View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 19:44

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Ampmaker SE-5 
Author Message

Jag har en transistor Marshall Lead20 som jag hade tänkt bygga om till en rörstärkare. Jag hittade http://www.ampmaker.com på nätet och köpte deras 5W byggsats SE-5. Rev ut inanmätet i Lead20:an och ersatte med SE-5. Bygget gick smidigt, det följde med väldigt bra instruktioner. Stärkaren funkade på första försöket och alla spänningar ligger inom intervallen som finns i beskrivningen. Rören är sprillans nya.

Om man har mastern på full och drar på fullt på gainen så låter det betydligt över lägenhetsvolym och det låter dessutom väldigt bra i mina öron. Jag blev däremot lite besviken på att man måste dra ner gainen och därmed volymen väldigt mycket för att få ett rent ljud. Jag har aldrig testat en 5W stärk tidigare. Är det normalt att man måste gå ner så i volym för att få ett rent ljud ?

Attachments:
SE-5.jpg
SE-5.jpg [ 220.84 KiB | Viewed 924 times ]
09 Sep 2013, 19:46
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Ampmaker SE-5
Jag har precis lagat en Madamp J5MK1, en 5W SE med en EL84 i slutsteget, 2 ECC83 i preampen, (lite Marshall-inspirerad).Den har Vol, Gain o Master , där ett gainsteg är urkopplingsbart. Utan det extra gainsteget så kan man dra Vol + Master på nära max (Gain-kontrollen är förbikopplad i det här läget) och det låter då hyfsat rent och högt, speciellt med singlecoil mickar, det blir lite crunch med den SD Humbucker jag har i stallpos på Stratan.

LF Audioservice

09 Sep 2013, 21:33
Profile WWW

Testade med en Strata och det funkade bättre, jag kanske var lite överkritisk när jag testade första gången. Provade att byta rören mot några gamla men det blev ingen hörbar skillnad.

10 Sep 2013, 20:27
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]