View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 19:27

Reply to topic  [ 4 posts ] 
So Cal 50 
Author Message

Post So Cal 50
Japp.
En Epiphone. E som så att jag sedan tidigare moddat ngr av de Pyotr designade Epina i form av Blues Custom,å då inte med direkt talanglöst utfall i min mening.

So Cal e då en förstärkare jag tills nu eg bara lekt med vid ngt enstaka tillfälle,å bortsett från det studerat schema. Nu stod det en sådan komplett rig i form av halvstack som var ledsen här i Gbg,dvs lokalt,så...ptja. Why not liksom.

Image

Många är de som gett de,som jag förstått det,specialtillverkade Eminence Lady Luck elementen en del negativ kritik. Ett epitet jag iaf inte ställer upp på om man bara bygger efter dem. Då tycker jag de kan fås att låta riktigt bra. Ja,det åsså..e det ju Eminence. Inte mer med det,eftersom jag på senare tid verkligen fastnat en del för fabrikatet i form av allt från Blackpowder till Cannabis.

Felet med maskin visade sig snart nog vara allt annat än man kunde tro. E nämligen så att glöden till preampen är likriktad och den kretsen är det kortslutning i,å nix..det sitter inte i flaskorna.
Rören e fö EH novaler och Ruby slutrör.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/32/140658128573614000_resized.jpg?width=1280&height=944

Tyvärr får man nog,iaf om man som jag då e 50 i runda slängar,ladda ner och förstora upp schemat. Inget speciellt invecklat kan man kanske summera det.

Varför dessa Epi maskiner inte tog skruv e förbi mig. Sant e att de kanske inte direkt låter som det mest intressanta man hittar,men det fråntar ändå inte att det e mkt pang för pengarna. Kanske framför allt som kmpl rig.
Lite tidbit i sammanhanget är att det sägs vara Mike Soldano som ritat PCB´n..

Hur som. Han Pyotr som designat såväl So Cal som Blues Custom...jag å han delar i vart fall inte uppfattning om hur rocknroll skall låta. Å precis det är vad jag tänkt åtgärda med denna. Riggen ser mer eller mindre ny ut så..
På det har jag tänkt mig en estetisk förändring med. Skall bli kul att se det ta form!

Jaja. Återkommer med lite mera bilder inifrån imorgon.

28 Jul 2014, 23:11
Profile

Post Re: So Cal 50
Mm.

Image

Å dagens rätta lottorad är....överslag i glättningslyten till den likriktade glöden. Högst sannolikt vart det som effekt av det den hade sopat med sig en av de 4 dioderna i bryggan. Å se den som levererar mkt till oss här i Gbg har semester till den 11e aug,så...han snubben som håller mig i örat "to the rescue".
Tack Alex. :)

Byte av lyt och ersatte bryggan helt med en som orkar med lite mer rippelström...åsså vart det fart i skiten igen.

Clean...låter faktiskt helt ok. Gain,som då på "Dumble manér" kränger in ytterligare två gainsteg i mitten,suger fan kal rävhjässa!
En standard SoCal låter fan värre på gainkanalen än vad den andre Pyotr designade Epin gör,dvs Blues Custom. Det e fan RIKTIGT illa. (Även om nu smak e som baken....detta vart fan INGE kul!)

Ok.

Image

PCB´n sägs alltså vara courtesy Mike Soldano. Fan vet jag,men det hela osar faktiskt en del Jet City invändigt. Må vara att delar av det e enkla kinesiska komponenter,men alla resistorer tex är de facto 1w specade. Mönsterkortet i sig är genompläterat,och kan jag säga efter att ha lödat i skiten en del idag,av HELT klart godkänd kvalitet.

Image

Det som slog iaf mig är att maskinen är så modern att den e lödad med RoHS i tanke. Jag flätade friskt av och adderade det jag ville...

Först som sist var det första som slog mig att jag upplevde maskin som jävligt "hård" i tonen. Finns det knappast ngn som uppskattar,och efter en kvick kik på schemat tog jag för gott att sätta om svansen på PI´n. Mao,mer resistans totalt sett. Ngt som visade sig ha avsedd verkan lugnt sagt.

Image

Sen e det så att vår vän Pyotr må ha designat skrotet...å schema finns tillgängligt. Det stämmer inte vad avser katodresistorer,och efter ett kort velande så vart de bitarna omsatta.
Vad avser originalvärdena är de angivna till 2,2k överlag,och det stämmer som sagt inte rent praktiskt utan de två första stegen satt det 1,5k på.

Image

Om vi tittar på det mer ur "vårt" perspektiv då så får jag nog summera det som så att en trasig SoCal inte betingar så mkt pengar. För "oss" e det värda varenda spänn. Layouten e logisk och enkel å vad vidare e håller den måttet för oss med lite vett på att modda skiten till att låta som ngt som INTE e en tämjd Valveking.
Trafos osv är ju av ganska uppenbara skäl säkerligen kinesiska dem med,men därmed ingen skugga över det. Maskin levererar... Inget att snacka om.

Snarare skall jag summera det som så att en SoCal på alla vis är en komplett rörförstärkare,bara det att man söp upp det mesta av kassan för produktutveckling på firmafesten.
Pyotr må tycka vad han vill,rent soundmässigt håller en original SoCal fan inte måttet-och iom hur enkel layout osv är finns det ingen ursäkt för det.
Det går alldeles utmärkt att få en SoCal att ryta,men vad kanske ÄN viktigare är..att låta "dyrt".

Image

Iom likriktad glöd,iom skärmkåpor osv är den tyst i tomgång. Som fan rent av,oavsett kanal.

Image

Å här då ihop med den där 412´an som hör till. En 412´a jag antar att den e utvecklad kring.

Rent ekonomiskt är en SoCal en ganska billig maskin,som rigg sett,redan från start. Må vara,men samtidigt finns det HELT uppenbart kvaliteter att få fram i den med lite insikt,smak och jobb som får den att VIDA skrida förbi vad originalet är och utgör. Som sagt,clean låter även standard helt ok-om än hårt.

En punkt där jag tycker att det hela verkligen faller isär på lead/gain kanalen är bristen på justermöjlighet. Man har liksom bara två pottar att leka med,å den senare av dem är helt enkelt bara signal ut mot fasvändaren-som en form av master (som då clean saknar). Som jag ser det är en SoCal därmed en prima kandidat i 1a rummet för att begåvas med en PPIMV pott med tillhörande komponenter,å så kommer att ske...bara vår Gbgsk leverantör öppnar dörrarna igen.

I gainkanalens kedja finns ett antal,rent praktiskt,lite märkliga idéer vad avser spänningsdelare,filter mm samt avkoppling av anodmotstånd. E som att Pyotr tänkt att det får fan inte bli för bright....men vafan,vi gör såhär med för det har Marshall en ggn gjort å myntat..eller vafan...vi gör nog såhär med.
Kort sagt slår designen iaf mig som kaka på kaka milt sagt både här å var. Mycket av det har jag helt enkelt bryggat bort,å då med precis förväntat resultat.

Tonstacken,som är global,sitter i slutet på preampen. Det där e ngt jag kommer prova att labba med och installera den ut från första gainsteg,som då är gemensamt,istället.
Min tanke med det är...jag har iofs kört upp förstärkningen en del för gainkanalen OCH klippt en del neråt vad avser frekvenser men det till trots upplever jag än så länge gainkanalen som lite odefinierad i botten. Finns ingen anledning till det,och jag VET att ett effektivt sätt att hantera det är att flytta på stacken.
Vidare vet ni med er att jag gillar midfokus på DISTEN...å det kan mkt väl medföra att jag gör om det hela till en James med midkontroll,om inte annat för att prova.

Å näh. Ni ser inte fel. Redan nu är den begåvad med en pott mer än vad originalet e... :wink:

30 Jul 2014, 00:01
Profile

Mhmh....detta var ju lite oväntat.

Image

Fick som sagt ingen direkt ordning på distkanalen. Av en ren tillfällighet rörde jag då vid flaskan som utgör steg 2 å 3...å det sprakade till. Å se...det e inte helt rätt. Inte i en maskin som i det närmaste e ny.
Som jag påtalat tidigare e alltså en SoCal tillverkad enl RoHS. Dvs,men blyfritt osv...
Värmde om lödningarna till sockeln,å ut kom en annan förstärkare i lead.

Ridå.

Image

Lattja omkring med den så en stund,var nu medveten om att jag alltså har moddat den enl principer jag vet skall ge resultat sedan tidigare,å efter en del kranande så...visst fan.

Hm. Ridå,för detta innebär som jag ser det att det vettiga att göra e att löda om eländet. Iom det blyfria,å fan vet vilken kvalla det håller,så blir det alltså till att misstänka varenda lödpunkt. Just för att...händer det inte nu kan det mkt väl hända sen. Gud vet vilken form av tenn kineserna använt.
Mao...omständigt,men det blir att fläta av å göra om. :evil:

Image

Rent estetiskt sen. Bytte de flesta av originalrattarna mot chickenheads,å det var som jag ser det en avsevärt vettigare grej. Enkelt att se vad som är ställt var.
Så det får bli en kmpl omgång så fort verkligheten tillåter. På det som sagt har jag tänkt mig göra mig av med den där perforerade plåten med Epi emblemet som i mitt tycke bara ser billigt ut. Drygt 600mm brett å 150mm högt..å se så 20mm tjockt ungefär. Mao blir det en planka som överhandsfräsen får ge en vända,åzzå blir det hela lite JCM-800 av det hela.

Skicket e då inget å gnälla över iaf. Riggen ser i det närmaste ny ut.

Så. Mao ett varningens finger för att den kinesiska lödmaskinen,å sannolikt tennet med,då inte riktigt håller måttet. Mao,gör om å gör rätt.

Oavsett det står jag fortfarande fast vid att detta e mkt pang för pengarna för oss som skruvar själva. Plattformen finns där... helt klart.

En kmpl SoCal halvstack som rigg låg på ung 10 000 som ny. Idag...kostar de en bråkdel. Som sannolik slutsats som effekt av att de som sagt låter sådär som bäst i orört skick.

31 Jul 2014, 22:05
Profile

Image

Gjorde klart den här idag. Den har begåvats med PPIMV,å det gjorde iofs gott men det stora kruxet har utan tvekan varit det med kallödningar.
Farbror frost har varit framme i denna så det vart rent löjligt.

Nu,det sista,var det fasvändaren som trilskades. Fläta av,fläta av....å löda om. Så vart där dels ordning i skiten men även helt annat ljud i skällan.
Eller rättare sagt,nu lät den mkt mer som förväntat i ljuset av moddarna.

Sen en sista infallsvinkel. I likhet med många andra modernare maskiner levereras 412´an med total effekttålighet så det blir trams.
Provade därför att låta två av elementen gå som slavar,å i mitt tycke helt klart till det bättre. Så så får det förbli.

Nu återstår det rent etiska,å dels skall då som sagt den perforerade plåten framtill få stryka på foten till förmån för en planka som får smaka på överhandsfräsen på JCM-800 manér..å på det blir det lite halvfyndig hotrod humor.

Vi satt å spåna på dess logga å...asså,tar man bara bort "Ep" så...ja...ni hajar ju själva.?
Detta blir alltså en I-phone. En 50w I-phone...så får e bli.. :mrgreen:

13 Aug 2014, 00:45
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]