View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 01:21

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Allt om PPIMV 
Author Message

Post Allt om PPIMV
Efter att ha läst i tråden om att dämpa en Super Lead så kom tankarna på en PPIMV igång igen så jag starat en ny tråd. Det finns ju lite olika typer av PPIMV som Rich, Lam/Mar med dubbelpotar och så den med en vanlig enkelpot som på Matchless.

Vad finns att säga om de olika typerna, för och nackdelar? Om jag testat så blir det i ett 5F8 Twin Amp bygge.

06 Apr 2013, 07:05
Profile

Post Re: Allt om PPIMV
Ursprungstanken från min sida har ju varit när det kommer in gossar å fått klagomål på att framför allt lite äldre maskiner/designer helt enkelt blir för högljudda på scen när det "göttiga" skall ut.
Iom det blev det med PPIMV ETT alternativ.

Som jag påpekat vid tillfällen listade jag snart nog ut att en PPIMV av de sorter jag provat behöver kompletteras med en master. (Provat att köra tex enbart PPIMV på en JMP å...näää.)

Det jag använder e iaf en 500kA dubbelpott. Inget märkvärdigt i nån form. Har kollat lite på hur lika dubbelpotten "slår" i sina respektive banor,å visst diffar det lite men...inte märkt ngr större farsoter komma ur det heller rent praktiskt.

Inkommande använder jag normalt de kondensatorer som sitter original ut från PI´n. Har sen då provat att dels avkoppla utgående å dels skita i vilket (alltså i det senare fallet vid fast bias ha ~40 minus liggande på potten,potten ifråga har plastaxel osv osv osv) å avkopplar alltid idag.
Utgående från potten med ~10ggr större kapacitans än ingående. Dvs 22n in...220n ut. Det att ha i minne e att utgående inte behöver ha samma spänningskapacitet på långa vägar när varför kondensatorerna rent fysiskt kan hållas i ung samma storlek.

Detta sättet att koppla innebär ju även att den variabla resistansen av resp del av dubbelpotten skall ses parallellt med gallerläckan rent AC mässigt. Ngt att iaf ha med i tanke,å det kan alltså därför löna sig att labba lite med de värden som sitter för resp sida i en P/P setup.

Sista nu vart ju Bäckströmarn å där sitter alltså numer ett par EL34´or med fast bias.
Hur fungerar det rent praktiskt då?
Jaa...jag e nog inte helt med på att PPIMV nödvändigtvis ger fuldist och vad vidare e skall sägas direkt att i Bäcsktrömarn tex så saknar den maskinen konventionell negativ feedback. Det ger för handen att disten ändrar karaktär något allt eftersom man ändrar utslag på PPIMV´n. Bra eller dåligt låter jag brukaren avgöra,användbart e det iaf definitivt. Stanna nu gärna upp ngr sekunder å betänk vad jag skrev...att den maskinen SAKNAR NFB,å vad det gör för en PPIMV installation.

En vanlig missuppfattning är att man skapar "slutstegsdist" i div maskiner-som i att slutrören viker sig. Ja,det e det iofs om man räknar fasvändaren till slutRÖREN men annars...nae. Egentligen inte. Allt som oftast är det som bottnar fasvändarröret,vilket givetvis påverkar ljudbilden på sitt egna sätt å där har vi väl eg upphovet till det motsatsförhållande vi vill ha en lösning på.
Dvs att man tex nu på en JMP vill ha med sig att fasvändarn slår i taket för att få det att just låta....JMP. Då är en PPIMV pot som jag ser det ett rent utmärkt alternativ att kunna ha kakan å äta den. Dock alltid i kombination med en konventionell masterpot och detta för att kunna reglera hur MYCKET fasvändaren slår i taket på ett vettigt sätt. Marginalerna e annars för små.

Annars e det min uppfattning att en PPIMV kanske inte alltid e lösningen. Tar vi tex mer avancerade preampar med ett större antal gainsteg så faller som jag ser det lite av idén eftersom det då inte alls e lika självklart att man varken vill eller skall ha med PI´n lika omfattande i smeten.
För egen del har jag tex därmed svårare att se vitsen med en PPIMV tex i en Fender75 eller liknande maskin å totalt sett så har jag kommit att inse att man sätter så enormt mkt av såväl ton som attityd i preampen så att i vissa fall kan det med vad en konventionell LTP tillför vara direkt negativt för en maskin som låter bra där den står.

Till saken hör att jag inte heller kommit att prenumerera på tanken att en LTP NÖDVÄNDIGTVIS måste sättas upp "offset" vad avser sina anodmotstånd. De rent praktiska skillnaderna rent ljudmässigt mellan 82k/100k å tex 100k/100k,eller rent av 220k/220k e inte av det omfång jag många gånger anser att det presenteras. "Ryktet om min död e vida överdrivet"-som det heter.
Med det sagt att det med att labba å leka lite med resistorvärden kring en LTP i samband med en PPIMV installation i syfte att få fasvändaren att vara med att leka...ptja,min erfarenhet (om än begränsad) är att det kan ge frukt. Mao,var inte rädd för att frångå normer i sammanhanget. Det finns som jag ser det en del att hämta,helt klart,på att lattja lite där.(Detsamma gäller som jag ser det även för katodsidan.)

E PPIMV för alla?
Nej. Givetvis inte. Som jag skriver ovan så har det för MIN del ursprungligen handlat om att ha kakan å äta den med enklare setups. Vidare har det inte heller handlat om att förvandla ett vrål till en viskning utan om att kunna ha med sig det "göttiga" i ljudbilden på scen utan att ljudtekniker såväl som publik undrar vad det e för en idiot som inte hittar volymvredet på tex sin Marshall.
Rent praktiskt så innebär det att man kanske har 65-75% utslag på potten(upp från noll alltså) på en 50w Marshall för att det hela skall bli behagligt så att säga.
Funkar det som tänkt i det läget? Oh ja!! Klockrent rent av!

Ersätter det tex en attenuator?
Nej nej. Inte alls. Attenuatorn har sitt sätt att hantera det hela,å med det sagt att det inte alltid e bra...men de två sätten att hantera problemet e olika. Helt klart.
Attenuator blir dock som jag ser det inte ett alternativ när volymerna skall ner rejält med bibehållen distbild. Varför? Ptja..av rent praktiska/ekonomiska skäl för den som då påstår att det inte käkas slutrör vet inte vad vederbörande talar om. Attenuatorer som drivs hårt får maskinen att äta slutrör rent av. Punkt å slut för min del.

Å med det kommer den kanske naturliga frågan. Vilket av sätten e "bäst"? Tyvärr har den frågan i min mening inget svar. Skulle det vara vettigt att kombinera sätten? Nej. Rent praktiskt nej,för nu börjar justermånerna bli såpass omfattande att det börjar blir direkt svårt att hålla reda i skiten "under fire". Dvs på scen,där det gäller. Så...nä. Jag tror det e en god idé att bestämma sig för ett sätt...åsså köra på det.
PPIMV e isf i sammanhanget det sätt jag anser man skall prova FÖRST å anledningen till att jag säger det e rent ekonomisk. En PPIMV e liksom inga dyra grejer att hänga dit. Ett par kondningar en dubbelpott å lite skärmad kabel. That´s it. Jaaa...å med den reservationen att skall det då in i tex en Bluesbreaker RI eller en tidig JMP så bör PPIMV´n utan tvekan kombineras med en konventionell masterpott av anledningar enligt ovan.

Men..de e min take på det... :mrgreen:

06 Apr 2013, 10:31
Profile

Post Re: Allt om PPIMV
Fenders 5F8 Twin är ju i princip en 5F6 Bassman men med fyra slutrör, Bassman låg väl till grund för tidiga Marshall JTM så min stärkare är nog att jämföra med en tidig Marshall.

Hur som helst så skulle det kanske vara värt ett försök med PPIMV på den och kanske även kompletera med en vanlig mastervolym. Vidare funderar jag på detta med återkopplingen om man även skulle klämma in en pot till den frågan är bara skall man öka eller minska återkopplingen då man dämpar med PPIMV:en?

Tänkte att man skulle kunna göra en extra panel på baksidan för mastervolymerna och ev då också klämma in en pot för återkopplingen. Vidare skulle man ju kunna göra det hela switchbart så man kan ha köra stärkaren helt orginal.

12 Apr 2013, 21:40
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]