View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 07:25

Reply to topic  [ 6 posts ] 
POP! 
Author Message

Post POP!
Byggde ihop ett hemmabygge till volympedal/expressionpedal där idén kändes så bra, men jag får ett pop-ljud som är riktigt irriterande. När jag försöker felsöka problemet så känns det bara mer konstigt.
Det är nämligen så att om jag drar ut expressionkabeln så poppar det inte utan funkar som det ska.

Jag testade att koppla potens mittben till switch (använde då en 4PDT) så att den i ena läget har signaljord och i andra läget till expressionkabeln, men det hjälpte inte heller.

Vad kan jag testa härnäst?

(Så som expressionpedalen är kopplad i grundutförande är enligt tillverkarens egna kopplingsschema.)

Image

15 Sep 2014, 17:14
Profile WWW

Post Re: POP!
Är schemat rätt? Det ser märkligt ut i volym-läget.

Annars ser det ut som det är en koppling mellan signaljord och reläjord. Det borde inte behövas, då resten av kretsen är passiv. Reläet har hög ström och är induktivt, vilket borde kunna orsaka rejäla smällar om det får "smutsa ned" signaljorden.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

15 Sep 2014, 18:34
Profile

d95err wrote:
Är schemat rätt? Det ser märkligt ut i volym-läget.

Ja, vadå då?
Det funkar då som det ska. Vad är det som ser konstigt ut?
Signalen går ju bara in till poten, ut från poten och sedan vidare..
Eller tycker du att jorden borde sitta på sidan och utsignalen i mitten på poten?

d95err wrote:
Annars ser det ut som det är en koppling mellan signaljord och reläjord. Det borde inte behövas, då resten av kretsen är passiv.

Ja, båda behöver ju jord för att fungera.
Ska jag testa att sätta reläjorden på switch så att reläet kopplas ur både fram och bak?

d95err wrote:
Reläet har hög ström och är induktivt, vilket borde kunna orsaka rejäla smällar om det får "smutsa ned" signaljorden.

Så om inte switcha reläjorden, istället peta in en konding någonstans som ett filter?

15 Sep 2014, 18:55
Profile WWW

Ja, signalen borde komma ut från mittbenet (löparen) på poten. Som det är ritat nu jordas signalen både i min- och maxläge på poten.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

16 Sep 2014, 07:50
Profile

d95err wrote:
Ja, signalen borde komma ut från mittbenet (löparen) på poten. Som det är ritat nu jordas signalen både i min- och maxläge på poten.

Jo, det är lite weird kanske, men ändå funkar det som det ska. Kan det verkligen vara det som är upphovet till mitt klickljud?

Edit:
Här är förresten en koppling som jag tidigare testade som inte heller lyckades ta bort klickljudet.
Vi ser att reläet och all spänning överhuvudtaget inte har någon kontakt med signalen och ändå blir det ett klickljud! :evil:
Mätte också med summern mellan minuspolen på 12V och signaljord och de har inte kontakt.
Dessutom delade jag på signaljord och skärm från delaypedalen.

Image

16 Sep 2014, 09:32
Profile WWW

Jag startar en ny tråd.. Vi börjar om från början..

16 Sep 2014, 13:54
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]