Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

OT Nättrafo köpes
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=90269
Page 1 of 1

Author:  emaushenric [ 17 Dec 2013, 02:07 ]
Post subject:  OT Nättrafo köpes

Har fått hem en Carlsbro PA 100 (4x EL34) där nättrafon är rökt. Nån stjärna har kört med 7.5A säkring på mains och 10A på HT! :shock:
Förmodligen försökte något geni att få den att sluta blåsa säkringar genom att peta i större säkringar :lol:

Det är en Partridge TH1827 och jag skulle väl helst vilja ersätta den med en annan Partridge men andra tranformatorer lär ju funka också.
Hittar inte jättemycket info om trafon men tror att HT-tappen ska ligga kring 0V-360V (B+ runt 500VDC). Ersättningstrafon måste klara minst 8,1A i glödström då jag ska använda ett gäng ecc83or i bygget :)

Utgångstrafon är en Partridge TH1757. Har tyvärr ingen variac, så jag kan inte räkna ut impedansen på den.

Någon som har någon erfarenhet av dessa annars?
https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... ormer.html

Author:  VacuumVoodoo [ 17 Dec 2013, 02:21 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

emaushenric wrote:
Någon som har någon erfarenhet av dessa annars?
https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... ormer.html

Antingen är det fel i datablad eller så har någon räknat fel.
Dennna skall kunna leverera ca 450-460V DC glättad under belastning.
Skall du driva 4xEL34 och få 100W ut så kommer de att behöva käka runt 560mA, lägg till 40mA för alla ECC83 och spill så behöver du 600mA i likström vid 450V.
Med helvågslikriktning med diod brygga måste du kunna ta ut 750mA AC ur B+ lindningen om man räknar enligt förra seklets ellära..
Datablad säger 450mA. Tryckfel eller räknefel? Bäst du frågar gubben hos TT.

Author:  bb5000 [ 17 Dec 2013, 10:06 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

Men drar 4xEL34 så mycket ström i klass AB P-P ??

Author:  VacuumVoodoo [ 17 Dec 2013, 10:31 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

Ja. Vid full utstyrning 100mA i anodström + 30mA till skärmgaller. Per rör.

Author:  bb5000 [ 17 Dec 2013, 12:38 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

Hmm..... Hammond, Weber m.m specar 400-420 mA på utbytestrafos till Marshall 100W ex..ClassicTone så lite som 290 mA ? Livsfarliga ?

Author:  VacuumVoodoo [ 17 Dec 2013, 13:59 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

De flesta USA trafos är specade på ett kryptiskt sätt vilket ofta gör det svårt, om inte omöjligt, att bedömma om en trafo duger eller inte.
Strömkapacitet t.ex. Anges den som rå AC eller likriktad och glättad DC? Om DC - vilken glättningsmetod (LC eller CLC dvs med kondensator endast efter drossel eller även före).
T.ex. 420mA DC räcker till 100W ut om har ca 550V B+ med CLC glättning. Funkar bra med 4xKT66 eller EL34 om de tål spänningen.

Author:  bb5000 [ 17 Dec 2013, 16:12 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

VacuumVoodoo wrote:
De flesta USA trafos är specade på ett kryptiskt sätt vilket ofta gör det svårt, om inte omöjligt, att bedömma om en trafo duger eller inte.
Strömkapacitet t.ex. Anges den som rå AC eller likriktad och glättad DC? Om DC - vilken glättningsmetod (LC eller CLC dvs med kondensator endast efter drossel eller även före).
T.ex. 420mA DC räcker till 100W ut om har ca 550V B+ med CLC glättning. Funkar bra med 4xKT66 eller EL34 om de tål spänningen.


Synd att det inte verkar finnas nån tillämpad standard.

Author:  VacuumVoodoo [ 17 Dec 2013, 17:57 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

bb5000 wrote:
Synd att det inte verkar finnas nån tillämpad standard.

Det finns. Spänningar och max strömuttag skall anges som RMS värden med ren resistiv nominell last. Inte likriktad. Kan även anges som nominellt effektuttag i watt. Inte watt RMS, det finns inga sådana watt.
Spänningsvikt mellan tomgång och full last skall också anges, kallas lastreglering och anges i %.

Author:  Tubis [ 17 Dec 2013, 18:51 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

bb5000 wrote:
Men drar 4xEL34 så mycket ström i klass AB P-P ??

Det är bara att räkna baklänges från utgångstrafon. Vet inte exakt vad primärimpedansen ska vara för det uppges så olika i olika tillämpningar men om vi säger 2k lindingsförhållande 15.8 från 8ohmstappen. ca 28.2V krävs för 100W ggr 15 blir ca445V över primären. Det blir 222mA genom hela lindningen vilket blir det dubbla till alla 4 rör 444mA eftersom varje rör bara suger sin ström genom halva lindingen. 444mA DC blir väl i sin tur 621mA AC. Sen är det förluster och sånt på vägen. Får lite högre än Alex så det är väl fel primärimpedans eller räknefel.

Author:  zven [ 17 Dec 2013, 21:00 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

vad betyder egentligen Hammonds @??
372JX
Sec. 1: 300-0-300 V @ 288 mA

Sec. 2: 5 V CT @ 4 A

Sec. 3: 6,3 V CT @ 8 A



men vad fan betyder @ tecknet..

vet att kevin o Connor sa att det är relativt o att han har belastat just 372JX med 10A på glöden utan problem.....

skall tilläggas att Hammonds trafos lämnar 288mA per sida dvs en 372JX lämnar max 288+288 dvs 578mA tot full wave ct enligt TUT av kevin O Connor o enligt uppgifter från Hammond....
o 288mA 600V utan CT kopplad

Author:  zven [ 17 Dec 2013, 21:06 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

den här borde räcka för dina behov
https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... 372KX.html

eller den här https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... Style.html

Author:  Tubis [ 17 Dec 2013, 21:18 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

(High voltage current is D.C. using C.T.
Full Wave rectifier - capacitor input)
Suck detta skriver de inte Hammond ut i databladen utan verkar vara TT som tagit reda på själva. Det ger ju helt nya möjligheter med alla deras PT.

Author:  VacuumVoodoo [ 17 Dec 2013, 21:42 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

zven wrote:
men vad fan betyder @ tecknet..

det betyder "at" som i 320V vid 100mA belastning
har använts i den betydelsen innan epost i sin enfald började tro sig ha ensamrätt på @.

Author:  bb5000 [ 17 Dec 2013, 21:53 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

Tubis wrote:
(High voltage current is D.C. using C.T.
Full Wave rectifier - capacitor input)
Suck detta skriver de inte Hammond ut i databladen utan verkar vara TT som tagit reda på själva. Det ger ju helt nya möjligheter med alla feras PT.


Ok, men vid Full Wave - Capacitor input är I-DC = I-AC ....men då får man max lasta den med I-AC * 0.62 om man ska köra Full Wave Bridge.... så om den är på 450 mA och man vill köra en helvågsbrygga så får strömuttaget inte vara högre än 280 mA (450 * .62) ?

Author:  Tubis [ 17 Dec 2013, 22:06 ]
Post subject:  Re: OT Nättrafo köpes

bb5000 wrote:
Tubis wrote:
(High voltage current is D.C. using C.T.
Full Wave rectifier - capacitor input)
Suck detta skriver de inte Hammond ut i databladen utan verkar vara TT som tagit reda på själva. Det ger ju helt nya möjligheter med alla feras PT.


Ok, men vid Full Wave - Capacitor input är I-DC = I-AC ....men då får man max lasta den med I-AC * 0.62 om man ska köra Full Wave Bridge.... så om den är på 450 mA och man vill köra en helvågsbrygga så får strömuttaget inte vara högre än 280 mA (450 * .62) ?
Jo snurrade lite där vid centertapp så tar du ju ström från respektive sida fast man får mindre spänning än vid brygga som ger lägre strömuttag.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/