| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| Fyra parallella ingångar till samma gainsteg? https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=87635 |
Page 1 of 1 |
| Author: | busse [ 09 Sep 2013, 13:19 ] |
| Post subject: | Fyra parallella ingångar till samma gainsteg? |
Detta är kanske lite samma som min andra tråd om att göra nåt kul med en brightingång men startar en ny tråd. Går det att på nåt vettigt sätt få till fyra ingångar till samma galler om man inte villa ha signalen hängandes i luften då inget är inkopplat? Har funderat och ritat men lyckas inte få till nåt om man vill ha kortslutning på jacken då inget är inpluggat. Det jag funderar över är ju att om man har ex fyra parallella ingångar med 68K gridstoppers och 1M gallerläcka och kortsluter tre av dessa ingångar till jord då de inte är inkopplade så blir väl gallerläckan de tre parallella 68K motstånden plus ett 1M vilket verkar ge ca 22K. Att det lär funka är väl inga tvivel om men jag misstänker att det blir väldigt svag signal jämfört med två parallella 68K gridstoppers och 1M till jord som det är på en orginal Fender. Detta är det smartaste som jag kommit på ast om jag nu tänkt rätt. Gain 1-4 har jag skrivit beroende på vilka olika gallerläckor som det kommer att bli då 68K motstånden kortsluts, Gain 4 vilket är högst gain vilket det borde bli med 68K, 1M till jord. Gain 3 borde ge 68K, och 68K till jord. Gain 2 borde ge 68K och ca 31K till jord. Gain 1 borde ge 68K och ca 22K till jord. Om jag nu tänkt rätt vill säga. Frågan är som sagt om jag tänkt rätt och finns det nåt annat sätt att koppla det hela så man skulle få de fyra ingångarna mer som på ev 4-håls Marshall eller Tweed Fender med två hög och två låg ingångar trost att dom går till samma rör? Edit: Ser att Gain 3 och 4 skall byta plats Ett schema på hur jag tänkt kopplingen jag beskrivit ovan.
|
|
| Author: | Custom Sam [ 10 Sep 2013, 20:13 ] |
| Post subject: | Re: Fyra parallella ingångar till samma gainsteg? |
Jag har kanske missuppfattat ditt inlägg Busse, men jag tror inte att du menar att ha fyra ingångsjack? Utan du tänker mer allmänt? Jag har tre signaler in till samma gainsteg, och växlar med optokopplare. Inget jordande av signalen någonstans. Det är dels signal direkt från gitarren, dels från V1A och dels från V1B samt en fjärde variant, V1A +B i serie före in till V2 (som egentligen är V1 på Vibratokanalen på min Fenderstärk) I det läget kommer dock signalen från V1B, så inkopplingen där är samma till det gainsteget. |
|
| Author: | busse [ 10 Sep 2013, 22:48 ] |
| Post subject: | Re: Fyra parallella ingångar till samma gainsteg? |
Ja tanken från början är att ha fyra ingångsjack och sen låta två av jacken vara av typen som har en isoleerad DPDT switch inbyggd och lådta ena polen switch in en treblebleed konding på volymkontrollen och på så sätt få ett par normal ingångsjack och ett par bright ingångsjack. Fast det är nog bara att inse att om jag skall få till detta någorlunda vettigt och användbart så är det bara att bygga en relästyrning av det hela så att man växlar mellan ingångsparen och kopplar in bright kondingen då man pluggar in i bright jacket. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|