View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 22:41

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Ecc82 i AC30:n ? 
Author Message

Testade ett ecc82 som ingångsrör i min gamla ac30TB, som jag tycker vrålar på och distar så fort man nuddar volymratten. Fick en mycket trevligare liudbild med 82:an, varmare och renare upp till halva vol. sen spräcker det mer och mer.
Men min fråga till nån som kan: Skadar det stärkarn i tid och längd, eller är det bara att spela på ? :roll:

09 Sep 2013, 22:25
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Ecc82 i AC30:n ?
Krallen wrote:
Testade ett ecc82 som ingångsrör i min gamla ac30TB, som jag tycker vrålar på och distar så fort man nuddar volymratten. Fick en mycket trevligare liudbild med 82:an, varmare och renare upp till halva vol. sen spräcker det mer och mer.
Men min fråga till nån som kan: Skadar det stärkarn i tid och längd, eller är det bara att spela på ? :roll:

Nej det skadar inget.
ecc82 drar lika mycket glöd som ecc83, skillnaden ligger i att ecc82 har en annan karakteristik med bl.a. en lägre förstärkning.

I en hifi hade det sannolikt kåtit sämre, men i ditt fall gör den lägre förstärkningen att du gillar det.

Du kan också prova med ett 5751 ( = ecc83 med halva förstärkningen men i övrigt identiska parametrar )

09 Sep 2013, 22:41
Profile WWW

Du kan inte förstöra ngt nej.

Däremot drar ett ECC82 per definition mera ström än ett ECC83 vilket givetvis gör att preampens spänningar sjunker ngt,vilket i sin tur bidrar till en helt annan karaktär på preampen-det med den avsevärt mindre förstärkningsfaktorn i 82 i sig icke vidtalad.
Vidare ger det beteendet förlorat headroom för handen.

Om du har en AC-30 som distar bara du släpper en brakskit så är det inte normalt. Nu har det förvisso sålts ett otal revisioner av Vox på AC-30 temat,men för att göra en lång historia kort är det högst sannolikt inte däri problemet består.
Vissa resistorer använda av Vox har i likhet med vissa pottar använda av dem en tendens att med åren på ren svenska drifta i värde utav bara helvete.
Ergo sum kan det vara en bra ide att mäta div resistorer invändigt om det är så att den distar mer än normalt. Såväl vad avser topologin kring rören i sig som de sk droppresistorer som återfinns i B+ linan.
Att i samma veva referensmäta div spänningar är i samma veva åxå klokt.

Haft isär gamle Vox´ar där div resistorer driftat iväg till ledigt dubbla värden,och då är det inte så konstigt om det viker sig rent ljudmässigt.

09 Sep 2013, 23:09
Profile

Tackar för svar, då kan 82:an sitta i ett tag. Kan nämna att jag hade den på genomgång hos Owe Amphealer i vintras, han kollade nog igenom det mesta och vet att han bytte alla potar.
Väl hemma med stärken så tyckte jag den var rätt så tystlåten för att va en ac30.
Fick då rådet: byt utgångstrafo. Ja, jag gjorde så och jäääävlar vilket drag det blev, spelar sjukt högt.
Men distar som sagt väldigt tidigt.
Får nog ta en sväng till Owe igen så får han kolla om alla värden matchar efter trafobytet.
Hoppas han kollar tremolo-delen också då, som lagt av.
Han har sagt till mej att han älskar tremolo-felsök. :lol: :wink:

10 Sep 2013, 20:44
Profile ICQ YIM WWW

Ah!
Isf e det en maskin jag å Owe snackat om tidigare tror jag. Han berätta bla om det med pottarnas värden som hade driftat helt åt helvete om inte minnet sviker helt.
Tycker det låter som en klok ide att söka upp hnm igen. Han har koll på vad som e vad i det där fallet.

10 Sep 2013, 23:20
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]