| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Fender Blues Junior III https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=96754 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Rambler [ 09 Sep 2014, 10:25 ] |
| Post subject: | Fender Blues Junior III |
Blir lite förvirrad när jag googlar på detta, behöver man/kan man biasjustera denna vid rörbyte? |
|
| Author: | bb5000 [ 09 Sep 2014, 10:51 ] |
| Post subject: | Re: Fender Blues Junior III |
Rambler wrote: Blir lite förvirrad när jag googlar på detta, behöver man/kan man biasjustera denna vid rörbyte? De har fixed bias, men med fast motstånd, ingen pot.. går ju att modda in en trimpot iofs. |
|
| Author: | Rambler [ 09 Sep 2014, 11:27 ] |
| Post subject: | Re: Fender Blues Junior III |
Tack, Innebär det att jag törs sätta i vilka el84 som helst eller ska det vara Groove tubes färgmärkta? |
|
| Author: | bb5000 [ 09 Sep 2014, 13:47 ] |
| Post subject: | Re: Fender Blues Junior III |
Det innebär att de måste ha en viss gradering, eftersom biasspänningen är fast och är ställd så att rören går ganska "varmt". En "kall" gradering är att rekommendera för att undvika red-plating i det här fallet, och det kan ju vara bra att mäta upp tomgångsströmmen för att vara på den säkra sidan. |
|
| Author: | Rambler [ 09 Sep 2014, 21:08 ] |
| Post subject: | Re: Fender Blues Junior III |
En novis i sammanhanget ska innebära att de har lågt headroom, jag vill istället ha slutför med så mycket headroom som möjligt. Innebär en kall gradering ett rör med högt headroom? Har ett par jj 84 från eurotubes hemma med maximalt headroom märkta på asken "25" som tidigare haft i en Vox |
|
| Author: | Lynxtrap [ 09 Sep 2014, 22:56 ] |
| Post subject: | Re: Fender Blues Junior III |
Rambler wrote: En novis i sammanhanget ska innebära att de har lågt headroom, jag vill istället ha slutför med så mycket headroom som möjligt. Innebär en kall gradering ett rör med högt headroom? Har ett par jj 84 från eurotubes hemma med maximalt headroom märkta på asken "25" som tidigare haft i en Vox Släng i dem, kolla så de inte lyser rött, spela och lyssna om du gillar dem. En metod som inte kan gå fel. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|