| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Heatsink? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=90066 |
Page 1 of 1 |
| Author: | polifemo [ 08 Dec 2013, 22:36 ] |
| Post subject: | Heatsink? |
Ja, vad kallas "heatsink" på svenska? Jag har fått tag på ett ett antal fina gamla germaniumtrasistorer som jag tänkte bygga lite 60-tals Fuzzar av, och då dessa transistorer är ganska känsliga för värme så vill jag för säkerhets skull ha nå'n liten "metallklämma" eller nå't - som sväljer lite av värmen - att sätta på transistorbenen när jag lödar. Vad kallas det och var köper man? (Skulle en krokodilklämma göra nå'n nytta?) |
|
| Author: | VacuumVoodoo [ 08 Dec 2013, 23:47 ] |
| Post subject: | Re: Heatsink? |
Ja, en vanlig krokodilklämma gör jobbet. |
|
| Author: | spufuz [ 09 Dec 2013, 01:09 ] |
| Post subject: | Re: Heatsink? |
Borde ju avleda rätt bra ja... Jag löder hellre varmt och snabbt än "lagom" och för länge. |
|
| Author: | polifemo [ 09 Dec 2013, 08:29 ] |
| Post subject: | Re: Heatsink? |
Tackar När jag nu hade turen att hitta ett gäng germaniumtranistorer med bra hfe och lågt läckage (med lite tur bör jag kunna få ihop 2-3 Tone Bender Mk1:or, som jag tycker är den coolaste fuzzen som finns. Men mycket knepig att få till) så vill man ju inte bränna sönder dem. |
|
| Author: | d95err [ 09 Dec 2013, 08:48 ] |
| Post subject: | Re: Heatsink? |
Heatsink = kylfläns |
|
| Author: | spufuz [ 09 Dec 2013, 23:56 ] |
| Post subject: | Re: Heatsink? |
d95err wrote: Heatsink = kylfläns Mjoo men han vill ju ha något som sitter på benet som avleder värme när han löder. |
|
| Author: | d95err [ 10 Dec 2013, 09:14 ] |
| Post subject: | Re: Heatsink? |
spufuz wrote: d95err wrote: Heatsink = kylfläns Mjoo men han vill ju ha något som sitter på benet som avleder värme när han löder. Se första meningen i första inlägget... |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|