View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 21:34

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Meck med -66 Super Reverb 
Author Message

Post Meck med -66 Super Reverb
Här kommer en goding till, en -66 Super Reverb , Hagströmimport. Den har vält under transport och tystnat.

Jag antar att det är en AB763, men ska kolla närmare en annan dag, fick hem den ikväll. Utgångstrafon är från -65 , drossel o PT från -66.

Lite observationer och funderingar runt svenskanpassningen:

- Standby är borttagen
- Glödsäkring, 8A
- Huvudsäkring är borttagen, istället finns en S1 (315mAT) och S2 (400mAT), som verkar säkra av sekundärlindningen mot likriktarröret.

En snabb okulärbesiktning visade att S1 och S2 var fel, 3.15AT (!!!) i båda hållarna. Skyddsjorden hade antingen släppt eller också hade den inte
lötts dit efter byte av sladd. Den hängde lös i lödöglan.

Gör kväll nu och kollar vidare i morgon kväll.. bilder följer, den är i bra skick !

LF Audioservice

05 Mar 2014, 22:19
Profile WWW

Post Re: Meck med -66 Super Reverb
Japp du fick nästan med alla SEMCO ändringarna, tror du finner ett motstånd på 1K innan reverbtrafon med om du kollar :wink:

06 Mar 2014, 08:48
Profile

Amp Healer wrote:
Japp du fick nästan med alla SEMCO ändringarna, tror du finner ett motstånd på 1K innan reverbtrafon med om du kollar :wink:

För att droppa spänningen till 12AT7:an i reverbkretsen ? Ser att den får 450V på anod enligt schema.

Likriktarröret saknas, men jag förmodar att det är en GZ34 som ska sitta i en -66:a, 5U4GB kom först -68 enligt den info jag hittar..

Förstärkaren hade precis fått kondingbyte när olyckan inträffade, så jag ska kolla vad som sitter där ikväll, det var bytt i preampen
iaf. De stora keramiska skivkondingarna har fått vara i fred.

LF Audioservice

06 Mar 2014, 09:59
Profile WWW

Lite mer tester idag, provade alla preamprör i min DeLuxe och allt verkade lira. Högtalarna - check. Testade alltihop och den lät kraftlöst och komprimerat. Drog man upp volymen på Normalkanalen så lät det som vibrato. Vid snabb koll av spänningarna till V1 o V2 så låg V1lite lågt och V2 skyhögt över schemat. Orsaken var att den som bytt kondingar också bytt ut lite resistorer och satt ett 4.7 ohms motstånd istället för det 4K7 som ska sitta mellan "C" o "D" noderna.

Det blev bättre efter byte av motståndet, men nåt stämmer inte i Vibratokretsen, kollar vidare i morgon..

Bilder:

http://s1012.photobucket.com/user/Tunby ... verb%20-66

LF Audioservice

Last edited by bb5000 on 10 Mar 2014, 13:36, edited 1 time in total.

06 Mar 2014, 22:42
Profile WWW

bb5000 wrote:
För att droppa spänningen till 12AT7:an i reverbkretsen ?

Borde inte det vara bra att sänka spänningen till drivröret om man tänker på livslängden för 12AT7 röret? Jag har sänkt spänningen till reverbedrivröret i ett par byggen men då avkopplade jag också.

07 Mar 2014, 08:47
Profile

busse wrote:
bb5000 wrote:
För att droppa spänningen till 12AT7:an i reverbkretsen ?

Borde inte det vara bra att sänka spänningen till drivröret om man tänker på livslängden för 12AT7 röret? Jag har sänkt spänningen till reverbedrivröret i ett par byggen men då avkopplade jag också.

Tja, men så är det det där med att modda original...

Allt blev bättre nu med rätt drop-resistor, Reverb o Vibratot lirar som det ska. Lite konstigheter dock:

1. V1, där ska vi ha 270V på anoderna enligt schema, där har jag 230V ca just nu. Katodresistorn på V1A är numera på 1.75K då den har driftat med åren, det har iofs alla kolmassamotstånd (en del hade redan bytts ut).
EDIT: Bytte V2 o V1 och problemet flyttades till V2...båda rören är Philips ECC83 men det ena verkar orsaka ett rejält spänningsfall.
2. Normal-kanalen låter i mina öron lite svagare nu, förmodligen pga 1. Fixat.
3. Vibrato-kretsen, enligt schema ska där vara 390V på 12AX7:ans ena anod (efter 10M motståndet)..men ska man ta ett medelvärde där ?
Med vibratot avstängt har jag ju 470V på anoden, och med tillslaget vibrato så far det ju upp o ner hela tiden...EDIT: Speed på max o max Intensity så hamnar man rätt.

Slutrören är i våldsam obalans..45mA på det ena, 29mA på det andra så här byter jag. Drygt 480V på anoderna.

LF Audioservice

07 Mar 2014, 10:31
Profile WWW

Hej,
se svar i tråden
viewtopic.php?f=24&t=92480

https://www.facebook.com/ahjelmamp

10 Mar 2014, 16:58
Profile

bb5000 wrote:
Amp Healer wrote:

För att droppa spänningen till 12AT7:an i reverbkretsen ? Ser att den får 450V på anod enligt schema.

Likriktarröret saknas, men jag förmodar att det är en GZ34 som ska sitta i en -66:a, 5U4GB kom först -68 enligt den info jag hittar..

Förstärkaren hade precis fått kondingbyte när olyckan inträffade, så jag ska kolla vad som sitter där ikväll, det var bytt i preampen
iaf. De stora keramiska skivkondingarna har fått vara i fred.

Jag har ett "original" Hagströms schema till en super, där alla ändringar är inritade.
Angående motståndet innan reverbtrafon står det skrivet med skrivmaskin: säkerhetsmotstånd får ej bytas.

Om du menar dom stora keramiska skivkondingarna som sitter i tremolot ? Så brukar dessa många gånger sitta med korta leads och vara "boven i dramat" när det kommer till tickande tremolo, men funkar tremolot som det ska är det ju bara o behålla dom.

11 Mar 2014, 09:19
Profile

Amp Healer wrote:

Jag har ett "original" Hagströms schema till en super, där alla ändringar är inritade.
Angående motståndet innan reverbtrafon står det skrivet med skrivmaskin: säkerhetsmotstånd får ej bytas.

Om du menar dom stora keramiska skivkondingarna som sitter i tremolot ? Så brukar dessa många gånger sitta med korta leads och vara "boven i dramat" när det kommer till tickande tremolo, men funkar tremolot som det ska är det ju bara o behålla dom.

*tummen upp* , den låter svinbra nu så jag gör inget mer med den nu än att byta 27K-motståndet på biaspoten till ett 22K för att få lite bredare svep.

LF Audioservice

11 Mar 2014, 10:07
Profile WWW

Glömde.
Drygt 480V på anoderna, låter ju lite mycket, har du bytt till 240V tappen? (lätt att glömma ;))

11 Mar 2014, 10:14
Profile

Amp Healer wrote:
Glömde.
Drygt 480V på anoderna, låter ju lite mycket, har du bytt till 240V tappen? (lätt att glömma ;))

Tja, det ligger närmare 470 nu med 235VAC från vridtrafon och nya slutrör, tappen som används är f ö Svart/gul...220V mao...

ska testa svart/grön o svart/röd då...

450V på anod på 240V-tappen och 6.3 på glöden vid 235-240VAC från vridtrafon, så får det bli, tack för tipset !

LF Audioservice

11 Mar 2014, 10:53
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]