Re: Feedback i reverbkretsen i BF Deluxe Reverb. Tips någon?
Jag hann inte kolla så mycket innan den hämtades idag, för ett gig i morgon kväll.
I praktiken är det inget direkt problem, eftersom det kommer först vid nästan full pådrag på Reverb.
Men jag hittade i alla fall ingen källa till problemet idag, får ta in den vid ett senare tillfälle och söka vidare.
Men jag har roat mig med att modda normal-kanalen på den här, eftersom den normalt inte används. Den är nu "omvoicad" till en rakare frekvensgång, utan eller med betydligt mindre mid-dip. Kanalen är även kopplad så att även den går via reverb och tremolo. Det ska bli intressant att höra vad ägaren tycker om det här.
F.ö. var anledningen till att förstärkaren kom in för översyn att den blivit tämligen orkeslös. Den första orsaken jag hittade var att ena halvan av GZ34:an dött. Man kan faktiskt med blotta ögat se vad som hänt, den ena katoden har släppt från anslutningen och glidit iväg en bit. Bra med rörprovare en så'n här gång! Svårt att verifiera felet annars, när båda katoderna är sammanlänkade både med varandra och med glödtrådarna.
Dessutom hittade jag en jordanslutning som lossnat från den där mässingplåten, den som jordar hela fasvändarsteget och delvis av tremolokretsen. Jag är osäker på om det var avbrott där eller inte, men lödningen hade släppt i alla fall, vilket jag upptäckte när jag bytte alla elektrolyter för katodavkoppling. (Övriga lytar har jag bytt i den tidigare, för några år sedan.)
Det blev i alla fall bra sprutt i den efter besöket.

Jag tackar Jesper (Racing) för input.