Jag får hur jag än vänder på det återigen säga att det finns mkt att lära av historia.
Vidare är jag fortfarande fast inställd på att sann ingenjörskonst är att göra ngt mkt dyrt väldigt billigt,alt göra ngt mycket komplicerat väldigt enkelt.
Nu e det så att jag idag tog emot ett par gamla Philips brödrostar av typ 6411 samt 6431. Den första en maskin med 4st EL-81 i arslet som får signal via en concertina. Den senare ett MONSTER baserad i 4st EL-34´or som ges hälsosamma 800VDC+ i anodspänning.
...som det sagts så många gånger förut,"you do the fuckin math!"
I det att jag bara kikat över dessa maskiner så kom jag att reagera på att på utgångstrafo satt det ett par märkliga som pilar från resp sida in mot centertapp...
I det att jag då läste manualerna (eller läste å läste..jag behärskar iofs ett större antal språk,men jag garanterar att flamländska inte e ett av dem..

Hur som helst,med kunskaper från tyska,engelska och franska så fattade jag iaf merparten av det jag läste så..)
..så framkom att dessa "pilar" benämndes just "funkenstrecke". Aldrig sett på en röris förut.
http://de.wikipedia.org/wiki/FunkenstreckeNu förvisso på tyska,men jag hoppas att några av er iaf e mä....
Maskinerna ifråga e ju tillverkade av Philips i Holland i en tid när det verkligen innebar något,varför jag snart nog insåg att..sann ingenjörskonst. Elektromekanik om ni så vill.
"Funkenstrecke" i den applikation vi talar här tolkar iaf alltså som...överslagsskydd.
Hm.
Två små plåtbitar,å med hänsyn taget till att elektricitet alltid slår över enklast från vassa ändar,som har till uppgift att skydda OT´n som jag ser det. Enkel lösning...
Varför hittar vi inte det oftare på OT´s av idag? Vad är anledningen till det?
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.