För ett par år sedan bytte jag till mig en Ampeg VT-40 från -76, alltså andra generationen med panelen framåt och den avskydda "Distortion"-funktionen på kanal 1.
Jag har tidigare gått igenom rör m.m. men sedan har har blivit stående länge. Nu har jag på gång en ev. bytesaffär med den och har därför senaste dagarna kollat upp den lite närmare, bl.a. hur den där distkretsen (inte) fungerar.
Kollar man på det schema som jag hade till hands så blir man inte klok alls på hur det ska fungera. Men det har nu visat sig bero på att det schemat är felritat på några punkter. Bl.a. saknas ett par synnerligen viktiga kopplingspunkter, varav en i just distkretsen. Så här ser det ut:
http://www.ampegv4.com/pdf/Ampeg_V4_1976.pdfDet mest korrekta schemat för min förstärkare är detta:
http://schematicheaven.net/ampegamps/am ... 2_vt24.pdfObservera ändringarna som är beskrivna längst ner till vänster.
Jag tror att det innehåller några små ändringar som inte är gjorda i min, vilket tillsammans med datumkoder i förstärkaren tyder på att den är en tidig -76:a.
Hursomhelst. Det som genererar disten är två parkopplade dioder, ingen som helst överstyrning. Samtidigt som disten matas in med signalen efter andra rörhalvan, så genereras även en positiv feedback som ökar signalnivån. Båda sakerna sker samtidigt med en dubbelpot för "Distortion".
Den låter väldigt fuzzigt och hörs som en separat signal som läggs ihop med det rena ljudet. Om man drar på disten på max eller näst intill, så sjunker signalnivån dramatiskt! Helt värdelöst!
Men, det finns ingen anledning att dissa den här förstärkarmodellen för det, för man behöver inte alls använda disten. Om den inte är inkopplad så är det ingen större skillnad mellan de två kanalerna. Den största ljudmässiga skillnaden är att Bright-swithen gör olika saker på resp. kanal. (Skillnader även på utgåvorna.)
Nu har jag kopplat bort de där dioderna, och då blir distfunktionen istället en boost-funktion, som bör kunna användas för att t.ex. höja nivån lite lagom vid solon. Mängden boost ställer man med Distortion-ratten och har man fotomkopplare så har man on/off där.
Men, det vore ju kul om man kunde få till en fungerande dist med det som finns till hands, helst utan större ombyggnader, då det ju är etsade kretskort i dessa maskiner.
Så frågan är, har någon gjort något lyckat labbande med en så'n här, eller kan någon komma med något förslag utifrån schemat?
En bild också: