| Author |
Message |
|
peterh
|
 Ny modern rörprovare / curvetracer på gång
Jag har hittat en modern typ av rörprovare som inte bara testar vid en konstant spänning utan mäter upp rören över hela deras register. Resultatet blir "rörkurvor" på en dator eller utprintat på papper. http://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3.htmlPrimära användningsområdet blir att mäta/matcha förstegsrör. Det går att mäta effektrör men högsta spänningen är 300V så det blir inte några typiska driftsfall. Här har jag en maximatcher i stället. Man får bygga den själv och dessutom designa "rörprovaren" fysiskt. Jag har en vision att få in hela provaren med lösa "adapters" i datorvärkan så att den blir portabel och tar liten plats hemma. Jag tar gärna med den och demar till nästa meeting ! Återkommer när bygget är klart
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 15 Jul 2013, 08:10 |
|
 |
|
kjelle
|
 Re: Ny modern rörprovare / curvetracer på gång
Curvetracer is da shit! Det var arbetsredskapet nr 1 när jag var analogkonstruktör för IC-kretsar på 80-talet. Helst gamla Tektronix, som klarar att mata mycket ström. Hög spänning var vi inte lika intresserade av...
| 15 Jul 2013, 09:52 |
|
 |
|
Tubis
|
Högspänningsdelen borde väl inte vara några broblem att bara byta ut till trafomatning. Den verkar bara läsa av spänningsfallet över motstånd r45 vilket man skulle kunna göra med en resistor i serie i trafomatad högspänning som sen är stabbad.
_________________ Johan Hansson
|
| 15 Jul 2013, 19:23 |
|
 |
|
peterh
|
Nu är kortet igång och kalibrerat. ELFA nästa för passande burkar.
(allt lött med 60/40, här skall inga tin whiskers sabba grejorna)
|
| 16 Jul 2013, 07:51 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Whiskers är överreklamerat och skrämselpropaganda från skrupellösa blygruveägare, de bara försöker påverka aktiekursen. 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 16 Jul 2013, 10:43 |
|
 |
|
peterh
|
VacuumVoodoo wrote: Whiskers är överreklamerat och skrämselpropaganda från skrupellösa blygruveägare, de bara försöker påverka aktiekursen.  jag har skördat sådana från datorer. Fångas med tape ! Så skrämselpropaganda är det inte, däremot är man inte överens om hur de uppstår.
|
| 17 Jul 2013, 00:45 |
|
 |
|
peterh
|
har fått ut de första kurvorna i kväll, just nu försöker jag förtvivlat attatcha en plot .
|
| 17 Jul 2013, 00:54 |
|
 |
|
peterh
|
Attachment:
File comment: anodström + transkonduktans för en av trioderna
I(Va)ecc803-T1-jj.png [ 9.92 KiB | Viewed 2667 times ]
|
| 17 Jul 2013, 00:57 |
|
 |
|
peterh
|
Första adaptern klar, testat att mäta upp några el84
Attachments:
I(Va)el84-jj-3.jpg [ 73.32 KiB | Viewed 2602 times ]
utracers-adapter.jpg [ 31.84 KiB | Viewed 2604 times ]
|
| 19 Jul 2013, 21:13 |
|
 |
|
peterh
|
I dag tillverkade jag adapters för 7199, jag har några liggande både nya och begagnade, och tänkte se hur dåliga de begagnade var.
Visst var de 3 begagnade klart använda, men när jag kom till 3 jag köpt som NOS från england så var de ännu sämre både vad gäller emittering och den framräknade transkonduktansen. De var ganska lika men sämre än det sämsta begagnade. Det fick mig att plocka fram några som jag köpt för länge sedan och vars sålda/använda bröder inte gett problem, dessa 4 stämde väldigt bra med sylvanias gamla datablad.
De tre jag köpte i våras som NOS var alltså kass. Jag har mailat säljaren och begärt att få returnera dem.
Jag skall sluta köpa s.k. NOS det verkar vara rena lotteriet. Synd bara att 7199 bara går att skaffa som NOS.
Men jag har fått nytta av min uTracer ! En sådan borde alla ha !
|
| 22 Jul 2013, 19:39 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
De senaste pentodkurvorna ser bra ut men jag är lite misstänksam mot transkonduktanskurvorna du fick tidigare för trioden. Kan man få ut rådata från den manicken?
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 22 Jul 2013, 20:13 |
|
 |
|
peterh
|
VacuumVoodoo wrote: De senaste pentodkurvorna ser bra ut men jag är lite misstänksam mot transkonduktanskurvorna du fick tidigare för trioden. Kan man få ut rådata från den manicken? jo, det kan man.
|
| 22 Jul 2013, 21:11 |
|
 |
|
peterh
|
Är rörkurvor intressanta för köpare av rör ? Finns det applikationer då man MÅSTE HA lika trioder ? Eller specifika värden ? Jag försöker fundera på om den kan göra rörförsäljningen bättre / intressantare. Det tar 5 minuter att mäta upp ett rör + admin tid att hantera resultaten ( printa ut? Lägga upp på webserver ?), något som knappast "lönar sig" för mig. Finns det köpare som tycker att det är värt något ?
Vad jag sett är den mycket avslöjande om man kikar på gamla rör, men de tänker jag inte syssla med ...
Attachments:
I(Va)-JJ-ecc803-T1-T2.jpg [ 57.06 KiB | Viewed 2470 times ]
|
| 01 Aug 2013, 19:37 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Jo, genom att rita in belastningslinjer och bestämma arbetspunkter grafiskt kan man med lite träning se ganska tydligt hur förstärkarsteget kommer att dista och klippa. 2:a och 3:e övertonens nivå kan då uppskattas ganska noga. Så även om jag ensam om det så vill jag kunna ta ut kurvorna och helst i ett format som kan matas in i räkneark och där fixa till kurvpassningen. De är också bra att ha vid jämförande lysningstester  Dessutom kan man på några snabba minuter identifiera rör märkta med fel typbeteckning 
|
| 01 Aug 2013, 20:36 |
|
|