View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 19:25

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Finns det automatsäkringar i mA till enstaka A ? 
Author Message

Post Finns det automatsäkringar i mA till enstaka A ?
Hade varit enormt behändigt med en automatsäkring när man felsöker i förstärkare. Finns sådana små?

06 Aug 2014, 18:27
Profile

Post Re: Finns det automatsäkringar i mA till enstaka A ?
Tubis wrote:
Hade varit enormt behändigt med en automatsäkring när man felsöker i förstärkare. Finns sådana små?

tror inte det.

för transistorförstärkare använde jag en säring med pålödda tampar till en mA mätare samt en vridtrafo
som jag sakta vred upp. Då kunde jag avbryta om det drog mer än normalt och fortsätta felsökning. Detta var
guld för transistorstärkare då annars en felaktig trissa kunde smälla andra innan säkringen brinner av
( transistorförstärkare är vanligtvis uppbyggda till att vara självförstörande, om en trissa har kortis så
steker man de andra på ett ögonblick)

För en rörstärkare blir det jobbigare då man vill ha full glöd, men ett förslag är :
ta ut B+ säkringen, starta så att det blir glöd, lägg sedan på B+ via en variabel grej ( oltronix eller liknande) och
öka spänningen tills du kommer upp i normal spänning.

06 Aug 2014, 19:22
Profile WWW

peterh wrote:
för transistorförstärkare använde jag en säring med pålödda tampar till en mA mätare samt en vridtrafo
som jag sakta vred upp. Då kunde jag avbryta om det drog mer än normalt och fortsätta felsökning. Detta var
guld för transistorstärkare då annars en felaktig trissa kunde smälla andra innan säkringen brinner av
( transistorförstärkare är vanligtvis uppbyggda till att vara självförstörande, om en trissa har kortis så

Det är transistorförstärkare jag jobbar i just nu och det suger.....fett. Är ju inte bara slutrissorna som kan gå bananas utan småtrissorna kan ju få slutrissorna att dra ström som fan. Precis som om biaskresten fallerar i en rörstärkare...
Vet ingen bra metodik här förutom att löda loss trissorna en efter en och mäta...suck, detta blir inte kostnadseffektivt.

06 Aug 2014, 19:31
Profile

Tubis wrote:
peterh wrote:

Det är transistorförstärkare jag jobbar i just nu och det suger.....fett. Är ju inte bara slutrissorna som kan gå bananas utan småtrissorna kan ju få slutrissorna att dra ström som fan. Precis som om biaskresten fallerar i en rörstärkare...
Vet ingen bra metodik här förutom att löda loss trissorna en efter en och mäta...suck, detta blir inte kostnadseffektivt.

Du kan mäta dem för kortslutning utan att löda bort dem.
Men det är viktigt att byta alla , för vissa stärkare så fick jag en vara att byta både 2n3055 + drivsteg + 2 till
innan jag slog på strömmen. Trissor är billiga ( särskilt de små) arbetstid är dyrt. På så sätt slipper
man att bränna upp kortet genom att byta samma trissa flera gånger.

Då kan en vridtrafo samt en mA mätare i säkringshållaren vara en bra investering. Enda förutsättning är
att nätdelen är analog och ostabbad.

06 Aug 2014, 19:43
Profile WWW

peterh wrote:
Men det är viktigt att byta alla , för vissa stärkare så fick jag en vara att byta både 2n3055 + drivsteg + 2 till
innan jag slog på strömmen. Trissor är billiga ( särskilt de små) arbetstid är dyrt. På så sätt slipper

Då kan en vridtrafo samt en mA mätare i säkringshållaren vara en bra investering. Enda förutsättning är

Slutrissorna är ju riktigt dyra särskilt i denna där det sitter fyra st som jag troligen får byta ut mot något annat(för de är svåra att finna) om de är paj som denna best vilken inte är billig direkt https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19170. Så jag vill ju inte byta alla dem om det bara är en av småtrissorna som får det att dra för mycket ström. Varje slutrissa tål 10A vilket är enormt overkill i denna pjäs så det är ju inte alls säkert att de gått för att säkringen gått.

Jo jag måste fixa nån lösning för att begränsa strömmen vid felsökning helt klart.

06 Aug 2014, 20:08
Profile

Tubis wrote:
peterh wrote:

Slutrissorna är ju riktigt dyra särskilt i denna där det sitter fyra st som jag troligen får byta ut mot något annat(för de är svåra att finna) om de är paj som denna best vilken inte är billig direkt https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19170. Så jag vill ju inte byta alla dem om det bara är en av småtrissorna som får det att dra för mycket ström. Varje slutrissa tål 10A vilket är enormt overkill i denna pjäs så det är ju inte alls säkert att de gått för att säkringen gått.

Jo jag måste fixa nån lösning för att begränsa strömmen vid felsökning helt klart.

Tja allt är relativt. Men om det inte är kortis kan du ju låta dem sitta. Kortis kan du mäta på plats.
Men är det tveksamt är det bättre att byta än att chansa. Speciellt vad gäller småtrissorna.
Men jag skulle akta mig för att montera ekvivalenter ( eller ens andra fabrikat ) om du kan undvika.

Och vad gäller kostnader, kunden betalar, du skall stå för det goda omdömet. Och om det skulle paja
igen ( för att du inte bytt någon trissa som skenar när den blir varm ) blir kunden sur och du riskerar
att få betala nästa rep själv.

Avsluta gärna repen med att värma lite försiktigt ( och spruta lite kylspray). Temeraturcyklingar lockar
gärna fram latenta problem.

06 Aug 2014, 21:49
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]