View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 08:29

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Fixed vs. Cathode bias 
Author Message

Post Fixed vs. Cathode bias
Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att i princip alla stärkare som kör EL84 använder katodbias medan de som har andra rörtyper använder fixed bias?
För som jag förstår det så kan man väl använda båda typer av bias till alla de vanliga rörtyper som används idag?

(Jag vet att undantag finns, men i stora drag verkar det ju se ut såhär.)

04 Aug 2013, 12:16
Profile WWW

Post Re: Fixed vs. Cathode bias
Äsch, det går nog mest av bara farten, alla vill låta som Vox. ;)
Fender har ju skitit i det med sina Pro Junior och Blues Junior.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

04 Aug 2013, 17:51
Profile WWW

Är det inte så att förstärkare med 2 st EL84 eller 6V6 har katodbias.
dvs förstärkare med ca 15-25 W uteffekt.

Medans förstärkare med 4 st EL84 har fixed bias.
dvs förstärkare med 30-50 W uteffekt.
VOX AC 30 verkar här vara undantaget och ha katodbias, 4 st EL84 delar på ett 50 ohms katodmotstånd

Fördelen med katodbias är ju att den är relativt självreglerande och gör det enkelt att byta rör , man behöver inte biasera om förstärkaren.
Nackdelen med katodbias är ju att man tappar spänning över över katodmotståndet/motstånden och därmed också uteffekt.

Vill man krama ut max uteffekt ur en class AB förstärkare med 2-4 st rör så använder man fixed (eller justerbar) bias.

/Kalle

04 Aug 2013, 18:54
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:

Den uppfattningen härstammar från myten att slutsteget i AC30 skulle arbeta i klass A. Om något så är det en klass AB. Misuppfattningen har sin grund i att många äkta klass A lågeffekt Push-pull slutsteg (kallades "mottaktkoppling" när vikingar härjade på de 7 haven) är konstruerade med katodbias (sälvreglerande gallerförspänning), därmed betyder det inte att alla förstärkare met resistor i katoden arbetar i klass A.
Samtidigt betyder fast gallerförspänning i sig inte att slutsteget arbetar i klass AB, faktum är att de flesta EL84 och EL34 slutsteg, speciellt de med uppskruvad uteffekt arbetar i i klass B. Det räcker bara att kolla t.ex. Telefunkens datablad.
Det går lika bra att få mottaktkopplat slutsteg med fast gallerförspänning att arbeta i klass A och leverera avsevärd uteffekt. Det blir dock oekonomiskt över så där 40W. Som vanligt gäller grafisk konstruktionsmetod med belastningslinjer och andra tricks som vi fick ur UFO-besättningen i Area 51 genom manuell argumenteringsteknik.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

04 Aug 2013, 20:03
Profile WWW

Sustain wrote:
Äsch, det går nog mest av bara farten, alla vill låta som Vox. ;)
Fender har ju skitit i det med sina Pro Junior och Blues Junior.

Ja, Fender verkar ju vara undantagen, men det är väl lite så jag tänkt också, att det har bara blivit så att man fortsätter designa stärkare såhär för att det alltid varit så..?

Kalle_in_Sweden wrote:
VOX AC 30 verkar här vara undantaget och ha katodbias, 4 st EL84 delar på ett 50 ohms katodmotstånd

Vilka stärkare finns det som använder 4st EL84 som har fixed bias?

Quote:
Vill man krama ut max uteffekt ur en class AB förstärkare med 2-4 st rör så använder man fixed (eller justerbar) bias.

Ja, fast det är ju bara på papperet. På min nya Orange kan jag switcha mellan fixed/cathode och katodbiasläget som ger lägre effekt låter för örat betydligt starkare. Det har nog att göra med att katodbias låter väldigt annorlunda gentemot justerbar bias på sådant sätt att det blir ett mycket mer accentuerat (heter det så??) mellanregister, och det är väl där vårat öra är känsligare för volym.

Hur som helst tycker jag funktionen med att kunna välja bias är helt fantastisk och kan inte begripa varför det inte är vanligare..?
Jag menar, vissa stärkare har halv/full effektswitchar som knappt gör någon skillnad. Andra har pentode/triode-switch vilket i min mening bara låter trött i triodläge, medan en bias-switch kan få stärkaren att låta Fender i ena läget och Vox i andra. Med andra ord, en funktion som faktiskt är bra och användbar, och vi snackar 3st komponenter som gör detta möjligt (Switch, effektmotstånd, ellytkonding).

Alex wrote:
Den uppfattningen härstammar från myten att slutsteget i AC30 skulle arbeta i klass A. Om något så är det en klass AB. Misuppfattningen har sin grund i att många äkta klass A lågeffekt Push-pull slutsteg (kallades "mottaktkoppling" när vikingar härjade på de 7 haven) är konstruerade med katodbias (sälvreglerande gallerförspänning), därmed betyder det inte att alla förstärkare met resistor i katoden arbetar i klass A.

Intressant. Tydligt är ju att "de" lurar konsumenten med att vara Klass A utan att vara det, och det är ju klart att det funkar. "Klass A" låter ju helt enkelt som "bäst".
Men jag tänker; om de ändå ljuger, då hade de ju kunnat kalla vad som helst för Klass A? Det blir väl inte mer lögn om man kallar en stärkare med fixed bias för Klass A, eller hur?

04 Aug 2013, 20:10
Profile WWW

David Wikström wrote:
Kalle_in_Sweden wrote:

Vilka stärkare finns det som använder 4st EL84 som har fixed bias?

Man behöver inte leta med ljus och lykta. Peavey Classic 30. Det finns fler.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

04 Aug 2013, 20:17
Profile WWW

Hej
Peavey Classic 30(W) o 50(W) och deras "cloner" (som t.ex. KLD GT30-40) har 4st EL84 med fast styrgallerförspänning ("fixed bias").

Alex; Om slutsteget går Klass B, får man inte då massa övergångsdistorsion ?
Jag trodde i min enfald att det som huvudsakligen skiljer Klass AB o Klass B var mängden tomgångsström genom rören. Ett Klass B slutsteg skulle då ha ingen eller väldigt låg tomgångsström.
/Kalle

04 Aug 2013, 20:28
Profile WWW

Grabbar. Har någon utav er något att kommentera angående:

David Wikström wrote:
Men jag tänker; om de ändå ljuger, då hade de ju kunnat kalla vad som helst för Klass A? Det blir väl inte mer lögn om man kallar en stärkare med fixed bias för Klass A, eller hur?

04 Aug 2013, 20:36
Profile WWW

klass A ( eller AB eller B) har med hur arbetskurvan ser ut.
I klass A drar röret alltid ström, vilopunkten ligger mitt emellan fullt bottnat och helt strypt.
En single-ended har bara att rör och behöver vara i klass A för att kunna följa signalen.
Har man push-pull kan man låta varje rör förstärka varje halvperiod, i klass B är bägge rören strypta ( nätt och jämnt) när det inte finns signal. För att underlätta nollgenomgången låter man nästan alltid pushpull arbeta i AB dvs
bägge rören drar lite ström i vila , i de största signaltopparna är det ena röret strypt. Men inget hindrar att man kör push-pull i klass A ( förutom att man inte kan få ut lika mycket effekt)

För att få till det snyggt i klass B är det nog enklast att köra fast bias, i klass AB funkar både fast och katodbias precis som i klass A.

Yes för att svara på din fråga AC30 har aldrig varit en klass A . Det tror jag inte heller att vox har påstått.

Orsaken att "större stärkare" oftast har fixed bias är nog ( jag gissar) att man inte vill slösa bort 30-50V av
anodspänningen på katodmotstånd. För småförstärkare är det för det första lägre spännig som behövs (EL84 14V )
och man är inte lika noga med effektiviteten i power-supplyet.

Mariestads är oftast klass III

04 Aug 2013, 20:57
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:

/Kalle

Det finns många Fender(DeLuxe, Vibrolux mfl) som har fixed bias o 2x6V6 iofs..

LF Audioservice

04 Aug 2013, 21:03
Profile WWW

Peter, nu vill jag inte låta otrevlig på något vis, men var det där ett svar till mig?

Min fråga syftar snarare på försäljningsknepet att kalla en stärkare för Klass A utan att vara det. Vox AC30 må ej vara ett exempel, men det finns massor av andra.
Jag bara menar att bara för att man ljuger om att något är något som det inte är, gör ju inte lögnen mindre (eller samvetet lättare) bara för att man använder något som en gång i tiden misstolkats med sanningen.

Att kalla en Klass A/B stärkare med katodbias för Klass A är ju lika mycket lögn som att kalla en Klass A/B stärkare med fixed bias för Klass A, så varför ens bry sig om att använda katodbias bara för att utnyttja lögnen? Om de istället hade använt fixed bias så kan de dessutom påstå att stärkaren har högre effekt, och det skulle inte ens vara en lögn. :)

Jag påstår väl inte att det kanske ens finns ett svar på frågan. Den är ju ganska hypotetisk. Men diskutera i ämnet går ju alltid. :)

04 Aug 2013, 21:18
Profile WWW

Jag minns den tiden när jag inte fattade någonting och skulle köpa en stärkare. Det blev en Laney LC30 om jag minns rätt. Argumentet från herr förstärkardoktor sr var att det är en Class A-stärkare, "precis som Vox AC30" och "därför nästan lika bra". Oavsett om den var lika bra eller inte så kan man väl bara kalla det för corporate bullshit.
David, jag vet inte hur samvetet kändes där. Jag tror helt enkelt att det finns en massa folk i branschen som bara pratar strunt, ibland för att blåsa och med rymligt samvete, men allt som oftast för att man inte vet eller fattar utan tror för att man hört någon som man tror vet mer säga något eller för att man läst något någonstans.
Hur många gånger har man inte hört att en stärkare "låter precis som en Marshall" fast det egentligen handlar mest om soundet i Greenbackstrattar.
Eller som en annan inte helt orenomerad musikbutikhandlare sa när jag ville ha ett par 6L6 till en stärkare: "Nä, du ska ha KT66 i den, det är ju då man får det där stora mulliga saauundet som det ska va i den där". Jaha. Bara för att det är stora glaspuppor på KT66 liksom :roll:
Ja ja.
En bra grej är ju precis det du gör. Testa skillnaden mellan katodbias och fixed bias.
Vill man konstruera och bygga och dessutom kunna påverka slutresultatet måste man förstås förstå skillnanderna mellan de olika sätten som slutsteg kan jobba på.
Förresten finns det väl en hel del stärkare med 2xEL34 som körs med katodbias. Hm, har nog byggt så några gånger också. Kul pröva sig fram där.
//Gunnar

05 Aug 2013, 13:00
Profile

David Wikström wrote:
Peter, nu vill jag inte låta otrevlig på något vis, men var det där ett svar till mig?

Min fråga syftar snarare på försäljningsknepet att kalla en stärkare för Klass A utan att vara det. Vox AC30 må ej vara ett exempel, men det finns massor av andra.
Jag bara menar att bara för att man ljuger om att något är något som det inte är, gör ju inte lögnen mindre (eller samvetet lättare) bara för att man använder något som en gång i tiden misstolkats med sanningen.

Att kalla en Klass A/B stärkare med katodbias för Klass A är ju lika mycket lögn som att kalla en Klass A/B stärkare med fixed bias för Klass A, så varför ens bry sig om att använda katodbias bara för att utnyttja lögnen? Om de istället hade använt fixed bias så kan de dessutom påstå att stärkaren har högre effekt, och det skulle inte ens vara en lögn. :)

Jag påstår väl inte att det kanske ens finns ett svar på frågan. Den är ju ganska hypotetisk. Men diskutera i ämnet går ju alltid. :)

Nejdå det var inte riktat direkt till dig david , jag bara skriver rätt ut i luften utan vare sig målgrupp eller avsikt :-)

Lögner i marknadsföring är tyvärr vanligt och ännu mera sorgligt är att det sällan genomskådas. Men när man genomskådar en lögn så får åtminstånde jag en misstanke att allt denne annonsör säger är lögn.
Förtroende är något man förtjänar genom träget arbete, misstro kan uppstå på ett ögonblick. En lögn kan
förstöra åratals seriös marknadsföring !

Klass A/B etc är en teknisk egenskap. Katodbias/fixed bias en annan , dessa två är oberoende storheter, och har
heller inget samband med hur det låter ( det är väl "hur det låter" som är det viktiga ??)

Här har fora och olika "intressegrupper" en viktig roll, där kan man ta intryck och lära sig gemensamt. Vi talar med varandra, och det innebär också att man lyssnar (ödmjukt) och tar lärdom av vad vi hör. Resultatet är att vi blir en liten smula klokare än om vi bara suttit passivt isolerade på respektive kammare.

Slutsats ? "Ignorera reklam" ! Tro inte på vad som påstås, det är sannolikt fel eller åtminstånde missvisande.

05 Aug 2013, 16:10
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]