View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Jun 2026, 20:59

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Suprem/Luxor 40 
Author Message

Post Suprem/Luxor 40
Image

Jaha? Vafan e en Suprem/Luxor 40 nu då? Joo...det e en senare variant av den Suprem Club jag beskrivit tidigare,tillverkad i Tyskland i slutet av -60/början -70.
En combo på storlek med en Peavey Classic 30 ung. Alltså,112 varianten.
Väger väl ungefär detsamma (har inte ställt denna på vågen dock). Skillnaden ligger i bestyckning,lugnt sagt.
Ett par EL-34´or som arbetar precis hacket under 500VDC e vad vi talar om.. Det,åsså en hel myriad med småsignalsflaskor då...

Som andra Suprem uppsatt med en LTP PI. Inga konstigheter egentligen,men.... :shock:

Image

Mjo. Man har alltså använt en portad/sluten låda med begränsad volym till tratten. Mao är det som påverkar själva maskin vibrationer å inte mer med det...

Maskin har även reverb samt tremolo.

Just denna då handlade jag som sagt i Tyskland,och det visade sig att det inte var helt talanglöst iaf. Mycket vad avser servicedetaljer var nämligen bytt.

Image

Tyvärr då av Mr Handyman. Kolla lutningen på den stående kannan! :shock: Jomen..fastsatt med en skruv..på trekvart,å hålet för polerna i chassiet lite milt sagt halvtaskigt tillfilat så att om skrotet bara rörde sig mer än det nu kunde= kortis.
*suckar uppgivet*
Nåja. Samtliga förstegsrör var bytta till moderna JJ´s. På gott å ont. Naturligtvis då till fel sort... :lol:
Schemat till dessa finns faktiskt online som reverse engineer och..det stämde då bättre än rörbestyckningen som satt där. Många ECC-82 va de....

Jaja. Damm å smuts ingick. Inget att orda om,å att göra rent går trots allt fort.

Image

Fick torkat väck damm...å allmänt sett över maskin. Därefter vart det kontakt i väggen å...jorå. Men brumma bra kan jag säga :mrgreen: !
Visade sig att värmen till slutrören,det e två separata sådana lindningar,inte hade ngn kontakt med noll. Dvs,värmen till slutrören flöt omkring lite som den ville...Mr Handyman does it again!

Image

Sammantaget vart felen som maskin var behäftad med dock begränsade till antal. Fick rett ut det,och därefter e väl eg den enda sorgen att axeln till baspotten på ena kanalen är avslagen,å det i sig e väl skit samma,men iom det saknas ratten därtill. Synd.

Image

Å byggsättet känner vi igen från andra Suprem maskiner vid detta laget. Dvs RENT hardwired,och dessvärre då (å vansinnigt nog),bara isolerat med PVC slang kring komponenterna. Fattar faktiskt inte hur fan man tänkt där,det e ju som förfarande rent farligt.

På det har man hängt en ren helsikes massa trioder på en enda nod. Ngt som givetvis kommer hanteras nu..bland annat.

Image

Det här däremot. För en annan,som e lärd i det med tryck å luft mm så e detta lite intressant. Har aldrig tidigare sett en sluten 112 combo med basreflexrör. Men så e re i detta fallet. Elementet e i vanlig ordning inte mkt att ringa hem om i fallet med Suprem maskiner,men nu e apparajten iaf såpass modern att vi talar ett keramiskt element. Samma skit,det låter inge vidare samt har en verkningsgrad så låg så det kan fan kvitta oavsett...

Image

Men! Den där jätteresistorn e ju lite intressant den med! Den där herrejösses prylen e en affär på 5 Ohm. Elementet i sin tur mäter strax under 4 Ohm i DC... Hm... :shock:

Image

Å i sin tur sitter Accutronics reverbet med dubbelhäftande i botten på lådan. Ingen påse eller liknande,å jag undrar iom det ifall det verkligen kan vara orört.? Akustisk feedback skapar den så det sjunger i skiten fn iaf...

Så.
Jag rev rent där kring första dubbelkannan och slipade upp hålet en bra bit med en roterande fil. Borrade och försåg maskineriet med den "extra",och nödvändiga,andra skruven. I den vevan visade det sig att dropp resistorerna inte riktigt följde schema,så det åtgärdades det med.

I den vevan drog jag dit ett lödstöd vid slutrörens socklar och installerade ett par zeners om 24V ut mot resp g2 punkt och emellan resp sockel och lödstöd,emellan sockel och zener,installerades i sin tur var sitt 100 Ohms motstånd.

Fick plockat iordning ngr av pottarna som satt ihop på trekvart...å provade igen. Jorå. Nu vart det annat ljud i skällan!
Satte bias så jag hade en anodförlust av ~18w per flaska i tomgång,detta efter att jag hade moddat till justerbar biasspänning.
Å appropå det.... den hade bara en enda lyt till bias kretsen,och denna var på 10uF. Den fick respass (med det i beaktande av vad dioden som matar klarar) och ersattes med 2st axialer om 100uF styck. Skillnaden i biasspänning var ungefär 10VDC!

Så. Nya arbetsförhållanden helt enkelt,så det hela sattes om igen.
Å...de 6,3VAC till slutrören fick jord rakt i ena sidan av ena slutrörsockeln ifråga. Mao,från ena sidan av kretsen rakt i chassiet bara.

Å där står det nu. Mao en helt fungerande förstärkare i så måtto som nog levererar de där 40 watten. Tror jag faktiskt.
Men...nu skall ju ett antal trix kastas efter denna lite halvgamla combo så det osar rocknroll om skiten.
Lurar på hur gå tillväga,men det lär la lösa sig i vanlig ordning antar jag.

Det jag ser fram emot e vad som kommer trilla ur påsen med den där slutna/portade lådan. Skall bli MYCKET intressant att se effekten av!

Problem som ligger för handen redan som det är och behöver lösas är som sagt att reverbet går i oscillation av sig självt. Inte helt rätt kan vi säga,men även om man nu mer korrekt installerar tanken i en påse så betvivlar jag att det kommer vara hela sanningen. Nåja...vi fäller träden som de dyker upp.
En sak i sänder helt enkelt.

11 Sep 2014, 21:33
Profile

Post Re: Suprem/Luxor 40
Image

Compact living.
Suprem style :wink: (Or nååååååååååååååt)

(Å jafan. Recirculation zee...lödstöden e återvunnet från en Hohner.... :mrgreen: (Ie;build low MF!))

Det sagt. Vad e ´re som gör att gossarna på Suprem inte kunde stava till gummigenomföring om deras liv var beroende på det?
En sak e de jag installerat där (i bilden). Värre då att nätspänningskablarna går genom tvärgående hål utan...den e fan itte heeeeeeeeelt bra asså....

12 Sep 2014, 20:51
Profile

Jaha...som sagt,skall man nå resultat e ´re bara å trampa på i en riktning :D

Image

Som sagt så är chassit bestående av två delar. Dels en "bakre" del där trafos och slutrör osv sitter monterat,också en främre del av vikt aluminium.
För att få det hela att gå ihop som jag tänkt så installerade jag alltså en extra sockel,längst ut till vänster i bild.
På det har det som sagt tillkommit ett helt gäng potentiometrar..å eftersom Mr Handyman redan hade borrat i faceplaten så...fuck it liksom.

Som synes sitter tonstackarna monterade rakt på pottarna. E av "Fender typ",men det vetti faen om de fortsatt skall få lov att vara....

Image

Mm. Det tillkom ju en del försiktigt sagt. Men..som jag skrivit tidigare så e det lite av "comes with the territory" när man sysslar med det som e rent hardwired.

Image

En extra sockel. Ursprungligen sitter tremolot på flaska 3,men detta flyttade jag nu till den nya 6´e flaskan. Funderar lite på att styra upp det där bättre komponentmässigt. Nu sitter det iofs hyggligt stabilt,men..nja...det skulle helt enkelt kännas bättre om jag fick avlastat komponenterna i båda ändar.
Fattar bara inte hur man tänkt på Suprem när det begav sig med denna biten.

Image

Om än att nu 100 Ohms resistorerna ut mot g2 e så overkill att det närmast e humor..så iaf,där sitter alltså en 25V zener ut mot respektive galler nu,följt av en 100 Ohmare per sida. Trimpotten där e för biasspänningen...
Å på det ser ni att det sitter ett par 100nF kondningar som den mottagande änden av PPIMV setupen.

Image

En balanspott för glöden mot preampen installerades. Även om nu dessa maskiner använder en LTP redan från början så har det hela satts om fullständigt. Originalet delar PI´n mellan två olika rör av ngn anledning. Grunnat på varför och ser verkligen ingen anledning därtill.

Image

Å i sin tur då de 1a två stegen för respektive kanal. För dagen gjorde jag så att jag helt resolut kopplade upp den ena kanalen helt för att kunna prova maskin,å jorå. Den fungerar allt och ryter på i rätt riktning.
Just därför ställer jag mig tveksam till det med "Fender stackarna",som hänger på resp kanals 1a anod.
Har väl vant mig vid det där mkt midorienterade som James networks ger,och om än att distorsionen var där som tänkt så tyckte jag inte riktigt att jag trivdes med ljudbilden. Det blev liksom lite för mkt "Marshall" av det för min smak.
Fö. Som synes har jag försökt att återanvända så mkt som möjligt av originalkomponenterna.

Image

Å sådär ser faceplaten ut nu. På gott å ont som sagt.

Fick städat upp i Mr Handymans velande en hel del. Tog bort det med kablaget till högtalarutgången som vart i samma hål som nätspänningen..å drog upp det hålet en bit för att kunna installera en ngt större gummigenomföring.
Anledningen var enkel. På så vis kunde jag nu få dit nätkabeln i samma hål,och med det dessutom kunna låsa fast nätkabeln mot chassiet så denna nu var avlastad.

Rensa var ordet.. :mrgreen:
Nåja. Nu återstår att lösa lite glättningslytar samt ett antal 9V reläer på måndag. Det...åsså se om jag kan få kontroll på det där reverbet.
Har inte ens brytt mig om att kika vidare på det,varit en nog upptagen dag att få till allt det andra ändå.

Sen..så skall där väljas element. Iom att maskin nu vart så högljudd som den är så känns det med verkningsgrad på elementet mindre väsentligt faktiskt. För allt normalt bruk,med ett iaf hyggligt modernt keramiskt element,kommer maskin att väsnas så det räcker oavsett. Lika samma kommer jag dra dit ett brytande jack ut...(originalet e inte det).
Sen e det så att det sitter en extra outnyttjad tapp på OT´n med. En kvalificerad gissning är att det rör sig om 8 resp 16 Ohms tappar.

Jaja. So far so good iaf.

13 Sep 2014, 20:02
Profile

Ryggskottet från helvetet håller i...men som sagt,om man inte tar skiten i hampan så blir ju inget gjort. :mrgreen:

Image

Mm. Fick sparkat fart i det där reverbet. All vilja till oscillation var nu borta. Reverbet funkar å låter riktigt vettigt faktiskt,men jag skall försöka göra det mera aktivt.

Image

Lite rattar å relän saknas som sagt. Tremolot funkar nu riktigt bra,det e riktigt aktivt även vid tyngre distmängder.

Image

Fick bytt kabel till såväl extra utgångsjack som till den interna lådan. Den lödlist som syns i bild e då dels för högtalaren och dels för reverbet ToF.

Image

Allt i form av kabel som syns döljs ju av de passbitar som skruvas på plats när allt väl är färdigt.

Fick installerat en extra 22uF glättningskondning till preampen. Bytt ut ett antal av droppresistorerna,så nu landade railspänningarna inom rimliga gränser där jag vill ha dem. Satte upp den "överblivna" trioden som recoverysteg för reverbet,å som sagt..även det funkade bra.

Provade nu originalhögtalaren mot förstärkaren som den står. Låter väl på inget vis illa,men helt klart är att elementet inte är tänkt för distade ljud. Låter "papp" i brist på bättre förklaring. Har grävt fram ett gammal Mesa Black Shadow jag tänkte jag skulle prova...för se var den biten landar.

Effekt lämnar maskinen iaf utan tvekan. Så det räcker och blir över. För att göra det mera till ett komplett "paket" så att säga kommer jag åxå göra så att jag installerar en omgång hjul under cabben.
Maskin e på inget vis vråltung,men det där att utrusta med hjul slår mig mer å mer som en vettig ide oavsett vilken maskin vi talar,om det nu inte e en liten Piccolo på 7kg. Då blir det väl lite skott i mörkret antar jag.

Totalt sett e jag dock nöjd. Fick lagt om original tonstacken till en James...å det vart väl till ungefär det jag önskade tycker jag. Inte mkt mer med det.

Nä. Sanningen e nog den att detta lilla projekt gick i hamn närmast oförskämt smidigt.

Så. Nu blir det till att handla lite grejer...

14 Sep 2014, 21:16
Profile

Även om jag nu av ovan angiven anledning inte kommit till att handla reläer mm så har jag iaf getts en liten stund att tweaka...

Å se det har väl gett resultaten jag varit ute efter. Tycker jag allt. Ironiskt nog har just denna maskinen kommit att landa på lite högre arbetsspänningar mot preampen än jag normalt brukar använda. I sin tur med lite annorlunda värden på anodresistorerna med.
Hm.
Nåja. All well that ends well.

Men.
Jag muttrade dit det där Mesa (Celestion) elementet jag nämner ovan å...näfan. :shock: Huh?
Näfan. Låter bara "flabrigt",dvs saknar defintion och tighthet. Hm. Oki. Svarvade ngr distanser så att moderna element passar UTAN att man behöver riva runt i den befintliga baffeln. Iofs bra nog då,för det medför ju att man iaf kan prova de element man har lust med nu.(Elementen dras fast med 4st M6 skruv som arbetar mot islagsmutter)
Som sagt då..hm. Provade då att täppa igen basporten. Bättre,men LÅNGT ifrån bra! Hallå!! Va e det som PÅGÅR?!?
Det hör till saken att den stationära hemmagjorda 212 lådan jag ALLTID använder att arbeta emot innehåller två av de mest illa beryktade Celestions som nånsin gjorts. G12-50. Lådan i sin tur e en gammal "baslåda" till en bilstereo. :shock:
Resonemanget mitt e att..låter en maskin vettigt genom den så låter den LYSANDE genom allt annat. Ett resonemang som fram tills idag alltid hållit vatten.

Oki.
Dit med originalelementet igen,å på det då i med en helsikes massa skumplast ark. Bättre igen,men med en mkt märklig voicing.?
Huh?
Tja..nu har jag ju lite olika element liggande,som jag givetvis kommer prova med,men slutsatsen jag börjar dra är att detta primärt handlar om hur cabben i sig är utformad. Till grad även djupet på röret till basporten (se bild ovan).
Jävla märkligt som fenomen iaf! Cabben i sig e på inget vis ngt onormalt eller annorlunda. Spånplatta,å hyggligt tjock sådan (läs-rimligt stum). Tar jag bort bakstycket helt blir det fan inte mkt bättre av det. :cry: . Snarare tvärtemot.

Nah. Detta kommer nog kräva lite olika empiriska försök,men kanske framför allt att jag sitter å stirrar på den en bra stund över en potta kaffe. Nått e ´re som inte stämmer här.

16 Sep 2014, 22:50
Profile

Image

Mm. Kommer nu säkras med lim samt med buntband. Inte det vackraste direkt,men funktionellt. Vidare sitter de på "rörsidan" av chassit,vilket då är tänkt att minimera störningar. I sin tur glättas kretsen halvhårt. 2*10 000uF med en droppresistor mellan stegen.
Ger 8.2VDC olastat och 7.6VDC vid tillslag.
Kort sagt fungerar det.

Brytaren på frontpanelen byttes ut mot en mer stilriktig dito,den faceplaten med den layouten kommer aldrig bli ngn estetisk höjdare iaf,och på det kommer ena DIN jacket nu bli utgång för footswitch kontroll.

Där har jag ngt av en situation att lösa. När man tittar på tryckknappar osv för fotmanövrerat bruk så e de ju inte direkt billiga.
Ger för handen att det faktiskt blir billigare att köpa färdigt och vid behov installera ytterligare en switch,ngr lysdioder osv samt byta kabel än vad det är att tillverka skiten själv. Märkligt nog.
Frågan e varifrån man skall ta det? Alltså vilken leverantör.?

18 Sep 2014, 06:28
Profile

Skumplast är näst sämst efter frigolit som dämpmaterial i högtalarlådor.
Använd syntetisk ullfyllning från ett täcke. Fluffa upp det. Klä lådans väggar bara. INVÄNDIGT!
Sedan kan du stämma bassreflexröret genom att fylla det med samma material och variera mängden.
Man kan också ställa ett tänt stearinljus framför reflexöppningen och försöka släcka det med ljudvågorna. Då vet man att burken är korrekt avstämd.
Vad är de dära blå bitarna för ngt? har jag missat ngt?

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

18 Sep 2014, 12:05
Profile WWW

Image

Image

Mm. Med undantag för estetiken på faceplaten börjar vi närma oss stadiet "färdig" (blir byggen någonsin det?).
Vi har oss alltså en relästyrd 2 kanalare up ´n runnin´... Inte mer med det. De två kanalerna har då givetvis lite olika karaktär,å vilken som är bättre av de två menar jag blir en smaksak. Grundtanken e givetvis att kunna använda en kanal för komp och en för lead.

Reverbet e det nu full ordning på. La även reverbsignalen på relä,så att det som tids nog kan styras av fotpedal är då kanalswitchning,reverb i å ur samt tremolo i å ur.

Som jag skriver ovan har jag grunnat lite på det med fotpedal. I allt det att man efterhand börjar syna det med kostnader lite i sömmarna,och denna hur man än vänder å vrider på det är tänkt som en form av "ekonomibygge",så förefaller det bara mer å mer rimligt att handla en färdig fotpedal och ev komplettera den med en switch samt byta kabel. Kabel i sin tur då ngt som känns mer avancerat än första anblick ger då tanken ifrån min sida är att den skall orka med lite IRL misshandel utan att krokna.
Samma med att avsiktligt då använda en 5 polig DIN som anslutning. Kan man ju ha åsikter kring,givetvis,då den inte är det mest stabila i sammanhanget som design.
Saken e då den,som jag ser det,att lite krav tycker jag allt man skall kunna ställa på gitarristen i slutänden ändå.
I sin tur är den formen av gränssnitt just billigt,varför det mao kan bytas vid behov till en ny till en mkt rimlig kostnad.

Värre då detta med cabben å elementet. Som sagt..BÖRJAR bli färdigt. OT´n har två utgångar,varav den ena inte används,och dessa är antingen 4 Ohm eller 8 Ohm. 8 Ohm är det som används som tapp-enbart.
Cliffjacket för speaker out är av brytande typ,vilket alltså ger för handen att när man puttar in en tele i det så bryts signalen till den interna lådan helt.

Det som sitter i nu är ett äldre H-H invader..å även om det utan tvekan var ett steg framåt så är det definitivt inte det slutgiltiga svaret.
Mao,vad avser högtalare behöver det provas mer varianter innan det landat. Iofs nu lätt nog att göra,men känns samtidigt som ett jävla meck då lådan verkar vara väldigt specifik med vad den gillar.
Själva lådan är verkligen inte stor. Volymen på den är rätt snarlik den 112 VHT jag har stående här hemma,men den svarar inte ALLS på samma vis på tilltal. Så..e nog dags för tänkarmysse där e jag rädd. Tror bla att det med basporten ställer till det ngt alldeles grönjävligt i sammanhanget varför jag överväger att rationalisera bort själv röret alt dimensionera det annorlunda.

Mm. Som den står funkar den iaf,å kopplar man bara in den i valfri 212 lr liknande låter den svinbra. Ryter på som den aldrig gjort annat.
Frågan e om man skall ta en liten paus från den för att återkomma med friska infallsvinklar på detta med högtalare/cab?

19 Sep 2014, 11:50
Profile

http://www.thomann.de/se/ibanez_ifs2g_footswitch.htm

Som det där tex. Dit med en extra switch å byt kabel. Man muttrar inte ihop det där själv i delar för ens i närheten av de kulorna.
Bort med Ibanez texten bara...

19 Sep 2014, 11:56
Profile

Jaaa vänner.
Det här var då rakt inte lättlöst. Tycker mig snart ha uttömt de idéer jag har/haft.

För att primärt kvittera för mig själv,kopplar jag in maskin i en separat 212 låda låter hur bra som helst.
Högtalarlådan i cabben är i effekt sluten,men portad ut via ett basreflexrör.

När jag krämar på med den som combo faller den platt på näsan i botten. Tappar definition och låter allmänt illa/meningslöst.
Jmfrt tex med den rent lysande Hohnern jag precis gjort e detta diagonalt i andra änden. Det suger rent av.

Har provat att...
Vaddera invändigt. Nu det sista har jag bara vadd på lådans bakstycke.
Provat att dels täppa för basreflexhålet....dels köra som det är från fabrik...dels nu igår demonterat reflexröret helt...återstår nu att rent fysiskt täppa för det med en bit trä som skruvas på plats.

Element har jag provat lite olika. I summa kanske 10st eller därikring. Allt från Mesa/Celestion till olika Celestion G varianter till obskyra gamla tyskar i form av Isophon mm. Inget har funkat.

Har då kikat online efter div programvara vad avser det med högtalarlådor å dess Q värden mm,men sanningen att säga tycker jag inte direkt jag blir ngt klokare av det egentligen. Problemet,ur det perspektivet,är ju att vi med våra 12" gitarrelement eg är ute och cyklar nere i HELA diket vs vad som är "korrekt" redan från början. De beamar som grisen,har "egentligen" helt fel resonansfrekvenser för ändamålet osv. Mao..jag grunnar på hur hjälpt man eg är av de tillgängliga programmen eftersom de i effekt inte är riktade mot det vi håller på med.

Trial & error så. Ptja. E ju den långa vägen runt,men grejen som jag ser det är att lådan på inget sätt e "off" vad avser dimensioner osv vs mycket annat som finns därute som 112.?
Det primära dilemmat är att jag alltså tappar definition i botten,elementen agerar "fladdrigt",men till yttermera visso ÄVEN att jag inte får ur det accentuerade mellanregister jag brukar få med liknande setups rent hardparts/komponentmässigt i själva förstärkaren.
Jag repeterar dock...inkopplad i ngn av mina 212´or låter den skitbra. Inget att gnälla över i ngn form.

Mao ligger detta i lådan. Skall göra så att jag tar måtten på eländet,för det här skall gås till botten med. Inte mer med det,men jag begrundar åxå vad som är ett rimligt val av element.?
Normalt,numer,e jag ju stor fan av tex Eminence CR...av,faktiskt,VHT´s kina serie-de med kromad korg. Men givetvis måste det finnas fler varianter som passar här..

20 Sep 2014, 15:49
Profile

Hm.
Om man vill lära gäller det att vara självkritisk.
Redan tidigare i veckan stämde jag av med Aleks kring det ifall det som utgjorde problemet kunde vara utgångstrafon.
Originalet e relativt sett väldigt liten. Iofs inget hinder då den rent fysiska storleken inte är det alena saliggörande i sammanhanget,skall fan veta.
Å som Aleks konstaterade,"om den låter bra i en annan låda= inte OT´n". Nä. Nä,det har han ju jävligt sant i!

Samtidigt som sagt..självkritik. Kunde det vara mina egna öron som bedrog mig? Rent fysiskt är det ju så att i en 212 tex så delar ju två element på den effekt maskin spottar ur sig. Inget märkvärdigt med det,men kunde det vara så att mina öron bedrog mig.?

Mm. Kan ju kvitteras nu,japp.

Image

Finns många maskiner som har relativt sett små OT´s för sin effekt. Tex Engl Screamer,vissa Traynors,Peavey osv..
Men i detta fallet,för att ge er en ide,så e OT´n ungefär på storlek med en generiskt dimensionerad "18w" trafo.
I sig inget hinder som sagt,då detta bla tex handlar om bandbredd. Men..var i det medveten om det jag skrivit ovan. Det e i BOTTEN maskin skitet på sig och saknat definition.
OT´n till vänster e alltså originalet och den intill e en jag snutit ur en gammal Dynacord "50 wattare". Hm.
En bonus nu..e ju att där e tappar för 4,8 samt 16 Ohm ut.

Nåja. Upp med chassit på bänken åsså bara löda över kablarna å prova. Svaret kom direkt. Skillnaden var som att vända på en hand. Allt det jag saknat,som jag idag av erfarenhet VET skall vara där i samband med den setup jag valt,var nu där. Hm.
Jag hade alltså "hört fel" (ja,eller vad fan man nu skall kalla det!). Det här kan givetvis analyseras tills fan hämtar en men faktum kvarstår. Med Dyna trafon var det verkligen skillnad i ljud i skällan.

Som en,som jag ser det,rimlig hypotes så är dessa maskiner ju inga distmonster original direkt å se..det e precis vad jag gjort den till. Eller ja,försökt göra den till.
Iom det produceras ju dels högre effekter och dels bredare bandbredd SAMT med ett helt annat frekvensmässigt innehåll.
Rimligt är att original OT´n som effekt gått i saturering och helt enkelt inte kunnat svara på det jag matat in i den=brist på definition.

Det hör till saken att jag nu även mätt B+ svikt under last med Dyna trafon,å jag tappar vid ...skall vi kalla det halvt högljudd repvolym (dvs kring 95dB lr så) ung 8VDC på fullt anslag. Mao försumbart,och jag drar slutsatsen ur det att "proppen" i systemet mkt riktigt varit original OT´n.
Det skall sägas att motsvarande OT i den Suprem Club jag har,som ju åxå e en EL-34 maskin,e på storlek med Dyna trafon ungefär. Mao e den lilla trafon specifik för Combo 40 modellen.

Image

Aleks. Du undrade ju vid ngt tillfälle vad det var för reläer Magnus försett mig med. Ser ut så...säg till om du vill ha högupplöst.

Image

Jaha. Så det var ju inte mkt att spara på! Fram med nibblingsmaskin å borrmaskin bara...så nu sitter den där. I samma veva drog jag upp en kabel till te "speaker out" varför det nu sitter en 8 Ohms utgång samt en 16 Ohms dito.

Nu känns det mer tillfreds får jag säga :lol: . Ordningen återställd,och det betyder att det nu går att leka lite med olika element i jakten på nyanser och karaktär. Inte jakt på vad som e direkt fel...

På det försåg jag maskin med en omgång låsbara hjul. Satte den på vågen,å den klockar in på 26 kilo. Mao inget överdrivet i sig,men tungt nog för att en omgång hjul utan tvekan e en tillgång.

20 Sep 2014, 20:35
Profile

Du, den där original OT ser suspekt ut, stekt? Är det kortis i bara ett trådvarv i ngn lindning, i 99 av 100 fall primär, så....induktansmätning anbefalles.
Reläet, behöver ingen HD bild men väl exakt model/typbeteckning.

Zagray! - test & review

20 Sep 2014, 21:03
Profile WWW

Om du tänker på det svarta på pappret?
Nah. Tror det e färg. E den sidan som e + ut. Sen kan du ha rätt i att det kan vara en god ide att mäta den iaf. Men se..den av oss som sitter på RÄTT instrument där va... :mrgreen: .Nudge nudge...

Reläet är märkt;
Finder.
56.11.9.009.4001
10A/250V

20 Sep 2014, 21:15
Profile

Skall nog vara 36, inte 56.
Skall du koppla glödströmmen till och från?
Fel typ för signalomkoppling, det skall vara ett relä för låga sströmmar, helst hermetiskt med självrensande kontakter.

Sånt här t.ex.
http://gfinder.findernet.com//assets/Se ... /S30EN.pdf
Plugga in i 16pin DIL sockel. blir enkelt att byta vid behov.

Induktansmätning kan jag ombesörja i veckan som kommer.

Zagray! - test & review

20 Sep 2014, 21:41
Profile WWW

Du e fan guld.. :D

Kollat igen å ja. Det står 36. Du har rätt.

Får ta det med Magnus nästa ggn då 8) . Ida å andra sidan Aleks e jag mest gla å nöjd över att det hela gick i mål. :D
Som John Kettering en ggn sa (å som det står präntat över entren till GM byggnaden)..."the price of progress is trouble".
Jo.
Visst e re så.

20 Sep 2014, 22:10
Profile

Image

Fick lite tid att leka med den där lådan igen då,å nu kan man väl lugnt säga att spelreglerna såg annorlunda ut.
Basreflexröret gick på plats igen,å helt klart adderar det botten. Så...limmade det på plats igen. Definition i botten saknas ICKE mer.
Frågan som återstår e väl eg vilket element man skall låta det landa i. Saken e den,som jag ser det,att det jag varit och är igenom här kan vara användbar info för många av er andra med. Å som jag skriver ovan,nu har vi nått en punkt där det mer handlar om nyanser,karaktär och åsikter i kontrast mot tidigare..som helt enkelt var fel.
Det här med lådor och dess utformning är komplext. Mycket komplext.
Som effekt kan jag kort kvittera att inte heller denna gamla tysk överhuvudtaget låter "combo". Den låter snarare som en konventionell mindre rigg. Givetvis når den inte till en 412´a som upplevelse,men det är inte heller ambitionen som jag ser det.
Som sagt,detta med låda vs element vs maskin är komplext varför jag för en iaf anser att det där e ngt vi kunde avhandla mycket mer djuplodande.

Eg ligger ju mycket av problemet i att vi i gitarrsammanhang fullkomligt går utanför vad vi kan kalla konventionell lära vad avser högtalare och lådor. En 12" med det frekvensomfång samt det frekvensmässiga fokus en gitarrdito har är ju i grund och botten rena vansinnet egentligen. Referensen är dock just..referensen,varför det hela eg bara blir än mer av en utmaning och spännande!

Image

Image

Bytte band i Dymon,å det kan man väl lite snällt säga att det inte ser lika lobotomerat ut. Även om det givetvis inte e att jmfr med ett "nytt" screentryck så..det där tycker jag duger. Det sticker inte ut längre och skäms inte för sig ur det perspektivet mer,varför fokus då givetvis landar i hur maskin låter istället :wink:

21 Sep 2014, 20:03
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]