View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 23:39

Reply to topic  [ 1 post ] 
Få bort störningar i biastremolo 
Author Message

Post Få bort störningar i biastremolo
Jag funderar över Fenders 6G16 Vibroverb tremolo jag har satt ett sånt i Jonkens Twin och det låter bra men han vill ha djupare tremolo. Testade att byta ut 470K motståndet (note 3 i schemat nedan) men då får jag missljud i form av "tickande" i takt med tremolot.

Finns en Fender som hete 6G9-B Tremolux som har 220K ingen konding (note 4) men har istället en konding 0.05 konding mellan löparen på intensity poten och jord. Denna stärkare skall enligt det jag googlat ha intensivare tremolo. Är det bättre att ha kondingen till jord efter poten då det gäller störningar?

http://www.el34world.com/Hoffman/images ... _AB763.pdf

Så till mina funderingar kunde det vara bra med ett filter i form av ett motstånd med hyfsat lågt värde så man inte sänker spänningen till tremolot så mycket och en elyt till jord och låta tremolot få ett eget filtersteg?

Fundering två, nu tar jag spänningsmatningen till tremolot från B+ på ett av slutrörens rörsockel, skulle det vara bättre att gå med en egen kabel direkt från choken? Kan man få nån jordloop eller liknade på detta sätt?

05 Nov 2013, 15:49
Profile
Reply to topic   [ 1 post ]