Re: Intellektets seger över materien - Dynacordekot funkar s
skumberg wrote:
Riktigt kul att det funkar nu Lennart. Körde du på Jans "fül"-motorkonding(dubbla e-lyter med motstånd)?
Man får ta det nätt när man spänner rörhållarna, några stift gick av på min när jag satte i rören igen. Bra med tandläkarredskap för övrigt, har också en liten tandläkarspegel i min arsenal. Kanske kan man använda tandtråd på vissa kontakter, borde ge lägre noiseflour kanske?
Ja, det är "fulkondingen", fast med dioder i stället för motstånd. Se
http://www.atx-netzteil.de/bipolarer_elko_aus_standardelkos.html. Funkar helt perfekt, är mycket mindre än originalet. Har satt ihop delarna med buntband, som sedan klämmer fast paketet på samma ställe där den stora originalkondingen satt.
Ska man vara petig kan jag tycka att lite mer briljans inte hade skadat, tonen blir lite avrundad, vilket iofs förmodligen också är det som gör att det låter så bra. Ekot har snurrat väldigt lite genom åren, men det kan ju vara i behov av avmagnetisering etc ändå.
Kan ha med ilningar i tonhuvudena att göra, tonhuvudshalsarna är kanske lite väl exponerade där de sitter. Dentinkanalerna mår inte bra av att det flyter runt elektroner fritt mellan tonhuvudena. Såg på reklamTV att 7 av 10 rörförstärkargurus rekommenderar senap för snyggaste distorsionen.
Bandet är med största sannolikhet ett originalband, som låg i en liten plastlådan tillsammans med tre-fyra andra som var med när jag köpte ekot. Detta är det sista. dvs det är ca 50 år gammalt.

Det går snabbt i distorsion på ekosignalerna, ska inte mycket till på gainpotten, vet inte om det blir bättre med nyare band?
Kanske skulle investera i ett gäng nya, ska kolla det Niklas/Jesper skrev i trådarna tidigare om bandskapande/inköp.
Jag har inte gjort några som helst inställningar på alla de trimpottar som finns, jag tror att Alex föreslog att jag skulle kontakta P-O Alm och fråga om en kopia på servicemanual för att få fram alla riktvärden som jag förmodar finns. Ett mail kan man ju alltid skicka.
Alla kondingar utom de keramiska är bytta, dvs 30-40 st om jag inte minns fel. Om det då skulle vara så att något värde stuckit iväg är inte att förvåna.
Vill samtidigt passa på att tacka ALLA som tipsat kring ämnet, det finns några gamla trådar där Ballz mfl. skriver en hel del tips för att lyckas med Dynacordekorenoveringar.