View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 08:29

Reply to topic  [ 11 posts ] 
EL84:or som pallar anodspänning i Mesa Boogie Studio .22 ? 
Author Message

Post EL84:or som pallar anodspänning i Mesa Boogie Studio .22 ?
Hallå.
En MB Studio .22 står på arbetsbänken, och slutrören ser lite murkna ut. Skramlar när man knäpper på dem. Åsså har jag TAD:s EL84M hemma på hyllan. Om vi bortser från att Mesa Boogie har egna märkta rör som är matchade att passa bias:en i stärkaren, har någon/ni nån erfarenhet av om TAD EL84M känner sig bekväma med den ganska höga anodspänningen som maskinen puttar ut (~395Vdc enligt schema)? Eller andra generella erfarenheter av vilka EL84:or som "passar" i Mesa Boogie?
Tack för svar.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

05 Mar 2014, 18:18
Profile

Post Re: EL84:or som pallar anodspänning i Mesa Boogie Studio .22
Svar JA dom ska palla. EL84M, M i detta fall ska stå för militär version och dessa ska klara 400V vad jag vill minnas.
Men hade det varit jag hade jag höjt värdet på SGM till 1K eller kört med Zener tricket.

Sen kan det vara lite meckigt att få till bra bias på denna o andra mesa med den typen av fasvändare, man måste hålla koll på bias, SG spänning och punkt F.

05 Mar 2014, 19:14
Profile

Tack Owe!
Tror jag får avhålla mig från ändringar på SGM etc. då ägaren inte önskar någon moddning.

05 Mar 2014, 20:10
Profile

AHjelmAmp wrote:
Tack Owe!
Tror jag får avhålla mig från ändringar på SGM etc. då ägaren inte önskar någon moddning.

Det är inte moddning utan funktion , du kommer nog märka detta när du börjar mäta om du inte har turen med att dom nya rören mäter samma som Mesa hade innan.

05 Mar 2014, 20:17
Profile

Spänningarna du pratar om är inte ovanliga i lite äldre maskiner,å just det som får de maskinerna att överleva e att dra ner spänningarna mot g2 anslutningarna.
Iaf i min erfarenhet.

Poängen e den att iom det blir lite av frågan hur mkt. Där får jag säga att slutsatserna för min del e ofullständiga så långt.
Det imperativa förefaller iaf vara att se till att g2 inte kan gå positiv i potential vs anoden. Där e mål 1.
Sen...har provat kring 400VDC många ggr,fast då med g2 från 360VDC och ner. 350VDC...320VDC...osv osv. Att man kan sänka spänningen till g2 inom rimliga gränser utan att tappa effekt står väl förhoppningsvis helt klart.

Alla de maskinerna enl ovan rullar och går hur snällt som helst fortfarande.

En som jag ser det vidare fördel med zener metoden är att du får ett rappare slutsteg när du pressar en såpass "liten" maskin.
g2 drar ju inga jättemängder med ström i EL-84 fallet varför iaf jag klarat mig med zeners på tex 50V å 5w ledigt..
Saken är den,i min mening,att en maskin på ~20w via tex 2st EL-84´or just riskerar att gå på fullt spett mer än tex motsvarande 50w alt 100w maskin.
På fulla spett upplever vi oftast nån form av spänningssvikt som av effekt av dimensioner av PT mm,och just det spänningssviktet är ju vad vi vill undvika för att tex inte belasta g2 på ett sätt det inte är designat för.
Anoderna i sin tur är ju gjorda för att ta lasten/stryk,så att "rikta" lasten dit tex medelst zeners är som jag ser det en god ide i fallet med mindre maskiner.

Mer kraftfulla maskiner,där blir det i min mening en avvägningsfråga. En bla beroende på vad man söker som beteende.
Tex en 50w eller 100w maskin..inte alls lika säkert att zener metoden skapar det man önskar.

06 Mar 2014, 00:29
Profile

Om de EL84M du redan har inte klarar ngn längre tids eksploatering så heter räddningen 6P14P-EV original NOS ex Soviet äkta milspec. Plug & Play, behövs inga som helst ändringar i förstärkaren upp till dryga 400V B+. De är nte dyra heller.t.ex: http://www.ebay.com/itm/NEW-TESTED-MATC ... 1251469965
F.ö.
Märk väl, nyproducerade rör med kreativa bokstavskombinationer, som aldrig funnits förr, skall behandlas med stor dos av skepsis. Detaljerade specifikationer för dessa rör är näst intill omöjliga att finna så många påståenden går inte att verifiera.
Zener: den är jag skyldig till men tar inget ansvar för den groende hajpen. Rekommenderades som lösning på ett konkret problem. Så, ifall ngn inte hör skillnaden i ljudet - skyll inte på mig. :P
Jag har en, variabel medelst en ratt, Zener-krets på labbänken. Får se vad den kan göra för underverk :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

06 Mar 2014, 12:30
Profile WWW

Personligen förhåller jag mig skeptisk till preventiva skyddsåtgärder sålänge det inte finns väl dokumenterade problem. Käkar stärkern rör? Nähä, då finns det väl ingen anledning att biffa upp SGM (försåvitt man inte gillar feelingen). Klang och spelkänsla är rättesnöret, och kom inte och säg att det inte påverkas av att man micklar med SGM. När det gäller spänningar, kolla databladen en gång till. Oftat misstolkar man angivna anodspänningar, de som regel är riktlinjer utifrån (för hifi) optimala driftsförhållanden gällande distortion, inte max vad röret tål. 6v6: har t.ex använts i tv-apparater vid 1200v. Jag har haft en Mesa med 430v på 4 EL84:or. No problems, det gick t.om att öka tomgångsströmmen något. Det rören tar stryk av är värme, dvs anodförlust (som i sin tur hämtar sina elektroner från katoden, som så småningom brinner slut. I princip, alltså), inte spänning. EL34:or i en Music Man med 800v håller längre än en Marshall med 440v, därför att de går i klass B.
En helt säker stärkare är som en helt säker lekplats för barn; det går inte att leka där.
PS: därmed inte sagt att jag dissar zenerlösningen, verkar väldans intressant. Ur sonisk synvinkel, nota bene....

http://kuhnamps.com

06 Mar 2014, 16:19
Profile ICQ WWW

Quote:
En helt säker stärkare är som en helt säker lekplats för barn; det går inte att leka där.

Bra sammanfattat :wink: " Det låter alltid som bäst strax före det börjar ryka "

06 Mar 2014, 17:13
Profile

Martin Kuhn wrote:
Personligen förhåller jag mig skeptisk till preventiva skyddsåtgärder sålänge det inte finns väl dokumenterade problem. Käkar stärkern rör? Nähä, då finns det väl ingen anledning att biffa upp SGM (försåvitt man inte gillar feelingen). Klang och spelkänsla är rättesnöret, och kom inte och säg att det inte påverkas av att man micklar med SGM. När det gäller spänningar, kolla databladen en gång till. Oftat misstolkar man angivna anodspänningar, de som regel är riktlinjer utifrån (för hifi) optimala driftsförhållanden gällande distortion, inte max vad röret tål. 6v6: har t.ex använts i tv-apparater vid 1200v. Jag har haft en Mesa med 430v på 4 EL84:or. No problems, det gick t.om att öka tomgångsströmmen något. Det rören tar stryk av är värme, dvs anodförlust (som i sin tur hämtar sina elektroner från katoden, som så småningom brinner slut. I princip, alltså), inte spänning. EL34:or i en Music Man med 800v håller längre än en Marshall med 440v, därför att de går i klass B.
PS: därmed inte sagt att jag dissar zenerlösningen, verkar väldans intressant. Ur sonisk synvinkel, nota bene....

zener på SG resulterar för mig i mer attack mer dynamisk följsamhet skall tilläggas att jag kör 22-56 ohm direkt på rörsockeln för att minimera RF .... ( enligt herr voodos rek..)
fast zenergrejen har jag faktist testat förut... men pga (mindre tekniskt kunnande om SGM vara eller icke vara ) så lät jag iden förfalla då jag inte förstod vitsen egentligen då ( det fungerar endå o brölar) o byta rör har man ju gjort i service syfte ... gissar starkt på att det kommer skotta mindre slutrör med zener regleringen

06 Mar 2014, 23:22
Profile WWW

@ Martin.
Nja.
Ett faktum är att skärmgaller inte designas för ngn menlig last vs vad tex en anod gör. Hur mkt står klart angivet i respektive rörtyps datablad. Av den enkla anledning att de är skärmgaller. Dvs,det är inte skärmgallrets uppgift att hantera någon menlig last.
Att därför gå utanför spec på mer än ett av ett datablads punkter..ptja,frågar du mig..then you´re on your own.
Till saken hör som jag ser det det jag skriver ovan. Att det med skärmgallers uppgift av många,om än kanske inte dig,är missförstådd.

Att där finns soniska skillnader i det med hur man hanterar matningen av skärmgaller kan vi kanske också ställa bortom tvivel,men se där e vi som jag ser det nere vid det du återgett så sant som det kan vara sagt sedan tidigare.
"Låter det bra så ÄR det bra".
Precis.

För egen del ser jag definitivt inte det med bruk av zeners som nån "cure all". Inte för fem flata ören en gång,men jag står oavsett däremot bi det jag skriver ovan.
En mindre maskin äskar helt klart att oftare gå på gränsen...varför det beteende zener lösningen för med sig e ngt jag personligen tycker kan tala till dess fördel i fallet. Det finns fler sådana exempel,och om vi inte låser fast oss vid en given syn utan backar ut lite å betraktar det lite mer från ovan så kanske vi kan enas om att det ena inte utesluter det andra eller är mer rätt alt fel än det andra.
Som sagt,låter det bra så ÄR det bra.

Om vi däremot kikar på designer där man med direkt berått mod rent tekniskt gått utanför spec på mer än en punkt(kanske framför allt g2 matning),jag då kommer det som jag ser det i en annan dager. Då handlar det om att få apparaten att överleva,tex med "moderna" rör et al.
Där kan zener metoden vara den direkta räddningen i fallet. Jaaa...det kan finnas fler lösningar på problemet,givetvis kan det det,men om vi ser det hela ingenjörsmässigt så är zener lösningen faktiskt rätt elegant.?
Den löser uppgiften. Den är enkel. Den är billig. Den är tillförlitlig.
Redan där har vi många rätt...

07 Mar 2014, 00:34
Profile

Tack för respons. Den puttar ut 390Vdc vid första lyten, men den har dropresistor på hela 56k ner till skärmgallermatningen, vilken hamnar på 280V. SGM dessutom 470 ohm, så den får förbli omoddad.
http://www.classictubeamps.com/schemati ... ematic.pdf

10 Mar 2014, 16:39
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]