| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Rör förvisso,men en fundering av det slag...
..vi normalt inte tar upp här. Hemma stereo.
Sedan en liten tid tillbaka har jag umgåtts lite med tanken om man skulle handla på sig en gammal rörstereo eller två att köra här hemma. I fallet med tyska e-bay poppar det ju upp gamla grejer allt som oftast,å normalt som jag ser det iaf inte så jävla blodigt dyrt.
Så fråga 1 blir.. Hur många av er använder röranläggningar hemma?
Saken e den att det jag lattjar med lite e att använda typ 2st maskiner som e på sketna 2*6w eller ngt liknande. Om man nu leker med tanken att skapa surround av det....å där har vi fråga 2.
Vad krävs för att köra det hela som surround?
Som ni förstår av effekterna jag lekt med rent tankemässigt handlar detta INTE om att blåsa ut rutor här hemmavid utan att få ett riktigt trevligt rörsound till vardags. Vad tror ni andra?
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 07 Dec 2013, 18:34 |
|
 |
|
peterh
|
 Re: Rör förvisso,men en fundering av det slag...
Racing wrote: ..vi normalt inte tar upp här. Hemma stereo.
Sedan en liten tid tillbaka har jag umgåtts lite med tanken om man skulle handla på sig en gammal rörstereo eller två att köra här hemma. I fallet med tyska e-bay poppar det ju upp gamla grejer allt som oftast,å normalt som jag ser det iaf inte så jävla blodigt dyrt.
Så fråga 1 blir.. Hur många av er använder röranläggningar hemma?
Saken e den att det jag lattjar med lite e att använda typ 2st maskiner som e på sketna 2*6w eller ngt liknande. Om man nu leker med tanken att skapa surround av det....å där har vi fråga 2.
Vad krävs för att köra det hela som surround?
Som ni förstår av effekterna jag lekt med rent tankemässigt handlar detta INTE om att blåsa ut rutor här hemmavid utan att få ett riktigt trevligt rörsound till vardags. Vad tror ni andra? Svar på fråga 1 : Jag . ( en dynaco pas3x + en vta-70, 2X35w och ett par rimligt lättdrivna högtalare) Surround ??? Jag får travestera en kille i sweet spot forum : hade gud avsett att vi skulle lyssnat på surround hade han försett oss med fler öron. 6w är en ok början (om högtalarna är lättdrivna). 15w ( 2 el84 i push pull) är vanligt hos många tillverkare. Byggsats ? Finns massor, t.ex. dynakitparts.com. . Slutligen, jag upplever att jag med bra grejor tenderar att lyssna på ganska låg volym numera, 75 - 80 dB. Det ger inget extra när man redan hör detaljerna. Hög effekt var nog en (o)vana man hade för att imponera.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 07 Dec 2013, 18:49 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
har en pioneer stereo sx34b i källarn.... helrörs reciver....från 1968-69....
4 st ecl82 i slutsteg... funkar men behöver recappning....
|
| 07 Dec 2013, 18:57 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
peterh wrote: Hög effekt var nog en (o)vana man hade för att imponera. Det behövdes effektreserv för att klara dynamiken i musiken på den tiden. Numera är allt komprimerad till bristningränsen (tänk tunnelbana i Tokyo under morgontrafik) så 5W räcker mer än väl för hemmalyssning, det klarar 6db dynamik med marginal till godo. 2st ECL82 ger en komplett 10W PP slutsteg. 4st för stereo. Med drivsteg och fasspeglare. Ytterligare 4st för 4 st SE 3W sidokanaler. Då är bara subban kvar. Den klarar du med 2st 7591 i 22W konfig.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 07 Dec 2013, 19:33 |
|
 |
|
Tubis
|
Nääästa fråga är ju PP vs SE??
_________________ Johan Hansson
|
| 07 Dec 2013, 21:07 |
|
 |
|
FatNeck
|
Jag hade en liten Philips på 2*2,5W och den var tillräckligt stark för mitt lilla musikrum på ca 8m2. 2*1W hade nog varit fullt tillräckligt gissar jag. Philipsen värmde rummet också, för mycket sommartid så den såldes och ersatte av en med transistorer.
|
| 07 Dec 2013, 22:27 |
|
 |
|
Racing
|
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 08 Dec 2013, 00:08 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
VacuumVoodoo wrote: peterh wrote: Hög effekt var nog en (o)vana man hade för att imponera. Det behövdes effektreserv för att klara dynamiken i musiken på den tiden. Numera är allt komprimerad till bristningränsen (tänk tunnelbana i Tokyo under morgontrafik) så 5W räcker mer än väl för hemmalyssning, det klarar 6db dynamik med marginal till godo. ...med viss reservation för att folk som i dagsläget kör lågwatts rör-hifi fortfarande lyssnar en del på dynamisk musik? 
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 08 Dec 2013, 00:27 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Lynxtrap wrote: ...med viss reservation för att folk som i dagsläget kör lågwatts rör-hifi fortfarande lyssnar en del på dynamisk musik?  De lyssnar nog inte på t.ex.Tchaikovskis 1812 utan att springa fram till volymratten när crescendon exploderar och får hela anläggningen att fjärta ut.. Och det lär knappast finnas en lågwattare som klarar Ravels Bolero utan att man har handen på volymratten från början till slut. 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 08 Dec 2013, 01:01 |
|
 |
|
Racing
|
Men sammantaget anser ni iaf inte att iden e helt korkad?
Det jag tänkt mig är antingen en lite kraftigare gammal Fisher alt ngt lite svagare i form av en Siemens,Philips,Tfk osv. Fisher maskinerna jag kikat på har alla varit 2st 84´or i P/P per sida. De mindre har varit med alla möjliga flaskor. ECL-95 osv..
|
| 08 Dec 2013, 13:46 |
|
 |
|
Conviction
|
Shoot! Jag har bara rör-hifi hemma: från ett 2x20W-hembygge som stått och puttrat dagligen sedan 2005, till en Dynaco ST-35, SCA-35, gamla integrerade Eico och Fischer till SE-slutsteg (EL84/ECL82...). För mig har effekten aldrig varit ett problem men det bör väl tilläggas att jag inte lyssnar på dagens superkomprimerade och transientsnabba skit. Men fokus har alltid legat på ett par väldigt lättdrivna högtalare och det som föll mig i smaken var Sonabs OA-12 (och 14, ibland). Jag har ett supersimpelt Dynaco PP-schema som du snickrar ihop snabbt, tillika en tonstack som jag verkligen gillar och som passar som handen i handsken. Nä, jag tillhör inte ingen tonkontroll-maffian. Rum och inspelningar behöver kompenseras 
|
| 08 Dec 2013, 13:54 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Ingen dålig idé i sig. Skall vi sikta in oss på 60-tal så är engelska Leak och amerikanska Scott mina favoriter. Fisher mindre så. Ointressant med apparater från högsta hyllan. Där ställer jag egna alster 
Last edited by VacuumVoodoo on 08 Dec 2013, 14:30, edited 1 time in total.
|
| 08 Dec 2013, 14:10 |
|
 |
|
peterh
|
Racing wrote: Men sammantaget anser ni iaf inte att iden e helt korkad?
Det jag tänkt mig är antingen en lite kraftigare gammal Fisher alt ngt lite svagare i form av en Siemens,Philips,Tfk osv. Fisher maskinerna jag kikat på har alla varit 2st 84´or i P/P per sida. De mindre har varit med alla möjliga flaskor. ECL-95 osv.. ECL95 ???? Apparater med EL84 är bland de vanligaste och dessutom lätta att hålla liv i ( el84 finns nyproduktion och det går att skaffa matchade quads, många el84-stärkare har katodbias med alla 4 rören, därför behöver man matchade quads) Byggsatser finns för hågade ( triodelectrinocs, dynakitparts etc) och trafos nytillverkas. Som begagnat är väl dynacos sca-35 bland det bästa man kan hitta..
|
| 08 Dec 2013, 14:16 |
|
 |
|
bb5000
|
Intressant ämne, jag tänkte bygga en RIAA preamp och ett slutsteg , troligtvis med 6L6GC eller 5881:or , då jag har såna liggande. Typ 2x15 W, och sen försöka bygga ett par högtalare runt Philips AD5200.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 08 Dec 2013, 16:18 |
|
 |
|
Racing
|
Mm..jag e lat. Iom det blir för mig det självklara valet att ge sig i kast med ngt som redan existerar. Billigare å enklare på alla vis från mitt förmenande och i ljuset av vad vissa av de här apparaterna betingar dessutom rent relativt sett billigt. E faktiskt till den grad att jag baserat i tidigare erfarenheter även kikat lite på hybrider av B&O stuk. Dvs kisel preamp med rör PI och slutrör. Eftersom det i detta fallet handlar om att återge mer än att skapa ser jag inte riktigt "felet" i att använda kisel i preampen. Effekt i sin tur inser jag krasst att det inte behövs så mkt. Vi e bara två i lägenheten här..å "mina grannar stampar takten i golvet" känns inte så intressant liksom.. 
|
| 09 Dec 2013, 14:46 |
|
 |
|
Michael
|
Jag har en Rogers stereoförstärkare som du kunde träna på om du är sugen. Har glömt vad den har för slutrör men ecl86 har jag för mig. Den hade varit kul att få igång.
|
| 09 Dec 2013, 16:23 |
|
 |
|
peterh
|
Racing wrote: Mm..jag e lat. Iom det blir för mig det självklara valet att ge sig i kast med ngt som redan existerar. Billigare å enklare på alla vis från mitt förmenande och i ljuset av vad vissa av de här apparaterna betingar dessutom rent relativt sett billigt. E faktiskt till den grad att jag baserat i tidigare erfarenheter även kikat lite på hybrider av B&O stuk. Dvs kisel preamp med rör PI och slutrör. Eftersom det i detta fallet handlar om att återge mer än att skapa ser jag inte riktigt "felet" i att använda kisel i preampen. Effekt i sin tur inser jag krasst att det inte behövs så mkt. Vi e bara två i lägenheten här..å "mina grannar stampar takten i golvet" känns inte så intressant liksom..  Nu skall man inte tro att det är likgiltigt att preampen gär med grus eller vacuum. Tvärtom, så ger ett rörbestyckat ingångsteg ( RIAA) helt andra möjligheter till att låta musiken komma fram. Och är det så att källorna kommer med högre nivå ( CD t.ex.) så behövs kanske ingen förförstärkare alls ( elller möjligen en elementär sådan)
|
| 09 Dec 2013, 19:31 |
|
 |
|
Racing
|
Se där. Då lärde man sig ngt igen. Sägas skall att när vi debatterat kring och provat det med kisel som ingångssteg får jag erkänna att jag upplevt att ngt saknats. Faktiskt. Å andra sidan..hur mkt av det uttalandet som bottnar i ren rörtalibani låter jag vara upp till andra att bedöma.
Men. Helt klart är att det finns de som anser att där är en stor skillnad. Framkommer ju tydligt när man ens bara läser mellan raderna online..
|
| 09 Dec 2013, 22:26 |
|
 |
|
peterh
|
Racing wrote: Se där. Då lärde man sig ngt igen. Sägas skall att när vi debatterat kring och provat det med kisel som ingångssteg får jag erkänna att jag upplevt att ngt saknats. Faktiskt. Å andra sidan..hur mkt av det uttalandet som bottnar i ren rörtalibani låter jag vara upp till andra att bedöma.
Men. Helt klart är att det finns de som anser att där är en stor skillnad. Framkommer ju tydligt när man ens bara läser mellan raderna online.. Du har en stående inbjudan ( gäller även andra )
|
| 09 Dec 2013, 23:25 |
|
|