Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Heatsink?
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=90066
Page 1 of 1

Author:  polifemo [ 08 Dec 2013, 22:36 ]
Post subject:  Heatsink?

Ja, vad kallas "heatsink" på svenska?

Jag har fått tag på ett ett antal fina gamla germaniumtrasistorer som jag tänkte bygga lite 60-tals Fuzzar av, och då dessa transistorer är ganska känsliga för värme så vill jag för säkerhets skull ha nå'n liten "metallklämma" eller nå't - som sväljer lite av värmen - att sätta på transistorbenen när jag lödar.

Vad kallas det och var köper man?

(Skulle en krokodilklämma göra nå'n nytta?)

Author:  VacuumVoodoo [ 08 Dec 2013, 23:47 ]
Post subject:  Re: Heatsink?

Ja, en vanlig krokodilklämma gör jobbet.

Author:  spufuz [ 09 Dec 2013, 01:09 ]
Post subject:  Re: Heatsink?

Borde ju avleda rätt bra ja...
Jag löder hellre varmt och snabbt än "lagom" och för länge. :D

Author:  polifemo [ 09 Dec 2013, 08:29 ]
Post subject:  Re: Heatsink?

Tackar :-)

När jag nu hade turen att hitta ett gäng germaniumtranistorer med bra hfe och lågt läckage (med lite tur bör jag kunna få ihop 2-3 Tone Bender Mk1:or, som jag tycker är den coolaste fuzzen som finns. Men mycket knepig att få till) så vill man ju inte bränna sönder dem.

Author:  d95err [ 09 Dec 2013, 08:48 ]
Post subject:  Re: Heatsink?

Heatsink = kylfläns

Author:  spufuz [ 09 Dec 2013, 23:56 ]
Post subject:  Re: Heatsink?

d95err wrote:
Heatsink = kylfläns


Mjoo men han vill ju ha något som sitter på benet som avleder värme när han löder.

Author:  d95err [ 10 Dec 2013, 09:14 ]
Post subject:  Re: Heatsink?

spufuz wrote:
d95err wrote:
Heatsink = kylfläns


Mjoo men han vill ju ha något som sitter på benet som avleder värme när han löder.


Se första meningen i första inlägget... :wink:

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/