View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 01:21

Reply to topic  [ 4 posts ] 
NFB mod i Hot Rod Deluxe gjord - fler som testat? 
Author Message

Post NFB mod i Hot Rod Deluxe gjord - fler som testat?
Klippte igår den gråa kabeln som går till högtalarjacket (efter att ha mätt så att stärkaren var dränerad så klart) och tejpade ändarna. Ska montera in en brytare där ext-speaker jacket suttit så att jag kan ändra enkelt om jag vill.

Stärkarens eq blev lite annorlunda men det var bara att ratta in rätt ljudideal igen. Den sprack upp lättare (vilket var förväntat) och snyggare. Har googlat mycket på detta och läst mig trött. Någon stans läste jag att prescence-kontrollen skulle bli verkanslös, men min funkade efter modden.

I alla fall, är det någon mer som testat detta och har erfarenheter?

24 Apr 2013, 15:15
Profile WWW

Post Re: NFB mod i Hot Rod Deluxe gjord - fler som testat?
Shoegazers Anonymous wrote:
Klippte igår den gråa kabeln som går till högtalarjacket (efter att ha mätt så att stärkaren var dränerad så klart) och tejpade ändarna. Ska montera in en brytare där ext-speaker jacket suttit så att jag kan ändra enkelt om jag vill.

Stärkarens eq blev lite annorlunda men det var bara att ratta in rätt ljudideal igen. Den sprack upp lättare (vilket var förväntat) och snyggare. Har googlat mycket på detta och läst mig trött. Någon stans läste jag att prescence-kontrollen skulle bli verkanslös, men min funkade efter modden.

I alla fall, är det någon mer som testat detta och har erfarenheter?

Jo det har jag, fast inte just från denna strärkan.

Men att din prescence-kontrollen skulle funka lika bra oavsett feedbacken är av eller på har jag svårt att se.
Med feedbacken bortkopplad så kan du möjligtvis höra en mindre förändring i lägre frekvenser ,som jag ser det, men inte lika bra som orginal.

Personligen hade jag valt att bygga om, så att prescence-kontrollen har ett fast värde inne i stärkan och byta prescence-kontrollen mot en cut- kontroll på utsidan.

24 Apr 2013, 18:39
Profile

Uttryckte mig nog fel, prescence-kontrollen funkar precis som du beskriver i det nedre registret. Inte bra, men den gör skillnad i ljud så att säga, den är inte död. :-)
Ett fast värde och cut låter som något för framtiden. Tack för tips!

24 Apr 2013, 18:57
Profile WWW

Istället för att knipsa helt så kan man ju sätta en pot och ratta in det bästa läget... Så brukar jag göra.

24 Apr 2013, 21:05
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]