| Author |
Message |
|
Tubis
|
 Tips, 4kanals switchsystem på tubetown.
Behöver bara köpa till valfria reläer och footswitchar https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... witch.html
_________________ Johan Hansson
|
| 17 Sep 2013, 19:56 |
|
 |
|
spufuz
|
 Re: Tips, 4kanals switchsystem på tubetown.
Det verkar inte framgå om den tar CC?
|
| 18 Sep 2013, 17:33 |
|
 |
|
spufuz
|
Va du färdig med diskussionen där? 
|
| 21 Sep 2013, 09:40 |
|
 |
|
Tubis
|
Du får väl maila tubetown. Jag bara tipsade om den
|
| 21 Sep 2013, 11:10 |
|
 |
|
spufuz
|
Nej, jag behöver inte maila tubetown. Tack för tipset dock! Hade vart kanon om den hade vart användbar, dvs om man kunde styra den med CC. Dessutom kan ju inte 1-4 vara "on" samtidigt, vilket är kasst.
|
| 21 Sep 2013, 13:21 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Kul grej var att jag tänkte på dig Johan när jag tidigare såg detta switchingsystem på TT 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 21 Sep 2013, 22:18 |
|
 |
|
CarlM
|
Tack för tipset!
Den här kanske kan lösa ett problem som jag tog upp i en tidigare tråd. Där jag vill kunna välja en av flera signalvägar. Den här gör väljer en av fyra, frågan är bara vilka reläer som är lämpliga.
Det jag vill ha är ett system där jag kan välja en av följande vägar:
1. via booster/kompressor (Himmelstrutz Miss Nutcracker) 2. via dist (Fetto Deluxe) 3. via fuzz (som jag inte har än.) 4. bypass
Gitarren kopplas till en buffer som sedan är kopplad till alla de fyra "vägarna" och sedan sitter det ett relä på varje "vägs" utgång. Eftersom jag redan kör med MIDI program change kommandon för att styra andra switcherier på pedalbordet, så passa MIDI-funktionaliteten mig fint.
Till det här borde väl kitet funka? Får kolla med TT.
/CM
|
| 22 Sep 2013, 17:24 |
|
 |
|
Tubis
|
spufuz wrote: Nej, jag behöver inte maila tubetown. Tack för tipset dock! Hade vart kanon om den hade vart användbar, dvs om man kunde styra den med CC. Dessutom kan ju inte 1-4 vara "on" samtidigt, vilket är kasst. Den är nog specifikt till för att byta kanal vilket man vanligtvis inte vill att alla 4 kanaker ska vara på samtidigt Jag vet allvarligt inte ens vad CC är för något? Control command?
|
| 22 Sep 2013, 22:09 |
|
 |
|
Tubis
|
_CM_ wrote: frågan är bara vilka reläer som är lämpliga.
DrivICn för reläerna klarar 500mA per utgång.
|
| 22 Sep 2013, 22:23 |
|
 |
|
CarlM
|
Tubis wrote: spufuz wrote: Nej, jag behöver inte maila tubetown. Tack för tipset dock! Hade vart kanon om den hade vart användbar, dvs om man kunde styra den med CC. Dessutom kan ju inte 1-4 vara "on" samtidigt, vilket är kasst. Den är nog specifikt till för att byta kanal vilket man vanligtvis inte vill att alla 4 kanaker ska vara på samtidigt Jag vet allvarligt inte ens vad CC är för något? Control command? CC betyder "continuous controller" http://electronicmusic.wikia.com/wiki/C ... controller Normalt används dock "program change"-kommandon till den här typen av switchning och det är det TT använder sig av och det är det mina prylar använder sig av. Men det är klart att om man vill att switchningen ska ske till exempel vid ett visst blåstryck i MIDI-klarinetten, så får man kanske titta efter något annat. http://www.youtube.com/watch?v=AH_w7AW7jPUOm man vill switcha annat i valfri kombination, så kan man ju använda sig av utgång 5-8. Det är väl bara 1-4 som är för kanalswitchning? /CM
|
| 23 Sep 2013, 09:37 |
|
 |
|
CarlM
|
Tubis wrote: _CM_ wrote: frågan är bara vilka reläer som är lämpliga.
DrivICn för reläerna klarar 500mA per utgång. Jag har tyvärr dålig koll på vilka relämodeller som är bra och lämpliga, men jag hör med TT, så kanske de har något som passar mina behov. /CM
|
| 23 Sep 2013, 11:11 |
|
 |
|
spufuz
|
Tubis wrote: spufuz wrote: Nej, jag behöver inte maila tubetown. Tack för tipset dock! Hade vart kanon om den hade vart användbar, dvs om man kunde styra den med CC. Dessutom kan ju inte 1-4 vara "on" samtidigt, vilket är kasst. Den är nog specifikt till för att byta kanal vilket man vanligtvis inte vill att alla 4 kanaker ska vara på samtidigt Jag vet allvarligt inte ens vad CC är för något? Control command? Nä inte fyra. Men två. Om man t.ex. har en Modena M60/90 eller liknande så vill man använda switchbara driven som extra kanal på de båda kanalerna. Dvs Ch1, Ch1+drive, Ch2, Ch2+Drive för att få i princip fyra kanaler. Tycker de kunde ha tänkt till lite bättre, och som sagt gjort att den svarar på CC om den ska va riktigt användbar.
|
| 23 Sep 2013, 19:44 |
|
 |
|
Tubis
|
Den är väl till för att bygga in i sitt eget stärkarbygge och inte byta kanal i en Elmwood? De allra flesta nöjer sig nog med 4 st kanaler i ett bygge. Tycker den känns enormt hjälpfull för alla som bygger men tycker detta med byte mellan fler än två kanaler är lite för mycket för att bemästra.
|
| 23 Sep 2013, 19:50 |
|
 |
|
spufuz
|
Nu tog jag Elmwooden som ett exempel Johan! Jag uppskattar såna här tips och blev faktiskt rätt glad när jag såg tråden! Kanske därför jag surar lite nu för den inte levde upp till mina förväntningar riktigt. (produkten alltså, tråden är över förväntan) 
|
| 23 Sep 2013, 20:01 |
|
 |
|
Tubis
|
Jo men det du beskriver i Elmwooden blir ju överflödigt eftersom man helt enkelt gör 4 kanaler i stället.
|
| 23 Sep 2013, 20:35 |
|
 |
|
spufuz
|
Men varför begränsa användningsområdet till något så smalt som att växla kanaler på en stärkare, när man kan använda den till att växla av och på loopar etc. som en GCX audio switcher eller liknande produkt? Det står ju inte i din rubrik eller i ditt första inlägg att du avser att produkten endast skall användas för att växla kanaler i en stärkare heller.
En rolig ide är ju att använda den som kanalswitchare i en stärkare och två av de fyra helt individuella switcharna för att få en FX loop före preampen och en efter.
|
| 23 Sep 2013, 21:52 |
|
 |
|
CarlM
|
spufuz wrote: Men varför begränsa användningsområdet till något så smalt som att växla kanaler på en stärkare, när man kan använda den till att växla av och på loopar etc. som en GCX audio switcher eller liknande produkt? Det står ju inte i din rubrik eller i ditt första inlägg att du avser att produkten endast skall användas för att växla kanaler i en stärkare heller.
En rolig ide är ju att använda den som kanalswitchare i en stärkare och två av de fyra helt individuella switcharna för att få en FX loop före preampen och en efter. Men du kan ju använda den till exakt det. Det är bara de fyra första switcharna som bara kan vara en av fyra (d v s kanalval). Switch 5-8 kan du välja i vilka kombinationer som helst. Kolla själv i pdf:en: https://www.tube-town.net/info/datenblaetter/midi/tt-midi-modul.pdf
|
| 23 Sep 2013, 23:11 |
|
 |
|
spufuz
|
_CM_ wrote: spufuz wrote: Men varför begränsa användningsområdet till något så smalt som att växla kanaler på en stärkare, när man kan använda den till att växla av och på loopar etc. som en GCX audio switcher eller liknande produkt? Det står ju inte i din rubrik eller i ditt första inlägg att du avser att produkten endast skall användas för att växla kanaler i en stärkare heller.
En rolig ide är ju att använda den som kanalswitchare i en stärkare och två av de fyra helt individuella switcharna för att få en FX loop före preampen och en efter. Men du kan ju använda den till exakt det. Det är bara de fyra första switcharna som bara kan vara en av fyra (d v s kanalval). Switch 5-8 kan du välja i vilka kombinationer som helst. Kolla själv i pdf:en: https://www.tube-town.net/info/datenblaetter/midi/tt-midi-modul.pdfJag vet det. Jag gav ju just ett exempel på vad man kan använda den till!?
|
| 23 Sep 2013, 23:27 |
|
 |
|
emaushenric
|
_CM_ wrote: ...frågan är bara vilka reläer som är lämpliga. Finder 3022 har jag använt till bla. kanalväxling, en massa switchfunktioner i olika stärkare och i en MIDI-switcher-looper och de fungerar prima, de finns på både tube-town.de och musikding.de. Då kan du äver köpa dessa ifall du inte vill ha alla åtta reläerna på ett och samma kort: https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... s-PCB.html Pinouten och avstånden mellan benen verkar även vara den samma på dessa relän: https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... ---5V.htmlSamt på OMRON G5V-2: http://www.musikding.de/Omron-G5V-2-2xUM-12V_1
|
| 24 Sep 2013, 03:36 |
|
 |
|
CarlM
|
Tack, får kolla upp det när jag kommer hem igen.
|
| 25 Sep 2013, 00:51 |
|
|