 Oct 2014, 09:35 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Hmm. Sidestep. Jag kör ju,på Peter H´s initiativ,ECC-99 som PI i Schallern min.
Bra skit. I den positionen i den maskinen adderar det i brist på bättre förklaring fetma till soundet. Ett rör jag GÄRNA leker vidare med!
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Oct 2014, 20:34 |
|
 |
|
Frisk
|
Amp Healer wrote: Tack för info o utvärdering ! Angående blockning distorsion så sätt ett motstånd på 100-220k på ingång på pinne 7 V2, det brukar hjälpa. Den kom verkligen till liv efter detta. Den gick från att vara en ganska tråkig stärkare till att vara en helt okej stärkare. Det är svårt att begripa varför dem inte designade kittet med ett sånt motstånd från första början. Kan bli en smidig liten sak att testa pedaler med detta.
|
| 11 Oct 2014, 15:48 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Frisk wrote: Amp Healer wrote: Tack för info o utvärdering ! Angående blockning distorsion så sätt ett motstånd på 100-220k på ingång på pinne 7 V2, det brukar hjälpa. Den kom verkligen till liv efter detta. Den gick från att vara en ganska tråkig stärkare till att vara en helt okej stärkare. Det är svårt att begripa varför dem inte designade kittet med ett sånt motstånd från första början. Kan bli en smidig liten sak att testa pedaler med detta. Kul att mitt lilla tips hjälpte ! Varför, har nog med att många tror Leo Fender var "guds gåva " till gitarrister och inget Leo gjorde ska man ju ändra på 
|
| 11 Oct 2014, 19:46 |
|
|