View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 23:49

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Ut trafo för basgitarr på SE EL84 förstärkare 
Author Message

Post Ut trafo för basgitarr på SE EL84 förstärkare
Hej! Jag håller på/planerar att modifiera en gammal dns studio 10 förstärkare.

Steg ett är nu att få en trafo som orkar lite mera, den jag har nu är märkt 10W vilket nog fungerar för gitarr, men
spelar man på en bass så storknar ljudet direkt, det blir bara fjärt dist liknande ljud (men inte dist) även på låg volym.

Förstärkaren är class A Single end förstett med ett EL 84 i slutsteget, där brukar man väl vilja ha en impendans på ca 5k ohm generellt mot ut trafon?
Har letat och kollat och kikat lite överallt, tänkte dock höra här om man kan få lite tips.

Det jag vill ha är alltså en ut trafo med 5k ohm på primären och 8ohm på sekundären (bonus om det finns 8 och 4).
Dock verkar det som alla gitarr trafos är har undregräns vid ca 70-100hz som är för högt för min del, då jag vill att den ska fungera för 5 strängad bas :)

Så jag antar att det är någon tung och dyr hifi trafo som gäller, vad rekommenderar ni? Förstärkaren har väl nån effekt mellan 5-10 watt.

Kommer gärna så billigt undan som möjligt, tittade lite på http://www.edcorusa.com/p/537/gxse15-8-5k
är de bra? Den går ju ifall enligt specsen ner till 40hz vid 15watt, teoretiskd då 20hz vid 7.5 watt?

Eller är det säkrast på att köra på en http://www.edcorusa.com/p/476/cxse25-8-5k
Tråkigt dock att de bara har 1 sekundärtapp på deras ut trafos.
Eller har ni något bättre tips?

Får ursäkta ifall det nu blev ludigt :/
Tack på förhand!

16 Oct 2013, 13:41
Profile

Post Re: Ut trafo för basgitarr på SE EL84 förstärkare
http://www.hammondmfg.com/1627.htm ?

16 Oct 2013, 14:46
Profile

fras wrote:
Hej! Jag håller på/planerar att modifiera en gammal dns studio 10 förstärkare.

Steg ett är nu att få en trafo som orkar lite mera, den jag har nu är märkt 10W vilket nog fungerar för gitarr, men
spelar man på en bass så storknar ljudet direkt, det blir bara fjärt dist liknande ljud (men inte dist) även på låg volym.

Förstärkaren är class A Single end förstett med ett EL 84 i slutsteget, där brukar man väl vilja ha en impendans på ca 5k ohm generellt mot ut trafon?
Har letat och kollat och kikat lite överallt, tänkte dock höra här om man kan få lite tips.

Det jag vill ha är alltså en ut trafo med 5k ohm på primären och 8ohm på sekundären (bonus om det finns 8 och 4).
Dock verkar det som alla gitarr trafos är har undregräns vid ca 70-100hz som är för högt för min del, då jag vill att den ska fungera för 5 strängad bas :)

Så jag antar att det är någon tung och dyr hifi trafo som gäller, vad rekommenderar ni? Förstärkaren har väl nån effekt mellan 5-10 watt.

Kommer gärna så billigt undan som möjligt, tittade lite på http://www.edcorusa.com/p/537/gxse15-8-5k
är de bra? Den går ju ifall enligt specsen ner till 40hz vid 15watt, teoretiskd då 20hz vid 7.5 watt?

Eller är det säkrast på att köra på en http://www.edcorusa.com/p/476/cxse25-8-5k
Tråkigt dock att de bara har 1 sekundärtapp på deras ut trafos.
Eller har ni något bättre tips?

Får ursäkta ifall det nu blev ludigt :/
Tack på förhand!

10w ur en single-ended el84 är nog mest "glädjewatt". snarare 5w. Och det hjälper inte vilken trafo
du byter till. Vill du bygga om så är pushpull ( med el84 kan ge 15w ) vägen att gå. Speciellt för en bas.

16 Oct 2013, 16:19
Profile WWW

Det är inte mera effekt jag är ute efter, utan att det låter som det ska med den effekt jag har :)
Den lilla prutt trafon jag har verkar inte vara förtjust i lågbas :/

Den behöver bara ha volym tillräckligt för att lira hemma/spela in :)
Den första trafon jag länkade till som ska klara enligt specsen 15watt vid 40hz+
Borde ju då klara mitt behov utmärkt?

16 Oct 2013, 16:22
Profile

fras wrote:
Det är inte mera effekt jag är ute efter, utan att det låter som det ska med den effekt jag har :)
Den lilla prutt trafon jag har verkar inte vara förtjust i lågbas :/

Den behöver bara ha volym tillräckligt för att lira hemma/spela in :)
Den första trafon jag länkade till som ska klara enligt specsen 15watt vid 40hz+
Borde ju då klara mitt behov utmärkt?

bas genom 5w till en högtalare med dålig verkningsgrad blir lätt "pruttljud" när den klipper.

16 Oct 2013, 18:19
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]