View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 21:26

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Serie, parallell och stereo koppling av högtalare 
Author Message

Post Serie, parallell och stereo koppling av högtalare
Jag har fått en idé då jag köpt ett Vintage 30 element och det är att kombinera det tillsammans med en Jensen C12K i en Framus låda. Om detta nu låter bra återstår ju att höra så tänkte jag att jag vill ha lådan switchbar mellan 4 och 16 ohm, har 8 ohms element, detta är ju inget större problem men så tänkte också om man skulle kunna välja att köra stereo så man kunde välja antingen V30 eller C12K elementet eller rent av köra varje element med var sin topp.

Nån som har någon bra idé om detta, går det att lösa genom att ha olika switchande jack? Dock är vet jag inte om switchade jack är det säkrast för man vill ju inte att det skall glappa speciellt i serieläget då man kan bli helt utan last. Om det går att switcha med jack tar jag gärna ett schema mest för kul.

Finns det annars någon vridswitch som skulle klara av detta kopplande? Den bör väl palla med en del effekt om man får för sig att köra med en lite kraftigare stärkare.

05 Nov 2013, 14:56
Profile

Post Re: Serie, parallell och stereo koppling av högtalare
Igår så lödde jag ihop en högtalarkabel som seriekopplar två st 8-ohms element till 16 ohm.
Skitenkelt och billigt.

05 Nov 2013, 15:03
Profile WWW

Skavis wrote:
Igår så lödde jag ihop en högtalarkabel som seriekopplar två st 8-ohms element till 16 ohm.
Skitenkelt och billigt.

Den tanken har faktiskt slagit mig att sätta tre telejack på lådan så man har två jack till ena högtalaren och sen ha en kabelstump mellan då man kör parallellkopplat och sen ha en special kabel för till 16 ohm.

Dock så skulle ju en switch inte vara fel för mitt som det är har man glömt specialkabeln och skall köra 16 ohm eller den lilla patchkabeln och så man skall ha 4 ohm från lådan. Inte för att mina grejer lämnar hemmet så ofta nu för tiden men den gången det händer kan man väl ge sig f-n på att man glömt kabeln.

05 Nov 2013, 15:15
Profile

Så här kanske?
Jag googlade fram bilden så jag kan inte garantera dess riktighet.

Image

06 Nov 2013, 11:37
Profile

Den var ju intressant. Men frågan är den om man ändå skall ha en switch så skulle det nog kännas säkrare att låta den sköta allt switchande. En vridswitch med tre lägen där man kunde välja mono 4, mono 16, eller stereo 8 ohm skulle nog kännas tryggare.

Har inte orkat ränka ut hur många poler som behövs för switchandet men, med en 4-polig 3-läges switch skall man nog klara sig. Frågan är om man kan hitta en vridswitch som pallar med strömmen? Jag misstänker att en sån här kan få det stinnt om man pluggar in högtalarlådan till en 100W topp http://www.electrokit.com/vridomkopplar ... agen.44012.

06 Nov 2013, 13:28
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]