View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 06:17

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Intellektets seger över materien - Dynacordekot funkar sååå 
Author Message

Post Intellektets seger över materien - Dynacordekot funkar sååå
Nåja, det är himla skönt att jag fått igång det, fast det var inget märkvärdigt egentligen...

Har äntligen fått/tagit mig tid att se över det sista på mitt Dynacordeko, som dykt upp i trådar då och då under de senaste fyra åren.

Som jag skrev i motorkondingtråden för en tid sedan, där främst Racing-Jesper och Skumberg-Niklas deltog i diskussioner kring ekorenovering fick jag ingen signal ur ekot, men det lyste hemtrevligt.

Misstänkte att rörsocklarna var ganska smutsiga, fanns t.o.m grön ärg på några ställen. Hade gjort rent dem så gott det gick innan uppstart, men för att gå till botten med detta köpte jag små borstar att använda mellan tänderna, finns i olika storlekar.

Med en "tandborste" doppad i oxidlösningsmedel borstade jag alla kontaktytorna i rörhållarna, liksom i DINkontakterna som har samma design som rörhållarna. Därefter spände jag upp anliggningsflärparna eller vad man nu ska kalla dem genom att använda ytterligare ett tandläkarredskap, modell grövre och köpt på Biltema. Ser ut precis som ett sådant redskap som används för att testa om man har bra tandkött eller inte, vass böjd krok.

Därefter uppstart igen, och se, det funkade kanon! Som sagt inget märkvärdigt, men det är kul när det funkar. Tabdborstarna kan man nog ha till lite av varje...

Det låter som tidigare före det började krångla, dvs kanon, instant Gary Moore... :D

06 Apr 2013, 17:54
Profile

Post Re: Intellektets seger över materien - Dynacordekot funkar s
Inga illningar i tonhuvudena alltså :?: :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

06 Apr 2013, 19:28
Profile WWW

Riktigt kul att det funkar nu Lennart. Körde du på Jans "fül"-motorkonding(dubbla e-lyter med motstånd)?

Man får ta det nätt när man spänner rörhållarna, några stift gick av på min när jag satte i rören igen. Bra med tandläkarredskap för övrigt, har också en liten tandläkarspegel i min arsenal. Kanske kan man använda tandtråd på vissa kontakter, borde ge lägre noiseflour kanske?

06 Apr 2013, 22:35
Profile

skumberg wrote:
Riktigt kul att det funkar nu Lennart. Körde du på Jans "fül"-motorkonding(dubbla e-lyter med motstånd)?

Man får ta det nätt när man spänner rörhållarna, några stift gick av på min när jag satte i rören igen. Bra med tandläkarredskap för övrigt, har också en liten tandläkarspegel i min arsenal. Kanske kan man använda tandtråd på vissa kontakter, borde ge lägre noiseflour kanske?

Ja, det är "fulkondingen", fast med dioder i stället för motstånd. Se http://www.atx-netzteil.de/bipolarer_elko_aus_standardelkos.html. Funkar helt perfekt, är mycket mindre än originalet. Har satt ihop delarna med buntband, som sedan klämmer fast paketet på samma ställe där den stora originalkondingen satt.

Ska man vara petig kan jag tycka att lite mer briljans inte hade skadat, tonen blir lite avrundad, vilket iofs förmodligen också är det som gör att det låter så bra. Ekot har snurrat väldigt lite genom åren, men det kan ju vara i behov av avmagnetisering etc ändå.

Kan ha med ilningar i tonhuvudena att göra, tonhuvudshalsarna är kanske lite väl exponerade där de sitter. Dentinkanalerna mår inte bra av att det flyter runt elektroner fritt mellan tonhuvudena. Såg på reklamTV att 7 av 10 rörförstärkargurus rekommenderar senap för snyggaste distorsionen. :lol:

Bandet är med största sannolikhet ett originalband, som låg i en liten plastlådan tillsammans med tre-fyra andra som var med när jag köpte ekot. Detta är det sista. dvs det är ca 50 år gammalt. :shock: Det går snabbt i distorsion på ekosignalerna, ska inte mycket till på gainpotten, vet inte om det blir bättre med nyare band?

Kanske skulle investera i ett gäng nya, ska kolla det Niklas/Jesper skrev i trådarna tidigare om bandskapande/inköp.

Jag har inte gjort några som helst inställningar på alla de trimpottar som finns, jag tror att Alex föreslog att jag skulle kontakta P-O Alm och fråga om en kopia på servicemanual för att få fram alla riktvärden som jag förmodar finns. Ett mail kan man ju alltid skicka. :)

Alla kondingar utom de keramiska är bytta, dvs 30-40 st om jag inte minns fel. Om det då skulle vara så att något värde stuckit iväg är inte att förvåna.

Vill samtidigt passa på att tacka ALLA som tipsat kring ämnet, det finns några gamla trådar där Ballz mfl. skriver en hel del tips för att lyckas med Dynacordekorenoveringar. :)

07 Apr 2013, 12:57
Profile

Custom Sam wrote:
Ja, det är "fulkondingen", fast med dioder i stället för motstånd. Se http://www.atx-netzteil.de/bipolarer_elko_aus_standardelkos.html. Funkar helt perfekt, är mycket mindre än originalet. Har satt ihop delarna med buntband, som sedan klämmer fast paketet på samma ställe där den stora originalkondingen satt.

Intressant, vad blir kapacitansen på en sådan lösning? Räknas exempelvis två 100uf i serie med dioder parallellt som en bipolär 100uf eller 50uf?

Servicemanualer finns här på http://www.peel.dk/Dynacord/Echocord_Super_62.html (tror du hade en s62?)

Gamla band loopar kan definitivt rulla av diskanten och tappa volym.

07 Apr 2013, 17:28
Profile

skumberg wrote:
Custom Sam wrote:

Intressant, vad blir kapacitansen på en sådan lösning? Räknas exempelvis två 100uf i serie med dioder parallellt som en bipolär 100uf eller 50uf?

Servicemanualer finns här på http://www.peel.dk/Dynacord/Echocord_Super_62.html (tror du hade en s62?)

Gamla band loopar kan definitivt rulla av diskanten och tappa volym.

Vad gäller kapacitansen så har jag på Fragt Jans inrådan satt in två 47 uFkondingar, dvs de ger samma kapacitans som en av de ingående kondingarna. Dvs i exemplet ovan blir två 100uF en bipolär 100uF. De jag använt har typ 50V spänningstålighet,vilket ger små trevliga kondingar. Originalet skulle ha 48V om jag inte minns fel.

Tack för manuallänken, det stämmer att det är en 62-a. Hm, den hade jag redan, det kanske inte finns ngt mer specificerat? Jag tänker att det finns ett gäng små trimpottar, det kanske iofs räcker med värdena inom de små rutorna... :)

Får ta fintrimmet sedan, just nu står jag mest och "ekar" och är allmänt glad :D

Då var det sonens Peavey Studio Pro då... :wink:

07 Apr 2013, 19:33
Profile

Vad gäller kostnad för "fulkondingen" blev den hårresande 1,6 EUR... :D

11 Apr 2013, 16:46
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]