|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Meck med Blonde Bassman, äkta vara den här gången
| Author |
Message |
|
bb5000
|
 Meck med Blonde Bassman, äkta vara den här gången
Jahapp, man har precis lämnat från sig en 6G6A-klon och får in en riktig goding, en Hagström-importerad 6G6B (-63, -64 ?) En stärkare som mest stått tyst de senaste decennierna men ändå ser ut att ha varit med om en del, använd av en gammal jazzgitarrist och nuvarande ägare är nog ägare #2..
Det har ju skrivits en del i forumet om de här , så vad jag förstår så är utgångstrafon (en Fender 125A13A) egentligen en 4-ohms trafo (som var original) men att Hagström märkt om utgångarna till 16 ohm. Huvudsäkringen är 3.15AT (vilket stämmer med tidigare trådar), den har dessutom kompletterats med glödsäkring på 6A o B+ säkring på 200mA. 4st RCA 7025:or i preampen och två olika gamla 6L6GC, ett Tungsram och ett RCA "Black plate". Strömtrafon är en Hagström (med smältsäkring) och anodspänningen blir ca 500V vid 220VAC från vridtrafon, väldigt högt för en 6G6-B, typ 70V över design.
Förstärkaren hade tystnat vid test, det visade sig att två jordkablar från preampen som var lödda i chassit hade släppt. Fixade det och har nu ljud i lådan med nyare rör (ville inte riskera de gamla vid test).
Då är frågan hur mycket vintage-taliban man ska vara. Det är gamla originallytar överallt (filter , bias o preamp) med papphöljen, märke Astron. Inga bubblor eller läckage. Man har frångått schemat på exportversionen som det ser ut. Första filtersteg är 70uF/350 + 70uF/350 i serie jämfört med 20uF/600 & 20uF/600 parallellt i original. Kanske var RCA 6L6GC originalrör i den här stärkaren (5881 i schemat) pga de höga spänningarna från Hagströms trafo.
Jag tänkte i alla föreslå byten av alla elektrolyter o ev slutrörsbyte om det är för stor obalans mellan RCA o Tungsramrören. Jordningen är ju som den är och jag vete tusan om jag vill ändra på nåt sånt i en gammal stärk, får se hur mycket den brummar när allt det andra är fixat.
Jag har testat stärkaren med en 8-ohmslåda förresten...är originallådan på 16 ohm förresten i den svenska importversionen ?
EDIT: Ja, just...den saknar Standby-switch vilket originalschemat har. Bildlänk kommer framöver.
_________________/Lasse LF Audioservice
Last edited by bb5000 on 26 Feb 2014, 11:57, edited 2 times in total.
|
| 25 Feb 2014, 13:59 |
|
 |
|
bb5000
|
 Re: Meck med Blonde Bassman, äkta vara den här gången
Dåså, fixad. Slutrören var väldigt obalanserade , RCA-röret låg på 23W effektförlust ! Ett par matchade JJ sattes dit. Nya lytar. Ett par av preamprören är lite mikrofoniska , men de får sitta i tills vidare. Bilder: http://s1012.photobucket.com/user/Tunby ... sman%20-64
|
| 25 Feb 2014, 21:22 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Ser jätte bra ut Lasse, föredömlig renovering/servis !
angående Standby-switch så ogillade SEMCO den och ville ha bort den, vilket iofs inte var fel då det inte var den bästa lösningen. Om du tänker sätta in en så har jag en lösning på det, tyvärr har jag inte möjlighet att lägga in bilder.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 25 Feb 2014, 22:51 |
|
 |
|
bb5000
|
Amp Healer wrote: Ser jätte bra ut Lasse, föredömlig renovering/servis !
angående Standby-switch så ogillade SEMCO den och ville ha bort den, vilket iofs inte var fel då det inte var den bästa lösningen. Om du tänker sätta in en så har jag en lösning på det, tyvärr har jag inte möjlighet att lägga in bilder. Tack,men det tar emot lite att modda ett original (även om det är en svensk modifiering från början)..
|
| 25 Feb 2014, 23:26 |
|
 |
|
Axewall
|
En rörmeckare i Tunbyn  Där har man ju åkt förbi flera gånger på cykel, moped eller i 123GT  Är själv uppvuxen på Hemmanet, Svartvik. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 26 Feb 2014, 18:03 |
|
 |
|
bb5000
|
Japp, har bott här sen 1990, från Mariestad ursprungligen men kom via Skövde till Sundsvall 1988 när jag slutade i dansbandssvängen.
|
| 26 Feb 2014, 19:00 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|