| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Jag funderar på om det finns någon nackdel med att använda en tvåledare med skärm från ingångsjacken jämfört med att ha var sin enkelledare med skärm från respektive ingångsjack?
Vid användning med skärmadkabel är det dumt att ha en tvåledare med skärm om man ex skall "fram och tillbaka" till kortet med kablaget för en volymkontroll?
Med en tvåledare känns ju ut smartare genom att man slipper dra mindre med kablar.
|
| 17 Sep 2013, 12:38 |
|
 |
|
Custom Sam
Joined: 27 Dec 2007, 17:17 Posts: 2436 Location: Tjörn
|
 Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Borde inte spela någon roll. Tänk bara på att du inte jordar skärmen på två ställen bara. gäller även vid enkelledare f.ö. Det blir lätt stökigt i stärkaren ändå om man är lite kreativ... 
_________________ /Lennart
|
| 17 Sep 2013, 22:09 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Tänker på överblödning. Krävs nog ett test här. Blöder det över blir det inte tyst när volymen är på noll.
_________________ Johan Hansson
|
| 17 Sep 2013, 22:12 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Tubis wrote: Tänker på överblödning. Krävs nog ett test här. Blöder det över blir det inte tyst när volymen är på noll. Jag förmodar att du i detta fall med överblödning tänker på om man drar fram och tillbaka till volymen. Ingångsjacken borde väl ha mindre risk för överblödning?
|
| 17 Sep 2013, 22:26 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Ja, menar volymen enbart, vet inte säkert dock.
_________________ Johan Hansson
|
| 17 Sep 2013, 22:29 |
|
 |
|
Bo Hansén
Joined: 19 Jan 2009, 02:46 Posts: 179 Location:
|
 Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Busse,
Om du exempelvis menar att det är dom typiska "Fender ingångsjackarna" och att 68 k motstånden sitter på kortet, så är det helt ok att använda en tvåledad/parad skärmkabel, eftersom signalerna är samma och har lika nivå.
Tvådlead/parad skärmkabel funkar även att samsas om volympotentiometerns send/retur utan komplikationer i dom flesta fall.
Men att blanda höga och låga nivåer i samma parad kabel, speciellt om den ena går till ingången och den andra till utgången i signalkedjan och om dom är i fas med varandra, kanske inte är det bästa valet att köra i samma parad kabel.
Om ingångsjackarna redan är jordade eller volympottens "noll-sida" redan går till jord, så behöver du bara ansluta skärmkabelns jord i ena ändan, i vilken ända brukar dom lärda tvista, men jag brukar jorda i den ändan som redan är jordad, d.v.s. i jackarna eller potten.
--Bosse
_________________Hansén AudioGöteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 18 Sep 2013, 02:56 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Okej då klarnade det lite. Då får det bli dubbelledare från jacket till 68K motstånden före gallret dock så kommer jag att flytta motstånden från kortet till direkt på rörsockeln, det blir ju enklare att få skärmat hela vägen så plus att jag får över tre öljetter till att separera katodmotståndet på första röret och göra in och urkopplingsbar avkopplingskonding.
En följdfråga, hur mycket brukar ni skärma? Från ingångsjacken är väl vanligt men brukar ni skärma efter 1:a gainsteget?
|
| 18 Sep 2013, 06:36 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Även om det är overkill brukar jag som regel använda skärmat till allt som bär signal. Resonemang enl "better safe than sorry".
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 18 Sep 2013, 13:40 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Använda tvåledare med skräm till ingångsjack
Jag brukar skärma allt som går från jack, kort eller pot till galler på efterföljande steg. //Gunnar
|
| 26 Sep 2013, 10:37 |
|
|