View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 23:40

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Skruvar som "håller ihop" trafon, kan dom vara i järn? 
Author Message

Post Skruvar som "håller ihop" trafon, kan dom vara i järn?
Jag håller på med mitt AZ4 bygge och har då konstaterat att nät och utgångstrafo måste vridas i förhållande till varandra mot original placeringen för att inte få brum, enda sättet att få tyst är att lägga ena trafon på sidan. En tanke som slagit mig är att byta ut de fyra skruvarna som "håller ihop" nättrafon mot längre och sen montera den på sidan.

Har för mig att jag nånstans läst att man skall ha icke magnetsiska skruvar till detta, stämmer det? Vad händer om man bara tar vanliga skruvar i järn?

Jag skall villigt erkänna att vänt utgångstrafon utan att då överhuvudtaget haft nån tanke på skruvarna i mitt första bygge en 5F8 Twin byggd av en Earth Revival 212. Har helt enkelt bytt ut skruvarna på utgångstrafon till vanlig M5 gängstång och sen satt svarvade järn distanser mellan trafon och chassit, den stärkaren spelar och lever än i alla fall.

Vad säger ni om detta kan man ta vilka skruvar som helst eller skall man ha några speciella skruvar?

25 Oct 2013, 21:47
Profile

Post Re: Skruvar som "håller ihop" trafon, kan dom vara i järn?
Skulle det normalt sitta rostfria skruv i trafos då? Eller mässing?
Testa med en magnet och se om skruvarna är magnetiska vetja!

25 Oct 2013, 23:12
Profile ICQ YIM WWW

Så vitt jag vet spelar det ingen roll om de är magnetiska eller ej, men däremot ska de vara isolerade i förhållande till chassiet samt eventuella "end bells" (d.v.s. kapslade trafos) eller andra stål/järnbeslag som håller ihop tranfojärnet. En viss del av det magnetiska flödet i kärnan omsluter även skruvarna, och om det finns en galvanisk/elektrisk "väg", typ skruv-chassie-skruv-beslag, så verkar det som ett kortslutet varv som ligger och drar ström och stjäl effekt från trafon. Med lite otur kan det bli hyfsad varmgång i trafon utan att mar tar ut någon nämnvärd nyttoeffekt. Isolera skruvskallar och muttrar med filt/plastbrickor eller någon slags mellanlägg.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

26 Oct 2013, 23:15
Profile

Så om man resistansmäter mellan lamellpaketet som utgör trafonskärna och "end bells" skall man inte få någon kontakt. Så i mitt fall där jag ställt utgångstrafon på svarvade järndistanser med gängstång genom hela skiten är alltså inte så smart gjort. Skruvskallar och muttrar är ju enkla att isolera men i sånt fall skulle jag borda isolera skruvarna där dom går igenom trafon eller skall man tro att det är lack i hålen som isolerar.

På de trafos jag har sett kan jag inte komma på att det är nåt mellan kärnan och end bells fast det behövs väl inte någon tjock isolering där då det finns kanske nåt där i mellan. Eller är det så att man doppar trafon i lack och att den utgör isoleringen?

28 Oct 2013, 09:38
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]