Koppla in högtalare med volympotentiometer på.
Vet inte riktigt om den här frågan hör hemma här, men eftersom förstärkaren är rörbestyckad så chansar jag väl.
På min firma har jag ett antal rum/lokaler som jag brukar hålla till och jobba i. Musik vill man ju ha så därför har jag hittills haft några radioapparater ståendes i några av rumen som jag ibland flyttat runt mellan rummen där det inte funnits några.
Resultatet har blivit att man blir irriterad över att behöva springa runt och bära radioapparater, plugga i och ur dem, uttag som är upptagna i onödan, dålig mottagning mm. Ett annat irritationsmoment är när man ska åka hem på kvällen så hör man musik från (i bästa fall bara ett ställe) som man måste springa runt och lokalisera var det är för att stänga av radion.
Nu tänkte jag därför göra nån typ av "central" radioanläggning med en högtalare i varje lokal/rum som jag kan styra från det specifika rummet i vilket jag befinner mig.
Jag har alltså en gammal hifi-förstärkare som jag tänkte använda för att driva ett flertal högtalare (kan bli allt från 3-6st). Förstärkaren har 2 st utgångar på 4 Ohm (stereo).
Min tanke är att ställa den i mono och dra ut två slingor som matar högtalarna i rummen. Första tanken är att använda gamla hifihögtalarlådor som jag sätter nån typ av potentiometer i som jag kan reglera/stänga av ljudet med.
Frågorna är många men vi börjar väl med:
1. Eftersom högtalarna ska kunna regleras separat så måste de väl parallellkopplas?
2. Hur gör man för att högtalarna ska matcha de 4 Ohm som en utgång ger?
3. Har det någon betydelse om effekten är olika på högtalarna så länge impedansen är lika?
4. Vilken typ av potentiometer ska man använda för att reglera ljudet med i varje högtalare och vad händer med impedansen i slingan om man ändrar på någon några potentiometrar?
5. Måste de två utgångarna beastas lika?