View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 22:06



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Använda tvåledare med skräm till ingångsjack 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Jag funderar på om det finns någon nackdel med att använda en tvåledare med skärm från ingångsjacken jämfört med att ha var sin enkelledare med skärm från respektive ingångsjack?

Vid användning med skärmadkabel är det dumt att ha en tvåledare med skärm om man ex skall "fram och tillbaka" till kortet med kablaget för en volymkontroll?

Med en tvåledare känns ju ut smartare genom att man slipper dra mindre med kablar.


17 Sep 2013, 12:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Borde inte spela någon roll. Tänk bara på att du inte jordar skärmen på två ställen bara. gäller även vid enkelledare f.ö.

Det blir lätt stökigt i stärkaren ändå om man är lite kreativ... :D

_________________
/Lennart


17 Sep 2013, 22:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Tänker på överblödning. Krävs nog ett test här. Blöder det över blir det inte tyst när volymen är på noll.

_________________
Johan Hansson


17 Sep 2013, 22:12
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Tubis wrote:
Tänker på överblödning. Krävs nog ett test här. Blöder det över blir det inte tyst när volymen är på noll.


Jag förmodar att du i detta fall med överblödning tänker på om man drar fram och tillbaka till volymen. Ingångsjacken borde väl ha mindre risk för överblödning?


17 Sep 2013, 22:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Ja, menar volymen enbart, vet inte säkert dock.

_________________
Johan Hansson


17 Sep 2013, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Busse,

Om du exempelvis menar att det är dom typiska "Fender ingångsjackarna" och att 68 k motstånden sitter på kortet, så är det helt ok att använda en tvåledad/parad skärmkabel, eftersom signalerna är samma och har lika nivå.

Tvådlead/parad skärmkabel funkar även att samsas om volympotentiometerns send/retur utan komplikationer i dom flesta fall.

Men att blanda höga och låga nivåer i samma parad kabel, speciellt om den ena går till ingången och den andra till utgången i signalkedjan och om dom är i fas med varandra, kanske inte är det bästa valet att köra i samma parad kabel.

Om ingångsjackarna redan är jordade eller volympottens "noll-sida" redan går till jord, så behöver du bara ansluta skärmkabelns jord i ena ändan, i vilken ända brukar dom lärda tvista, men jag brukar jorda i den ändan som redan är jordad, d.v.s. i jackarna eller potten.

--Bosse

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


18 Sep 2013, 02:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Okej då klarnade det lite. Då får det bli dubbelledare från jacket till 68K motstånden före gallret dock så kommer jag att flytta motstånden från kortet till direkt på rörsockeln, det blir ju enklare att få skärmat hela vägen så plus att jag får över tre öljetter till att separera katodmotståndet på första röret och göra in och urkopplingsbar avkopplingskonding.

En följdfråga, hur mycket brukar ni skärma? Från ingångsjacken är väl vanligt men brukar ni skärma efter 1:a gainsteget?


18 Sep 2013, 06:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Även om det är overkill brukar jag som regel använda skärmat till allt som bär signal.
Resonemang enl "better safe than sorry".

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Sep 2013, 13:40
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Jag brukar skärma allt som går från jack, kort eller pot till galler på efterföljande steg.
//Gunnar


26 Sep 2013, 10:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.