Jag har bara en erfarenhet angående detta, men den kan jag väl dela med mig.
Jag har två mindre Marshalls, båda handwired, modellerna 1974X (Watkins Dominator rip off) och 2061X. De har ingen choke i originalutförande. Jag testade att köpa en MM choke som är specialgjord till dessa stärkare. Eftersom att jag var lite småskeptisk redan från början så bad jag min kompis som äger en studio att för skoj skull re-ampa och spela in stärkaren före och efter installationen av choken. Vi testade den i båda stärkarna och kunde inte höra den minsta lilla skillnaden, trots att själva gitarren var exakt samma spelade gitarr som gick genom förstärkaren.
Vi gjorde frekvensanalys och de var identiska.
Sedan lät jag en ljudtekniker som brukar jobba i den studion att lyssna. Han tog på sig sig lurar och blundade och efter en minut så sa han att han hörde skillnaden. Han beskrev vad jag skulle lyssna efter, vilket var en lite snabbare attack i basfrekvenserna. Jag tog lurarna och nästan gick in i trans för att höra den. Jag lyckades faktiskt höra skillnaden och höra vilken som var vilken utan att veta vilken jag lyssnade på. Efter att hört skillnaden i ca 30 sekunder så tappade jag det och kunde inte höra den längre.
Så i just mitt fall var skillnaden totalt meningslös, för något man märker betydligt lättare, är den extra vikten som man måste bära runt på men choken installerad.