View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 07:15

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Krankenstein Del2 
Author Message

Post Krankenstein Del2
Det har ju gått flera dagar sedan jag postade sist, så jag gör en ny tråd istället.
Jag har iaf testat att byta ALLA rör samt TL072 transistorn. Lött om hela det stora kretskortet samt rörsocklar. Jag har mätt resistans på alla motstånd och kollat alla potar.
Vad som är lite märkligt är att baspoten på cleankanalen inte ger någon resistans mellan ben 1 och 2, men när jag löder loss den så funkar den som den ska.

Problemen med förstärkaren är som följer (Ignorera det jag skrivigt i förra tråden):

Cleankanalen.
Baskontrollen gör inte ett piss.
Mid funkar och treble gör en minimal skillnad. Lyssnar man riktigt noga så hör man att den gör något, men jag skulle tro att det ska hända bra mycket mer.
I övrigt låter cleankanalen vasst och lite halft basfattigt.

Distkanalen.
Fuldist direkt man nuddar volymkontrollerna. Det är lite skumt med denna kanal, för den har gain och två masterkontroller (se schema längre ner).
Det låter helt enkelt som en blandning mellan en symaskin och en motocross.
Men till skillnad från vad jag kanske skrev sist är att EQ faktiskt funkar på denna kanal.

Snälla hjälp! Jag är så jäkla lost att jag kan inte ens försöka komma på vad jag skulle ens försöka titta efter.

Jag har hittat ett schema som jag ser stämmer:
http://s898.photobucket.com/user/rtill_ ... n.jpg.html
(Schemat går tyvärr inte att zooma in)

11 Sep 2013, 12:38
Profile WWW

Post Re: Krankenstein Del2
som sagt kolla pottarna... du har ju hittat fel på en pott :wink: ..... den är av om du saknar kontakt.... o när du löder bort den försvinner brytverkan på den... o den får kontakt igen...

skrev jag inte i den förra tråden att kortet förmodlingen hänger i pottarnas ben i framkant.... stämmer det ?

11 Sep 2013, 13:10
Profile WWW

zven wrote:
som sagt kolla pottarna... du har ju hittat fel på en pott :wink: ..... den är av om du saknar kontakt.... o när du löder bort den försvinner brytverkan på den... o den får kontakt igen...

skrev jag inte i den förra tråden att kortet förmodlingen hänger i pottarnas ben i framkant.... stämmer det ?

Men vadå, jag skrev ju ovan att den fungerar som den ska när jag löder loss den. Det är inte fel på poten alltså. Men någonting gör att jag inte ser någon resistans mellan ben 1 och 2 när den sitter i kretsen. Poten beter sig likadant efter jag lödde tillbaks den.
Eller vad menar du?
(Edit: Fast nu var ju jag lite korkad, man ser ju faktiskt på schemat att ben 1 och 2 ska vara kortade, då är det ju inte så konstigt att jag inte ser någon resistans där.)

Ja, det stämmer att pottarna är fastlödda i kretskortets framkant, men det supportas ingen vikt på dem. Kortet vilar på en massa sådana där distansgängade pelare (som säkert har något fancy namn).

11 Sep 2013, 13:19
Profile WWW

För att vara lite petig, är TL072 inte någon transistor, utan en OP-amp med JFET-ingångar, low noise. Kanske inte så viktigt för ditt problem, men om du börjar felsöka runt den, uppför den sig inte som en transistor.

11 Sep 2013, 13:31
Profile WWW

kjelle wrote:
För att vara lite petig, är TL072 inte någon transistor, utan en OP-amp med JFET-ingångar, low noise. Kanske inte så viktigt för ditt problem, men om du börjar felsöka runt den, uppför den sig inte som en transistor.

OK, jag trodde alla såna där gick under ett stort familjenamn som helt enkelt var transistor. Saker jag helt inte vill se i mina förstärkare i varje fall.. :)

11 Sep 2013, 13:41
Profile WWW

Jag kanske har hittat ett utav felen. Vilket framsteg!
Kolla in schemat, R17. Ett 470K motstånd mot gallret på V3b. På ingångssidan ser signalen normal ut. På andra sidan är topparna krökta i oscilloskåpet.
Nu ska man bara orka att för tredje gången skruva ur kretskortet och byta det där motståndet då.

Edit: Ni kanske undrar varför jag inte bara följt signalkedjan med oscilloskpået tidigare?
Svaret är för att schemat stämmer visserligen, men inte numren på komponenterna. Dessutom är kortet tvåsidigt så man kan inte alltid följa kopparbanorna. R17 är t.ex. R27 på kortet, men det betyder inte alls att t.ex. R18 kommer vara R28. Nej, allt är huller om buller. V1 heter t.ex. V4 på kortet. R1 som i alla vanliga fall är första motståndet på ingången som även i detta fall på schemat, men på kortet är det SGM på V8. WTF liksom.

Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att detta händer, när resistansen över detta motstånd (och de närliggande) stämmer?
Hur kan det då bli fel?

11 Sep 2013, 14:35
Profile WWW

David Wikström wrote:
kjelle wrote:

OK, jag trodde alla såna där gick under ett stort familjenamn som helt enkelt var transistor. Saker jag helt inte vill se i mina förstärkare i varje fall.. :)

Nu är du lite väl mycket rörtaliban! :wink: Halvledare är bra på rätt plats, ibland fan så mycket bättre än rör, och definitivt mer pålitliga.

11 Sep 2013, 15:04
Profile WWW

David Wikström wrote:
Vad som är lite märkligt är att baspoten på cleankanalen inte ger någon resistans mellan ben 1 och 2, men när jag löder loss den så funkar den som den ska.

Men beror inte det på att Bass-poten är reostat-kopplad ?

LF Audioservice

11 Sep 2013, 15:40
Profile WWW

bb5000 wrote:
David Wikström wrote:

Men beror inte det på att Bass-poten är reostat-kopplad ?

Nu svarar du på en fråga som jag själv hittade svaret på. :)
Vet dock inte vad reostatkopplad betyder.

David Wikström wrote:
Fast nu var ju jag lite korkad, man ser ju faktiskt på schemat att ben 1 och 2 ska vara kortade, då är det ju inte så konstigt att jag inte ser någon resistans där.

Söker fortfarande svar på detta:

Quote:
Kolla in schemat, R17. Ett 470K motstånd mot gallret på V3b. På ingångssidan ser signalen normal ut. På andra sidan är topparna krökta i oscilloskåpet.
Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att detta händer, när resistansen över detta motstånd (och de närliggande) stämmer?
Hur kan det då bli fel?

11 Sep 2013, 15:53
Profile WWW

ingen resistance = oändling resistance

bättre att du använder 0 ohm.. = kortslutning.....

11 Sep 2013, 16:14
Profile WWW

zven wrote:
ingen resistance = oändling resistance

bättre att du använder 0 ohm.. = kortslutning.....

Yes, sorry. My bad.

I övrig updatering så har jag nu bytt 470K moståndet (R17 på schemat), och precis som jag var rädd för så kvarstår felet. Topparna är precis lika avkapade som innan. (Gråter lite inombords)
Jag har också kollat varenda komponent i tonstacken på cleankanalen och absolut ingen är det fel på. Helt obegripligt varför inte baspoten påverkar ljudet.

Alltså, för den som har missat. 2st separata kanaler, med 2 olika fel, och jag fattar ingenting. (Vart är smileyn som sliter sig själv i håret?)

Edit:
Passade på att ta ett foto så ni ser hur det ser ut. På ena sidan om 470K motståndet ser sinusvågen alltså helt normal ut, och så här ser den ut på andra (pin 7 på V3).
Image

11 Sep 2013, 16:49
Profile WWW

Nu följde jag inte den andra tråden, men vad har du för spänningar runt om I maskinen?
Har du rätt spänningar osv?
Jordningen ok?
Kan vi få se lite bilder på maskinen så blir det lättare att se saker man kan fråga om etc.

11 Sep 2013, 19:35
Profile ICQ YIM WWW

Det är inget knas med värdena på bas och eller treblekondingen i clean tonstacken? Farbrikationsfel eller att någon varit där och moddat fel?

Fuldist som i distkanalen kan bero på att något eller flera av stegens galler inte har ordentlig resistans till jord, tex som att gainpoten är knas med så den resistans som den borde erbjuda gallret mot jord är glapp i.

Det är normalt att det distar på andra sidan av ett gallermostånd. Det är gallret som klipper vilket är en av distfaktorerna i rörpreamps.

11 Sep 2013, 19:55
Profile

spufuz wrote:
Nu följde jag inte den andra tråden, men vad har du för spänningar runt om I maskinen?
Har du rätt spänningar osv?
Jordningen ok?
Kan vi få se lite bilder på maskinen så blir det lättare att se saker man kan fråga om etc.

1, B+ ca 500-510V
2, All jord och allt annat rent fysiskt ser helt OK ut.
3, Jag vet inte riktigt vad jag ska fota, men kan börja med en överblick:
Image

Tubis wrote:
Det är inget knas med värdena på bas och eller treblekondingen i clean tonstacken? Farbrikationsfel eller att någon varit där och moddat fel?

Fuldist som i distkanalen kan bero på att något eller flera av stegens galler inte har ordentlig resistans till jord, tex som att gainpoten är knas med så den resistans som den borde erbjuda gallret mot jord är glapp i.

Det är normalt att det distar på andra sidan av ett gallermostånd. Det är gallret som klipper vilket är en av distfaktorerna i rörpreamps.

1, Det är en enkel keramisk skivkonding (Syns inte i bild). Verkar normal på alla sätt jag kollat den. Dessutom gett den nya lödningar.
2, Har som sagt inte hittat några jordfel, men jag kan kolla igen sen runt just gainpoten.

Så sinusvågen ser alltså OK ut där?
Du ska se hur det ser ut väl framme vid masterpoten. Ungefär som draculas huggtänder!

Tack för att ni hjälper mig.

11 Sep 2013, 20:35
Profile WWW

David Wikström wrote:
1, B+ ca 500-510V

Kolla alla anodspänningar på rören direkt efter resistorn, direkt på pinne 1 och 6.

11 Sep 2013, 21:05
Profile ICQ YIM WWW

Fan när jag lyssanar på YT klipp så låter den ju verkligen helt förjävligt? Eller låter den fuldist du beskriver ännu värre? Det sista steget innan tonstacken har ju en koppling man vanligtvis inte brukar använda. En bootstrapp där resistorn går till katoden i stället för jord. Kan detta ge en makaber distkarraktär som låter illa?

Testa även så det inte läcker DC från sista anoden till ingången på opampen och testa så att opampens plus och minusmatning är intakt.

11 Sep 2013, 21:15
Profile

Tubis wrote:
Fan när jag lyssanar på YT klipp så låter den ju verkligen helt förjävligt? Eller låter den fuldist du beskriver ännu värre? Det sista steget innan tonstacken har ju en koppling man vanligtvis inte brukar använda. En bootstrapp där resistorn går till katoden i stället för jord. Kan detta ge en makaber distkarraktär som låter illa?

Testa även så det inte läcker DC från sista anoden till ingången på opampen och testa så att opampens plus och minusmatning är intakt.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

de, skriker som en gris.... tydligen nån dimebag darrel grej obs finns en liten mini omkopplare som går o koppla bort bootstrappen :roll: :roll:

Last edited by zven on 11 Sep 2013, 21:51, edited 1 time in total.

11 Sep 2013, 21:36
Profile WWW

Kan du inte injicera en audiosignal på signalgallret på V2.2 för att se om allt efter tonstacken lirar ?

LF Audioservice

11 Sep 2013, 21:39
Profile WWW

tror nog tubis är nåt på spåren... den där op ampen är med i distljudet.. o blide fel runt spänningsmatningen så lär det bli ännu mer skrik som gris....

11 Sep 2013, 21:41
Profile WWW

en signalgenerator 1khz testa o plugga in dig i mellan stegen...

förresten det finns väl en efx send return på dessa? har för mig att den kan strula till det en hel del.....

11 Sep 2013, 21:43
Profile WWW

http://img143.imageshack.us/img143/5346/krank.gif

11 Sep 2013, 21:48
Profile WWW

http://www.aikenamps.com/InputRes.htm

Vad du ser är 'grid current limiting', helt normalt. Sänk signalen in så försvinner det.

Edit. Oj det hände en hel del i tråden medan jag såg på film och försökte svara samtidigt.

11 Sep 2013, 22:32
Profile ICQ YIM WWW

Tack så mycket för alla bra teorier. Jag ska kolla dem alla imorgon.
Zven, det där schemat har jag också hittat, men jag tycker inte det stämmer alls. Däremot det schemat jag länkat till verkar göra det, men allt är så litet att det knappt går att läsa. :shock:

11 Sep 2013, 23:36
Profile WWW

Det där med att injicera signal på andra ställen än inputen vad ju smart. Varför har jag inte tänkt på det förut?? :P

Här kommer lite provsvar. På de tre första förstegsrören har jag följande spänningar:

V1a: 209V
V1b: 236V

V2a: 223V
V2b: 247V

V3a: 241V
V3b: 160V

Den fjärde rörsockeln sitter under ett annat kretskort så den mätte jag inte.

Image
När det kommer till OP-ampen så kollade jag DC på alla pinnar. Det ligger 12V på 4 och 8 som det ska.
Men jag ser bara en signal på 7 och 5. Båda distar på två olika fula sätt. Så här ser signalen ut på 7 (Output B)
Image

Jag testade att injicera signal på ingångsgallren på de tre första rören, och vad som är intressant är att singalen kommer ut helt fine när jag sätter signal på V1b, V2b och V3b, men blir fuldist på V1a, V2a och V3a.
Jag testade också att skicka in signal direkt i FX return och då blir det också bra. Men loopen har en egen volumkontroll så jag testade att vrida på den och när den kommer upp till ca 75% så ändras signalen snabbt från fin sinus till som på bilden ovan.

Ger detta er några nya teorier? För jag är egentligen inte ett dugg klokare.. :oops:

12 Sep 2013, 13:18
Profile WWW

Jag hade fuldist i en av mina stärkare en gång när jag drog upp volymen.. det enda jag fixade som löste problemet var en kallödning till en av burklytarna som gav dålig kontakt...

LF Audioservice

12 Sep 2013, 19:01
Profile WWW

Är du helt säker på att den inte låter så från fabrik?

Låter den lika illa om du sänker volymen som sitter efter tonstacken till absolut minimum så det fortfarande låter om stärkaren?

Koppla in dig på olika ställen i kedjan och lyssna var det börjar låta fel tex genom en kabel till en annan förstärkare.

Kolla inte på scoopet mer för ingen vet hur signalen ska se ut i en hel krankeinstein.

12 Sep 2013, 19:28
Profile

Ja, alltså, det som gör mig helt övertygad till att det inte ska vara såhär är framförallt att det distar tokmycket direkt man bara nuddar gainratten. Dessutom säger ägaren att det inte var så innan och att det är just därför han lämnat den till mig.

Som jag skrev i inlägget innan så testade jag att injicera signal på alla ingångsgaller på samtliga förstegsrör och dessutom lyssnade på signalen. Det låter identiskt med en annan transistor basstärkare som jag inte heller lyckades laga för några månader sedan. Sån där symaskinsäckeldist som när man kopplar en gitarr direkt in i ett mixerbord och tokdistar input-gainen.

12 Sep 2013, 20:02
Profile WWW

"Låter den lika illa om du sänker volymen som sitter efter tonstacken till absolut minimum så det fortfarande låter om stärkaren?"

12 Sep 2013, 20:14
Profile

Gå över ALLA lödningar. Löd om dem allihop.
Man vet aldrig. :wink:

12 Sep 2013, 20:14
Profile ICQ YIM WWW

Vad händer om du trycker på fx boost knappen på baksidan? Den borde koppla förbi opampen i schemat.

12 Sep 2013, 20:19
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next