View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 00:18

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Hur undvika att förkorta slutrörens livslängd 
Author Message

Post Hur undvika att förkorta slutrörens livslängd
En dave gillespie har skrivit en utmärkt artikel som beskriver "arcing" , hur det kan uppstå och hur man bör bygga för att undvika.
I huvudsak gäller det att undvika att dra för mycket ström genom ett rör, något som lätt kan uppstå vid till och frånslag.
Vidare berörs ( ytligt) varför det är viktigt med "snubbers" på skärmgallret, förmodligen även om man använder zeners
för att justera spänningen. ( 100 Ohm kan räcka och det påverkar inte effekten så mycket).

Håll utkik efer denne gillespie, han är en djuping och har uppenbarligen koll på läget !

http://www.tronola.com/html/maximize_tube_life.html

27 Jul 2013, 00:33
Profile WWW

Post Re: Hur undvika att förkorta slutrörens livslängd
*walks out into kitchen,brings out the pot,pours some oil in there,turns up the heat...stirs...and waits for the popcorn to pop....salt...brings the bowl and takes a seat...waits for Alex response*

:mrgreen: :mrgreen:

27 Jul 2013, 01:25
Profile

Det mesta i artikeln är i grunden korrekt trots några mindre sakfel. Det som kan debateras är hur relevant är allt han pekar ut som bovar i dramat, vissa saker härstammar från "service och underhåll instruktionbok" förv radiosändarrör. De hela kan sammanfatas till följande:
1. lek inte med till-från strömbrytaren i onödan. (står t.ex. tydligt utskrivet i originaldata för KT66)
2. ordna sekventiell inkoppling av B+ så att förstegen blir spänningsatta först, slutsteget sist.
3. installera SGM på något 100-tal Ohm, även med Zenerdiod i serie.
Vad gäller pkt 2. Hur skall sekvensen vara vid avstängning? Lika bra att skippa stand-by brytaren, tycker jag.

Det tog drygt 1 timma att läsa igenom och sammanfatta. Vart skickar jag fakturan :?: :twisted:

Till sist: om det är samma David C. Gillespie som skriver böcker om rysk/sovjetisk teater och filmhistoria då förstår jag att han behövde hela 7 sidor för att förmedla detta. Lenin höll ju tal i dagar utan ända...

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

27 Jul 2013, 16:00
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Det mesta i artikeln är i grunden korrekt trots några mindre sakfel. Det som kan debateras är hur relevant är allt han pekar ut som bovar i dramat, vissa saker härstammar från "service och underhåll instruktionbok" förv radiosändarrör. De hela kan sammanfatas till följande:
1. lek inte med till-från strömbrytaren i onödan. (står t.ex. tydligt utskrivet i originaldata för KT66)
2. ordna sekventiell inkoppling av B+ så att förstegen blir spänningsatta först, slutsteget sist.
3. installera SGM på något 100-tal Ohm, även med Zenerdiod i serie.
Vad gäller pkt 2. Hur skall sekvensen vara vid avstängning? Lika bra att skippa stand-by brytaren, tycker jag.

Det tog drygt 1 timma att läsa igenom och sammanfatta. Vart skickar jag fakturan :?: :twisted:

Till sist: om det är samma David C. Gillespie som skriver böcker om rysk/sovjetisk teater och filmhistoria då förstår jag att han behövde hela 7 sidor för att förmedla detta. Lenin höll ju tal i dagar utan ända...

Inte visste jag att du var intresserad av rysk teater ??

27 Jul 2013, 16:23
Profile WWW

Quote:

Om man har en standby switch innebär det att man egentligen skulle ha en switch men tre lägen, av, preamp på och preamp och slutsteg på? Räknar man fasvändaren till slutsteget?

Vad är egentligen klokast att använda standby eller inte där den finns? Skulle det vara bättre att låta preampens spänning alltid vara på och bara låta standbyswitchen slå av och på spänningen till slutrören?

Hur kinkigt är detta? De flesta Fender och Marshall har ju en standby som bryter hela B+:en och i dom verkar ju slutrören ändå överleva ganska bra. Eller är det som att använda motorvärmare eller inte på vintern, inga större problem att vålda igång bilen då det är kallt men man kanske fått ut 10000 mil till ur motor på hela dess livstid om man inte gjort en massa kallstarter.

28 Jul 2013, 15:33
Profile

busse wrote:
Quote:

Om man har en standby switch innebär det att man egentligen skulle ha en switch men tre lägen, av, preamp på och preamp och slutsteg på? Räknar man fasvändaren till slutsteget?

Vad är egentligen klokast att använda standby eller inte där den finns? Skulle det vara bättre att låta preampens spänning alltid vara på och bara låta standbyswitchen slå av och på spänningen till slutrören?

Hur kinkigt är detta? De flesta Fender och Marshall har ju en standby som bryter hela B+:en och i dom verkar ju slutrören ändå överleva ganska bra. Eller är det som att använda motorvärmare eller inte på vintern, inga större problem att vålda igång bilen då det är kallt men man kanske fått ut 10000 mil till ur motor på hela dess livstid om man inte gjort en massa kallstarter.

Man kan se det ur flera synpunkter :
- rören mår bäst utan standby ( dvs standbyswitchen kanske man vill ha men den kan då jorda signalen istället). Som all annan
elektronik mår de bäst av att undvika temperturcyklingar.
- vill man bryta B+ så räcker det att bryta slutrören ( det är mest värme som går bort den vägen) Fasvändaren kan gärna stå på,
detta är det som gillespie avser, slutrören skall ha stabil input på gallret under tillslag och frånslag. Ett skäl för att ha standby
är ju att spara ström och minska uppvärmningen. Obs att om man bara bryter slutrörens B+ så kan B+ för övrigt stiga
över kondingarnas designgräns - detta måste undvikas.
- orsaken att man började med standby i fender var att de hade ellyter som nätt och jämt tålde B+ när slutrören var varma,
om man slår på stärkaren med standby till så får kondingarna mera än sin märkspänning en kort stund. Dvs man snålade.

28 Jul 2013, 17:14
Profile WWW

I min GT30 förstärkare så bryter Standby switchen spänning till den filtrerade skärmgallerspänningen på EL84 rören och även spänning till ECC83 rören. Det är en kopia på lösningen i Peavey Classic 30/50..
Hur är denna lösning ur livslängds synpunkt på EL84 rören ?
/Kalle

28 Jul 2013, 19:12
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
I min GT30 förstärkare så bryter Standby switchen spänning till den filtrerade skärmgallerspänningen på EL84 rören och även spänning till ECC83 rören. Det är en kopia på lösningen i Peavey Classic 30/50..
Hur är denna lösning ur livslängds synpunkt på EL84 rören ?
/Kalle

den får el84 att dra nästan ingen ström ( utan nackdelar) En bra metod.
Men att bryta förrören verkar onödigt ( säger jag som inte känner schemat eller konstruktionen. Komments ?)

28 Jul 2013, 20:04
Profile WWW

Hej Peter
Du har ett PM med scheman på GT30.
/Kalle

28 Jul 2013, 22:36
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej Peter
/Kalle

Tack.

Ser att bias inte är justerbar eller mätbar, så det kan vara viktigt med klassade rör.

Ja funktionen är som beskrivet, "stand-by" bryter skärmgallret och alla förrrören.
Det kan vara en funktion av att man vill skona förrören från högre spänning när belastningen
upphör...

29 Jul 2013, 08:23
Profile WWW

peterh wrote:
Kalle_in_Sweden wrote:
Hej Peter
/Kalle

Tack.
Ser att bias inte är justerbar eller mätbar, så det kan vara viktigt med klassade rör.
Ja funktionen är som beskrivet, "stand-by" bryter skärmgallret och alla förrrören.
Det kan vara en funktion av att man vill skona förrören från högre spänning när belastningen
upphör...

Lösningen är ju kopierad från Peavey Classic (som hela förstärkaren) och man kan ju undra den vad Peavey konstruktören tänkte eller vilken gammal lösning han kopierade... Men kineskonstruktören har ju justerat till de flesta svagheterna i Peavey classic (t.ex infört SGM=1K på alla EL84 rören) o tom tagit in en del "Racing" förbättringar ( syns inte i schemat)

För att mäta och justera bias så fick jag tillverka biasprobe för EL84 rör och tillfälligt löda in en pot över ett av motstånden som bestämmer bias spänning. Efter att ha justerat in den önskade biasströmmen/tomgångseffekten (18 mA@400V -> 60% av 12W) så lödde jag in ett fast motstånd istället för pot´en. Nu har jag i stort sett samma biasström (skillnad mindre än 1 mA) i båda transformatorgrenarna o max 1 mA skillnad i biasström mellan alla 4 rören.
/Kalle

29 Jul 2013, 09:07
Profile WWW

Än idag får jag säga att jag tycker de där KLD 30wattarna som jag lämnade dem ifrån mig låter bra.
Å det för nu,iaf för min del,faktiskt upp frågan hur de hade funkat å reagerat med Zener istället för SGM.
På ren svenska,undrar om det inte hade gjort en hyggligt välljudande maskin ännu bättre.?

29 Jul 2013, 13:20
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]